Elmia setter fokus på kjøretøy

Dr Sascha Peters er en gjenganger på talerstolen om materialer og teknikutvikling hos Elmia Subcontractor.

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

– Holdbare materialer og 3d-printing tar stadig mer plass innen bilindustrien. Det handler ikke lengre om innovative spesialkjøretøy men på en bredere front i tilvirkningsprosessen. Vi ser denne utviklingen først og fremst innen kjøretøyindustrien, men også på andre områder, sier Dr Sascha Peters, grunnlegger av det tyske material- og teknologiforetaket Haute Innovation.

Det største bruksområdet for additiv tilvirkning i bilindustrien har tidligere vært prototyper, konseptbiler og individuelle spesialdeler. Ifølge Peters har kjøretøyfabrikanter i den siste tiden begynt å jobbe med o forandre hele bilens konstruksjon. Fremfor alt benytter flere produsenter seg av additiv tilvirkning for serieproduksjon av reservedeler.

– Det som skjer er ingen revolusjon, snarere en stabil steg-for-steg utvikling, som alltid er i bevegelse forover, avslutter Dr Sascha Peters.

Under Elmia kommer Haute Innovation til å vise flere eksempler på denne utviklingen som kan sees i den delen av messen som heter Subcontractor InnoDex. Her kommer det ifølge Elmia til å vises materialer, innovative teknikker og kreative prosesser for industriens produktutviklere, konstruktører og designere.

Elmia Subcontractor er en underleverandørsmesse for tilvirkningsindustrien som finner sted mellom 13-16. november i Jönköping i Sverige. Hit kommer flere aktører innen additiv tilvirkning for å stille ut maskiner, materialer og prøver på det som er printet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3d-printet implantat reparerer skader på ryggmargen

Forskere fra University of California San Diego (UCSD) School of Medicine and Institute of Engineering in Medicine (IEM) har med hell 3d-printet et to millimeters ryggmargsimplantat for å reparere ryggmargskader hos rotter. Forskerne mener metoden også kan benyttes på mennesker.

Publisert av: 

Carbon utvider samarbeid med Ford

Carbon, som tidligere har vært regnet som er potensiell stor aktør innen bilindustrien kan nå ta ytterligere skritt i denne retningen. Bl.a. skal Ford Focus nå ha flere 3d-printede deler fra Carbon integrert i bilen, samt tilgjengelig som servicedeler.

Publisert av: 

3d-printlab på sykehus i New York

Det globale ortopedi-firmaet LimaCorporate har annonsert at de tar sikte på å åpne eget senter for 3d-printing på New York City’s Hospital for Special Surgery.

Publisert av: 

Munnstykke mater pellets på rekordtid

Storformatprinting kommer til å forandre hvordan man lager produkter i menneskelig størrelse, alt fra bord og stoler til industrielle og kommersielle applikasjoner. Nå er det lagd et munnstykke som gjør prosessen raskere.

Publisert av: 

Neutrogena lanserer 3d-printet ansiktsmaske

Neutrogena, amerikansk produsent av hudpleieprodukter, lanserer 3d-printede og personaliserte ansiktsmasker under navnet Neutrogena MaskiD. Du personaliserer ved å ta bilde av deg selv med smarttelefonen!

Publisert av: 

Trender for 2019

Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.

Publisert av: 

Ny 3d-printer: MakerBot Method

MakerBot har lansert 3D-printeren Method – en printer som ligger i segmentet mellom skrivebordsprintere og profesjonelle 3D-printere. Den skal ha funksjoner som tidligere kun har vært tilgjengelig på industriprintere, og som profesjonelle brukere nå kan få til betydelig lavere kostnader.

Publisert av: 

Filament som ligner glass

Durabio anvendes allerede i biler og mobiltelefoner, nå er det tilgjengelig for 3d-printing og kan i visse tilfeller være enda bedre enn glass.

Publisert av: