Elmia setter fokus på kjøretøy

Dr Sascha Peters er en gjenganger på talerstolen om materialer og teknikutvikling hos Elmia Subcontractor.

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

– Holdbare materialer og 3d-printing tar stadig mer plass innen bilindustrien. Det handler ikke lengre om innovative spesialkjøretøy men på en bredere front i tilvirkningsprosessen. Vi ser denne utviklingen først og fremst innen kjøretøyindustrien, men også på andre områder, sier Dr Sascha Peters, grunnlegger av det tyske material- og teknologiforetaket Haute Innovation.

Det største bruksområdet for additiv tilvirkning i bilindustrien har tidligere vært prototyper, konseptbiler og individuelle spesialdeler. Ifølge Peters har kjøretøyfabrikanter i den siste tiden begynt å jobbe med o forandre hele bilens konstruksjon. Fremfor alt benytter flere produsenter seg av additiv tilvirkning for serieproduksjon av reservedeler.

– Det som skjer er ingen revolusjon, snarere en stabil steg-for-steg utvikling, som alltid er i bevegelse forover, avslutter Dr Sascha Peters.

Under Elmia kommer Haute Innovation til å vise flere eksempler på denne utviklingen som kan sees i den delen av messen som heter Subcontractor InnoDex. Her kommer det ifølge Elmia til å vises materialer, innovative teknikker og kreative prosesser for industriens produktutviklere, konstruktører og designere.

Elmia Subcontractor er en underleverandørsmesse for tilvirkningsindustrien som finner sted mellom 13-16. november i Jönköping i Sverige. Hit kommer flere aktører innen additiv tilvirkning for å stille ut maskiner, materialer og prøver på det som er printet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Stratasys introduserer metalløsning til små serier

På Formnext har Stratasys nettopp frigitt detaljer om deres nye metallprinterteknologi, Layered Powder Metallurgi (LPM), som er under utvikling og er beregnet til små produksjonsserier. Teknologien er utviklet for å gjøre fremstillingen av metalldeler hurtigere, enklere og mer kostnadseffektivt.

Publisert av: 

Color on Demand

Seks år har Colorfabb brukt på å utvikle sitt Color on Demand filament. Colorfabb er, som navnet antyder spesialister på fargede 3D-printmaterialer.

Publisert av: 

En million lasere

3d-printerleverandøren EOS premiereviste sin LaserProFusion-teknikk for polymerprinting på Formnext-messen. En teknikk som ifølge EOS er en utfordrer til formstøping for serieproduksjon.

Publisert av: 

Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Publisert av: 

Ikke gå glipp av dette under Formnext

Flere firmaer hinter om hva som vil kunne beskues på Formnext-messen i Frankfurt, 13-16. november. Vi lister noen få av aktørene som kommer til å stille på stand og gå ikke glipp av den flyvende mannen hos EOS!

Publisert av: 

Elmia setter fokus på kjøretøy

Bilindustrien tar til seg additiv tilvirkning på nye måter. –Kjøretøyfabrikanter har i den siste tiden begynt å jobbe med å endre hele bilens oppbygging, mener Dr Sascha Peters fra material- og teknikkforetaket Haute Innovation.

Publisert av: 

Legger inn neste gir for metallprinting

Additive Industries og 3rd Dimension Industrial 3D Printing inngår partnerskap. 3rd Dimension la nylig inn sin første bestilling hos Additive Industries på den mye omtalte metallprinteren MetalFAB1.

Publisert av: 

Munnstykker og briller skal da 3d-printes!

Det skrantet for økonomien til det danske brilledesignfirmaet Monoqool. Men da de gikk over fra å 3d-printe kun prototypene til også å 3d-printe sluttproduktene snudde det.

Publisert av: 

Ford anerkjent for integrering av 3d-print

Flere større bilprodusenter benytter 3d-print på et eller annet nivå. Ford er en av ​​disse. Nylig har Ford blitt anerkjent for deres arbeid med 3d-print. Det er Automotive Innovation Awards-konkurransen fra Automotive Division of Society of Plastics Engineers (SPE), som for første gang har additiv produksjon som en særskilt kategori. Ford vant alle de tre nye kategoriene.

Publisert av: 

3D printer fra Xerox i 2019?

Ifølge flere medier planlegger Xerox å gå inn på markedet for 3d-print. På et møte for investorer fortalte administrerende direktør John Visentin nylig at Xerox er i ferd med å utvikle en kjøreplan for sin deltakelse på 3d-printmarkedet.

Publisert av: 

3D Systems utvider satsing på dentalområdet

3D Systems går sammen med programvareutvikleren for dentale applikasjoner, Amann Girrbach, for å utvikle et velfungerende dentalt arbeidsflyt. For dentale laboratorier kommer det til å innebære en raskere og mer kostnadseffektiv produksjon, mener selskapene.

Publisert av: 

Nye bioblekk fra Cellink

Cellink, svensk bioprinterprodusent lanserer nye serier bioblekk. Til å begynne med slippes to nye serier samt et nytt tillegg til en eksisterende serie.

Publisert av: