GE vil utvikle hybridtog hjulpet av 3D teknologi

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 4 oktober 2018

Additiv fremstilling skal brukes til produksjon av opp til 250 lokomotivkomponenter innen 2025, hvis GE Transports tidlige forsøk med teknikken viser seg vellykkede.

Virksomheten ønsker å bygge videre på erfaringene fra GEs luftfartssektor, som i løpet av de siste seks årene har anvendt 3d-print som et middel til å redusere produksjonstiden på forskjellige komponenter. Resultatene har vist sig å være mer kompakte og mer presist designet til det faktiske formålet, forteller Dominique Malenfant, nestformann for Global Technology, til Railway Gazette i en artikkel fra den 24. september.

– Der er en lang rekke forskjellige teknologiske muligheter som er omfattet av uttrykket additiv produksjon, forklarer Malenfant. En mulighet for jernbanekomponentbruk er binder jetting. Teknikken er mer kompleks enn noen av de andre additive fremstillingsmetodene, men prisen er lavere, ifølge Malenfant.

Additiv fremstilling fjerner behovet for tidskrevende støping og støpeformproduksjon. I stedet kan prototyper ved hjelp av hurtig fremstilte former skje i løpet av et par dager. – Det vil være en enorm gevinst i ledetider for komponentdesign. Vi vil til slutt kunne spare måneder på designprosessen, sier Malenfant.

En annen stor potensiell gevinst er evnen til å fremstille komplekse komponenter i et stykke. Malenfant ga eksemplet på en motorvarmeveksler med 2000 individuelle underkomponenter, ledd eller sveisinger. Alle disse potensielle områdene rommer en feilrisiko som kunne elimineres ved additiv fremstilling.

En viktig ambisjon om GEs strategi er å gjøre hovedmotorkomponentene mer kompakte, etter hvert som lokomotivteknologien utvikler seg. GE forsøker å utvikle batteri-diesel hybridlokomotiver til å supplere de standard 4000 hk og 4400 hk lokomotive ne de for tiden tilbyr, men denne hybridisering vil kreve et betydelig strømbidrag fra batteriet og superkapasitorenheten.
– Hvis vi kan redusere størrelsen på dieselmotoren gjennom additiv fremstilling, vil det være plass til å øke de batteriene vi kan installere ombord, forklarte Malenfant.

Denne tilgangen understøtter bedriftens mål om å muliggjøre batteridrift av tunge godstog i bymessig bebyggelse og i andre følsomme miljøområder.
GE håper å begynne å bruke 3d-printede lokomotivdeler allerede fra neste år.

Les hele artikkelen her.

Les mer

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Desktop Metal har anlagt to søksmål mot Nano Dimensions

Desktop Metal har anlagt ikke bare ett, men to søksmål mot Nano Dimension. De gjelder Nano Dimensions brudd på sine forpliktelser rundt fusjonsavtalen mellom de to selskapene.
Nano-Dimension-5

Kan Prusa CORE One ta opp kampen med Bambu Lab?

Under Formnext var trolig Prusa Research sin stand en av de mest godt besøkte. Blant nyhetene var en industriell SLA-løsning, som 3dp Norge allerede har skrevet om, men det som trakk mest var nok den nye Prusa CORE One.
Prusa-Core-1024x683

Siste nytt

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Desktop Metal har anlagt to søksmål mot Nano Dimensions

Desktop Metal har anlagt ikke bare ett, men to søksmål mot Nano Dimension. De gjelder Nano Dimensions brudd på sine forpliktelser rundt fusjonsavtalen mellom de to selskapene.
Nano-Dimension-5