Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.
– Holdbare materialer og 3d-printing tar stadig mer plass innen bilindustrien. Det handler ikke lengre om innovative spesialkjøretøy men på en bredere front i tilvirkningsprosessen. Vi ser denne utviklingen først og fremst innen kjøretøyindustrien, men også på andre områder, sier Dr Sascha Peters, grunnlegger av det tyske material- og teknologiforetaket Haute Innovation.
Det største bruksområdet for additiv tilvirkning i bilindustrien har tidligere vært prototyper, konseptbiler og individuelle spesialdeler. Ifølge Peters har kjøretøyfabrikanter i den siste tiden begynt å jobbe med o forandre hele bilens konstruksjon. Fremfor alt benytter flere produsenter seg av additiv tilvirkning for serieproduksjon av reservedeler.
– Det som skjer er ingen revolusjon, snarere en stabil steg-for-steg utvikling, som alltid er i bevegelse forover, avslutter Dr Sascha Peters.
Under Elmia kommer Haute Innovation til å vise flere eksempler på denne utviklingen som kan sees i den delen av messen som heter Subcontractor InnoDex. Her kommer det ifølge Elmia til å vises materialer, innovative teknikker og kreative prosesser for industriens produktutviklere, konstruktører og designere.
Elmia Subcontractor er en underleverandørsmesse for tilvirkningsindustrien som finner sted mellom 13-16. november i Jönköping i Sverige. Hit kommer flere aktører innen additiv tilvirkning for å stille ut maskiner, materialer og prøver på det som er printet.