
Colin Elkins er globalt ansvarlig for løsninger for tilvirkningsindustrien hos IFS. Her setter han ord på tre trender som han mener kommer til å sette sitt preg på produksjonsmarkedet i 2019.
Først på listen er NFC (nærfeltskommunikasjon) og smarte etiketter, som ifølge Colin kommer til å revolusjonere produktinformasjon. Zion Market Research spår også en årlig vekst for smarte etiketter på 17,6 prosent i perioden 2018-2024.
– I 2019 kommer varer og etiketter stadig oftere å være utstyrt medNFC-chip. NFC og de nær beslektede smarte etikettene rydder manesjen for kontantløs handel, samtidig som de gir bedre muligheter for dataanalyse og sporbarhet, sier Colin Elkins.
Neste post på listen er utvikling av bioplast og enklere miljømerking.
– I oktober ble det fattet en beslutning i EU om forbud mot flere typer av engangsprodukter, for eksempel visse sugerør. Dette kommer til å innebære to ting for tilvirkningsindustrien. For det første hvilke typer emballeringsmaterialer som kan anvendes, og for det andre hvordan materialet skal kategoriseres.
Elkins mener at det globale markedet for bioplaster kommer til å vokse fra 253 milliarder kroner til 2,7 billioner kroner i løpet av ti år. Detta kommer til å kreve nye begreper for å kategorisere materialer. Begrep som nedbrytbar, kompost, gjenvinning med flere kan være forvirrende. Derfor trengs det å jobbe med å lage bedre definisjoner.
Den tredje trenden er at det kommer til å stilles høyere krav til at foretak kan gjøre rede for hvilke råvarer som anvendes og hvordan produksjonen foregår. Dette styrkes blant annet av et hav av studier som viser at yngre konsumenter er beredt til å betale mer for holdbare produkter.
– På sikt kan man regne med at prisene for holdbare produkter synker, i takt med at salget øker. Dette er vinn-vinn i alle ledd, fra råvareleverandører til konsumentene, avslutter Colin Elkins.