GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 4 oktober 2018

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Siste nytt

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683

Airtech kjøper Kimyas filament-portefølje

Mot slutten av 2024 ble det kunngjort at den franske materialprodusenten Kimya ville avslutte sin produksjon av filamenter. Nå kommer Airtech til å ta over produksjonen i stedet.
Kimya-1024x682

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Les mer

GE Aerospace investerer stort i Europa

Flymotorprodusenten GE Aerospace investerer 78 millioner euro i fem europeiske land.
avio_aero_nologo1-1024x683

Airtech kjøper Kimyas filament-portefølje

Mot slutten av 2024 ble det kunngjort at den franske materialprodusenten Kimya ville avslutte sin produksjon av filamenter. Nå kommer Airtech til å ta over produksjonen i stedet.
Kimya-1024x682

Prototal utvider med polypropylen

Prototal utvider sin materialportefølje og tilbyr nå additiv produksjon av polypropylen (PP) deler ved bruk av pulverbedteknologi. Kombinasjonen er spesielt godt egnet for gasstette og kjemikaliebestandige applikasjoner.
pp-water-pump-filter-4

Wohlers Report: AM-markedet vokser i Kina

I år utgis "bransjebibelen" Wohlers Report for trettiende gang. Årets rapport viser at AM-industrien har vokst med 9,1 prosent det siste året, fremfor alt i Kina.
Wohlers-2025-768x506