GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: 

Ny metode får det trege til å flyte

Forskere kan ha funnet løsningen for å 3d-printe tregtflytende materialer. Metoden kan lede til mer effektiv trykkraft i rakettmotorer.

Publisert av: 

De tar Kodaks 3d-printer til Norden

3D Center i Sverige har inngått avtale med Kodak 3D Printing for å begynne å selge deres 3d-printer i Norden. Avtalen inkluderer alt fra salg av maskin, programvarer, materialer til service.

Publisert av: 

Saken er 3D-biff!

Spansk produsent av vegetarmat 3D-printer måltidet ditt. Riktignok er det større sjanse for at biffen inneholder tang og erter enn storfe.

Publisert av: 

Studie av 3D-printede tenner

Den digitale utviklingen på dentalområdet blomstrer. Men hvor god er denne teknikken egentlig? Det spørsmålet har tannlege, tanntekniker og forsker Michael Braian tatt for seg i sin siste avhandling.

Publisert av: 

På vei mot fullautomatisert prosess

Det var et stykke mellom de skandinaviske utstillerne på Formnext i Frankfurt. Digital Metal var et av unntakene, med sin binder jetting-teknologi.

Publisert av: