GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


EOS og Siemens utvider samarbeid

EOS og Siemens utvider sitt samarbeide gjennom økt satsing på programvare, automatisering og driftsteknikk for industriell additiv tilvirkning.

Publisert av: 

Futuristisk design med 3d-teknikk

Industridesigneren Nicole Hone har skapt futuristiske og realistiske vannvekster med hjelp av 3d-printer og digitale verktøy. – Balansen mellom kontrollert design og ukontrollert naturlig interaksjon leder til en overbevisende organisk ytelse, skriver Nicole på sin hjemmeside.

Publisert av: 

Industriell 3d-skanning gjort enkelt

Industriell 3d-skanning kan tilføres både automatisering og stor brukervennlighet uten å gå på kompromiss med kvaliteten. Det var ett av hovedbudskapene, da de to stiftere av firmaet Zebicon, Kasper Fedde Krogh og Jeppe Hebsgaard Laursen, holdt presentasjoner den 2. og 3. oktober hos samarbeidspartneren DTU.

Publisert av: 

3DVerkstan slipper ny versjon av Olsson Ruby

Olsson Ruby er et munnstykke fra 3DVerkstan for FDM-printere, som kan printe flere ulike abrasive materialer, som sliter på vanlige messingsmunnstykker. Nå har 3DVerkstan sammen med den opprinnelige oppfinneren, Anders Olsson, utviklet en ny versjon av munnstykket som klarer høyere temperaturer.

Publisert av: 

3d-printede gulvtepper øker samspillet med selve gulvet

London Design Festival slutter denne uken. Det er en showcase av fascinerende kreasjoner fra alle aspekter av design. Det er naturligvis også 3d-printede effekter i blant, hvor blant andre hollandske Studio Plott fremviser en nyskapning innen for gulvtepper.

Publisert av: 

Ricoh finner finishing-partner til SLS-teknologi

Ricoh har vært på utkikk etter en metode til utjevning av deres nye Selective Laser Sintering (SLS) materialer via vibrasjonsteknologi. De var klar over at teknologien allerede ble brukt til å gjøre 3d-printede deler fremstilt i nylon glatte, men var ikke sikre på om metoden ville være egnet til deres polypropylen-materiale.

Publisert av: 

3d-printet gassturbin runder 8000 produksjonstimer uten problemer

Siemens og energiselskapet E.ON har nådd en betydelig milepæl innenfor 3d-printede komponenter til energisektoren. Verdens første 3d-printede brenner til en SGT-700 gassturbin har vært i drift i over ett år på E.ONs kraftverk i Philippsthal i den tyske delstaten Hessen, og resultatene er imponerende. Brenneren har vært i drift i over 8000 timer uten rapporterte problemer.

Publisert av: 

Ny portal vil øke appetitten for 3d-printing i Norden

Det svenske 3D Printer Distributor 3D Center lanserer en ny portal i samarbeid med den tyske plattformleverandøren 3YOURMIND. Portalen åpner døren for at flere bedrifter kan teste 3D-teknologi før de investerer i sin egen 3D-printer. Håpet for samarbeidet er at man skal lykkes med å fremme tilgjengeligheten til additiv produksjon i Norden.

Publisert av: