GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Digital Metal lanserer fremtidssikkert system

Binder Jet 3D-printerleverandøren Digital Metal lanserte 17. mai sitt nye DMP/PRO binder jetting system. PRO-serien er utviklet som en modulær komponent av en komplett binder jet-løsning, noe produsenten mener er et paradigmeskifte innen binder jet 3D-printing. Lanseringen fant sted på 3D-printmessen Rapid TCT i USA.

Publisert av: 

Elmia 3D-messen

10. – 13. mai var det tid for den andre utgaven av den svenske messen Elmia 3D i Jönköping. En messe som i år trakk til seg et tjuetalls utstillere innen additiv produksjon, som viste alt fra 3D-printere og materialer til skanneutstyr og etterbehandling.

Publisert av: 

Mye nytt fra Stratasys

Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.

Publisert av: