Mitsubishi på vei inn i 3d-verden?

I flere internasjonale medier har man i det siste kunne lese at Mitsubishi er på vei med en ny 3d-metallprinter. Den er ennå ikke navngitt, og er muligvis kun på prototypestadiet. Men i løpet av de neste to, tre årene vil den kunne være en realitet.

Den nye printeren skal etter sigende benytte Direct Energy Deposition – DED-metoden.

Printeren vil benytte alminnelig sveisetråd som materiale. Det betyr noen fordeler i forhold til de fleste andre 3d-printprosesser i metall. For det første vil prisen på materialet være lav. Sveisetråd er et meget billig materiale som vanligvis er lett tilgjengelig over hele verden. Sveisetråden finnes også i en hel rekke forskjellige materialer, hvorav mange kan være velegnet for 3d-printing.

For det andre er det snakk om ”tråd” og ikke pulver. Pulver er vanskeligere å jobbe med, og det er en mer krevende prosess, også kostnadsmessig.

Men i tillegg ser det også ut til at Mitsubishi har implementert ny teknologi på deponeringsdelen.

Det meget presise ekstruderingssystemet gjør DED til den ideelle metoden for f.eks. reparasjon eller tilføyelse av materiale til eksisterende komponenter.Mitsubishi har kombinert DED med CNC og CAM teknologier. Og deres “Dot Forming” blir forbedret, da de kan styre laserstyrken med større presisjon, og kontrollere “shield-gassen” ved deponeringspunktet. Og hvis dette er mulig vil kvaliteten være markant forbedret.

Printeren har nettopp blitt presentert den 1. november på en japansk maskinmesse – JIMTOF2018.

Ovennevnte informasjoner er hentet fra forskjellige internasjonale medier som Fabbaloo, 3Dprinting Industry og Engineering.com, hvorfra bildene også er hentet.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: