Hackrod og Siemens i partnerskap for å muliggjøre en helt ny måte å designe og produsere kjøretøy på

La Bandita – lagd med VR, AI og 3D-printing.

Hackrod, Inc. og Siemens PLM Software har inngått et partnerskap for å akselerere arbeidet med å nå deres felles visjon om demokratisering av designprosessen og produksjonen av kjøretøy. Tanken er at forbrukeren blir den som står for de kreative ideene.

Med Siemens som støtte og pådriver vil Hackrod lage verdens første bil med hjelp av Virtual Reality – virtuell virkelighet, bygget med hjelp av AI – kunstig intelligens, og produsert med 3D-printing, i full størrelse med en stållegering. Den første bilmodellen som er lagd på denne måten, er sportsbilen «La Bandita». Den skal tjene som bevis på at konseptet med et helt nytt industrielt design og produksjonsmetode fungerer. Hackrods fremtidsfabrikk, utstyrt med Siemens Digital Innovation Platform, vil gjøre det mulig for enkeltpersoner, start-ups og små bedrifter å lage produktene de trenger eller drømmer om, like enkelt som det er å spille et TV-spill.

Med en rekke ulike løsninger fra Siemens PLM Software, inkludert NX ™ programvaren, og den nye skybaserte programvaren for samarbeid, Solid Edge® Portal har Hackrod, Inc. tilgang til de nyeste design og produksjonsverktøyene for raskt å utforme, teste og produsere transportløsninger uten behov for en stor industriell infrastruktur eller verktøysbudsjett. Hackrod utvikler en plattform som gjør det mulig å skreddersy et estetisk design med stabile produksjonsløsninger. Deres plattform benytter VR-teknologi som et designverktøy, IoT (Internet of Things – tingenes internett) og maskinlæring, for gjennom IOT tilbakemeldinger kontinuerlig utvikle metodikk, raffinere produktene og forbedre produksjonen.

 – Partnerskapet mellom Hackrod og Siemens PLM Software er svært viktig, sa Dr Slade Gardner, CTO på Hackrod. Vår felles visjon omfatter metoder og løsninger for å få et optimalisert og estetisk tiltalende design, robust, validert teknologi, enkelt kunne håndtere selv kompleks og avansert produksjon og rask kvalitet på stedet. Siden Hackrods syn omfatter hurtig datainnsamling for iterativ produktdesign og kundetipasset tilvirkning av sofistikerte mekatroniske systemer, er Siemens koblings maskinvare for industriell IOT og flerakset additiv produksjon, kritisk for suksessen. Resultatet av samarbeidet vil illustrere hvilke muligheter et effektivt og motivert team kan få til, med tilgang på verdensledende digital design, engineering, visualisering, produksjon og kvalitetskontroll, avslutter Gardner.

– Hackrods visjon for bilens design er spennende og unik bruk av vår design- og produksjonsprogramvare, noe som er i tråd med Siemens’ visjon for industriell produksjon: fremtiden, sier Bob Haubrock, Senior Vice President, Product Engineering Software, Siemens PLM Software. Vi gleder oss til å se «La Bandita» og bruke den som bevis på denne revolusjonerende design- og produksjonsmetoden, avslutter han.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Airbus trapper opp 3d-printing

Airbus fortsetter å ta initiativer til 3d-printing for både serieproduksjon av flydeler og for monteringsverktøy på sine fabrikker i Europa.

Publisert av: 

3d-printing fra barnsben av

Den dansk-franske Skole i København huser både en skole, barnehage og en ingeniørvirksomhet. Når man som Kim er lærer, datalog og fysiker og underviser tett på tekniker-omgivelser, er det ikke langt til tanken om å bygge en 3d-printer.

Publisert av: 

Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Publisert av: 

Selvreparerende sko

Forskere ved University of Southern California (USC) har utviklet et 3d-printet gummimateriale som har den egenskapen at det kan reparere seg selv.

Publisert av: 

Skal stoppe våpenfiler på nettet

En student ved Xenter fikk i oppdrag å designe CAD-filen som skal gjøre det vanskeligere å lokalisere våpenfiler på nettet.

Publisert av: 

3d-printede tenner får flere til å spise

Høyskolen i Halmstad tar nå forskningen på tannimplantater et skritt videre via et nytt digitalt prosjekt. Ved å anvende digital teknikk og 3d-printteknologi vil kontrollert benvekst bli billigere og lettere å tilby pasienter i nød.

Publisert av: 

Rekordstor 3d-printet motordel

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Publisert av: 

CELLINK bevilges millonbeløp

Den svenske produsenten av bioprintere Cellink har sammen med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, blitt bevilget 10 millioner kroner for Eu-prosjektet FUNC, Functionalized Collagen-based bioink for bioprinting.

Publisert av: 

Tractus3D slipper ny PEEK-printer

Tractus3D er en hollandsk 3d-printerfabrikant som i de siste årene har satt fokus på storformatprintere og 3d-printere som kan håndtere høytpresterende polymer som PEEK. Nå slipper de T850P.

Publisert av: 

Sveitsergarden med 3d-printede hjelmer

Etter fem hundre år med svidde ører pga sommervarmen og vekten av to kilos metallhjelmer hvilende på hodene går Vatikanets sveitsergardister nå lysere tider i møte, takket være nye, 3d-printede hjelmer.

Publisert av: 

Bulgarsk 3d-printet ribbein i nylon

Tidligere har man printet ribben i titan, men dette har ikke vært så egnet som materiale, da det jo ikke er like bøyelig som våre naturlige. Men nå har man tatt i bruk et nylonmateriale som egner seg mye bedre.

Publisert av: 

3d-printet sin egen datamus

Mannen bak YouTube-kanalen Electronic Grenade så en video av noen som hadde modifisert et tastatur for å gjøre det om til en funksjonell datamaskin. Han fikk da en idé om å gjøre det samme, men med en datamus.

Publisert av: