Cellink: «Med pasientene i tankene»

Erik Gatenholm, administrerende direktør for bioprinterselskapet Cellink. Foto: Cellink AB

Bioprinterfabrikanten Cellink tok nylig på seg oppdraget med å utvikle en ny plattform, nytt bioblekk samt myk- og hardvare for å 3d-printe menneskelige kreftsvulster. 3dp kontaktet administrerende direktør Erik Gatenholm for å få flere tanker rundt det nye prosjektet.

Hvor langt har dere kommet i utviklingen av plattformen hittil?
– Utviklingen på den nye TumorPrint plattformen har allerede startet opp og vi jobber for øyeblikket med rekruttering, av alt fra cellebiologer til maskiningeniører til mykvare programmerere, som kan hjelpe oss å ta prosjektet til neste nivå.

– Vi er utrolig takknemlige over å ha dratt i land denne finansieringen fra EU. Det betyr mye for bioprint-verden og for onkologiindustrien som vi spesifikt retter oss mot med denne plattformen.

Hvordan skiller utviklingen av en plattform for kreftceller seg fra de plattformene dere tidligere har utviklet?
– Plattformen for onkologi krever et spesifikt bioblekk som kan tilby et såpass realistisk miljø at kreftcellene vokser på samme måte som de gjør i kroppen. Vi ønsker å komme så nært en realistisk og klinisk relevant modell som mulig. For dette må vi utvikle og så validere et spesifikt bioblekk. Siden er selve bioprinteren spesialutviklet for å kunne printe flere ulike celletyper, så raskt som mulig, med høy reproduserbarhet, sier Erik og forklarer:
– Det viktige er at systemet må være raskt og kan tilby den kompleksiteten som legemiddelforetakene forventer seg. Men å lytte til kunden og utvikle teknologier i henhold til kundens behov er vi utrolig dyktige til.

Hvordan opplever dere responsen på prosjektet fra potensielle kunder?
– Det er utrolig spennende å se responsen fra resten av verden og potensielle kunder. Vi har rettet inn plattformen mot legemiddelfirmaer som vi vet kommer til å kunne bruke den i sin utviklingsprosess og vi ser allerede nå at interessen for dette vokser. Det viktigste for oss nå er å ta imot tilbakemeldinger og spesifikasjoner fra markedet slik at vi kan finslipe plattformen så den blir optimert for onkologiområdet.
Prosjektet kan komme til å hjelpe mange pasienter i lengden. Hvordan opplever dere presset for å lykkes?
– Jeg ser det mer som en mulighet som kan endre den medisinske verden og hvordan vi utvikler legemidler. Vi har pasientene i tankene når vi utvikler våre teknologier og vår lidenskap for å gjøre en forskjell er vital for at vi skal kunne hjelpe pasienter til slutt. Et høyt press er definitivt noe som man skal regne med, men uten det skulle det ikke være mulig å foreta den reisen vi har gjort. Press er utrolig viktig for at man skal kunne lykkes med noe utover det vanlige.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet implantat reparerer skader på ryggmargen

Forskere fra University of California San Diego (UCSD) School of Medicine and Institute of Engineering in Medicine (IEM) har med hell 3d-printet et to millimeters ryggmargsimplantat for å reparere ryggmargskader hos rotter. Forskerne mener metoden også kan benyttes på mennesker.

Publisert av: 

Carbon utvider samarbeid med Ford

Carbon, som tidligere har vært regnet som er potensiell stor aktør innen bilindustrien kan nå ta ytterligere skritt i denne retningen. Bl.a. skal Ford Focus nå ha flere 3d-printede deler fra Carbon integrert i bilen, samt tilgjengelig som servicedeler.

Publisert av: 

3d-printlab på sykehus i New York

Det globale ortopedi-firmaet LimaCorporate har annonsert at de tar sikte på å åpne eget senter for 3d-printing på New York City’s Hospital for Special Surgery.

Publisert av: 

Munnstykke mater pellets på rekordtid

Storformatprinting kommer til å forandre hvordan man lager produkter i menneskelig størrelse, alt fra bord og stoler til industrielle og kommersielle applikasjoner. Nå er det lagd et munnstykke som gjør prosessen raskere.

Publisert av: 

Neutrogena lanserer 3d-printet ansiktsmaske

Neutrogena, amerikansk produsent av hudpleieprodukter, lanserer 3d-printede og personaliserte ansiktsmasker under navnet Neutrogena MaskiD. Du personaliserer ved å ta bilde av deg selv med smarttelefonen!

Publisert av: 

Trender for 2019

Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.

Publisert av: 

Ny 3d-printer: MakerBot Method

MakerBot har lansert 3D-printeren Method – en printer som ligger i segmentet mellom skrivebordsprintere og profesjonelle 3D-printere. Den skal ha funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelig på industriprintere, og som profesjonelle brukere nå kan få til betydelig lavere kostnader.

Publisert av: 

Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: