GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Airbus trapper opp 3d-printing

Airbus fortsetter å ta initiativer til 3d-printing for både serieproduksjon av flydeler og for monteringsverktøy på sine fabrikker i Europa.

Publisert av: 

3d-printing fra barnsben av

Den dansk-franske Skole i København huser både en skole, barnehage og en ingeniørvirksomhet. Når man som Kim er lærer, datalog og fysiker og underviser tett på tekniker-omgivelser, er det ikke langt til tanken om å bygge en 3d-printer.

Publisert av: 

Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Publisert av: 

Selvreparerende sko

Forskere ved University of Southern California (USC) har utviklet et 3d-printet gummimateriale som har den egenskapen at det kan reparere seg selv.

Publisert av: 

Skal stoppe våpenfiler på nettet

En student ved Xenter fikk i oppdrag å designe CAD-filen som skal gjøre det vanskeligere å lokalisere våpenfiler på nettet.

Publisert av: 

3d-printede tenner får flere til å spise

Høyskolen i Halmstad tar nå forskningen på tannimplantater et skritt videre via et nytt digitalt prosjekt. Ved å anvende digital teknikk og 3d-printteknologi vil kontrollert benvekst bli billigere og lettere å tilby pasienter i nød.

Publisert av: 

Rekordstor 3d-printet motordel

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Publisert av: 

CELLINK bevilges millonbeløp

Den svenske produsenten av bioprintere Cellink har sammen med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, blitt bevilget 10 millioner kroner for Eu-prosjektet FUNC, Functionalized Collagen-based bioink for bioprinting.

Publisert av: 

Tractus3D slipper ny PEEK-printer

Tractus3D er en hollandsk 3d-printerfabrikant som i de siste årene har satt fokus på storformatprintere og 3d-printere som kan håndtere høytpresterende polymer som PEEK. Nå slipper de T850P.

Publisert av: 

Sveitsergarden med 3d-printede hjelmer

Etter fem hundre år med svidde ører pga sommervarmen og vekten av to kilos metallhjelmer hvilende på hodene går Vatikanets sveitsergardister nå lysere tider i møte, takket være nye, 3d-printede hjelmer.

Publisert av: 

Bulgarsk 3d-printet ribbein i nylon

Tidligere har man printet ribben i titan, men dette har ikke vært så egnet som materiale, da det jo ikke er like bøyelig som våre naturlige. Men nå har man tatt i bruk et nylonmateriale som egner seg mye bedre.

Publisert av: 

3d-printet sin egen datamus

Mannen bak YouTube-kanalen Electronic Grenade så en video av noen som hadde modifisert et tastatur for å gjøre det om til en funksjonell datamaskin. Han fikk da en idé om å gjøre det samme, men med en datamus.

Publisert av: