Bugatti Divo avduket med formfølgende 3d-printede lykter til halefinnen

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 30 august 2018
Bugatti Divo sett bakfra, for å vise de 3d-printede lyktene på halefinnen. Foto: Bugatti.

Bugatti, den franske produsenten av luksusbiler har avduket sin nyeste superbil som har 3d-printede detaljer.

Med en prislapp på 5 millioner euro er Bugatti Divo, som har en 3d-printet lykt på halefinnen, designet for optimal kjørekomfort på svingete veier.

– Divoen er nok et eksempel på vår designfilosofi, ‘Form følger Prestasjon‘. I dette tilfellet har ingeniørene og designerne hatt for øye å lage et kjøretøy som fokuserer på runding av hjørner og lateral dynamikk, sa Achim Anscheidt, designsjef hos Bugatti.

Bilen er oppkalt etter den franske Grand Prix racerbilføreren Albert Divo, og demonstrerer hvordan additiv produksjon for biler kan gjøre delene lettere i vekt samtidig som det lyser progressiv design. Liggende på bakgitteret til kjøretøyet er en klynge av 3d-printede finner, hvorav 44 blir opplyst av bremselysene.

På den ytre kanten av bakgitteret blir finene bredere, noe som skaper mer intensivt lys, men mot midten av kjøretøyet er finnene slankere for å gradvis fade lyset. Dette designet gir Divo et særegent utseende bakfra. Videre viser lysene en gradient av tofarger for å understreke det aerodynamiske temaet kjøretøyet har.

Nærbilde av de 3d-printede lysene på den bakre grillen til Bugatti Divo. Foto: Bugatti.

Bilen har blitt produsert i et begrenset opplag på 40, og alle sammen ble solgt i løpet av noen timer til bileiere som hadde kjøpt den forrige modellen, Bugatti Chiron.

 

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

Jernbaneselskap satser på AM for reparasjoner

Det franske transportselskapet Alstom har vært tidlig ute med additiv produksjon. Nå skal teknologien også tas i bruk i Sverige gjennom en ny samarbeidsavtale.
Alstom-bergslagen

Kompakt 3D-lab til bruk i felt

Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt, inkludert etterbehandlingsutstyr.
EMU-Duo-Outdoors-Larger

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682