Bugatti Divo avduket med formfølgende 3d-printede lykter til halefinnen

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 30 august 2018
Bugatti Divo sett bakfra, for å vise de 3d-printede lyktene på halefinnen. Foto: Bugatti.

Bugatti, den franske produsenten av luksusbiler har avduket sin nyeste superbil som har 3d-printede detaljer.

Med en prislapp på 5 millioner euro er Bugatti Divo, som har en 3d-printet lykt på halefinnen, designet for optimal kjørekomfort på svingete veier.

– Divoen er nok et eksempel på vår designfilosofi, ‘Form følger Prestasjon‘. I dette tilfellet har ingeniørene og designerne hatt for øye å lage et kjøretøy som fokuserer på runding av hjørner og lateral dynamikk, sa Achim Anscheidt, designsjef hos Bugatti.

Bilen er oppkalt etter den franske Grand Prix racerbilføreren Albert Divo, og demonstrerer hvordan additiv produksjon for biler kan gjøre delene lettere i vekt samtidig som det lyser progressiv design. Liggende på bakgitteret til kjøretøyet er en klynge av 3d-printede finner, hvorav 44 blir opplyst av bremselysene.

På den ytre kanten av bakgitteret blir finene bredere, noe som skaper mer intensivt lys, men mot midten av kjøretøyet er finnene slankere for å gradvis fade lyset. Dette designet gir Divo et særegent utseende bakfra. Videre viser lysene en gradient av tofarger for å understreke det aerodynamiske temaet kjøretøyet har.

Nærbilde av de 3d-printede lysene på den bakre grillen til Bugatti Divo. Foto: Bugatti.

Bilen har blitt produsert i et begrenset opplag på 40, og alle sammen ble solgt i løpet av noen timer til bileiere som hadde kjøpt den forrige modellen, Bugatti Chiron.

 

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683