3d-printede reservedeler for svenske tog

Statens Järnvägar, som er den svenske motsvarigheten til NSB har begynt med 3d-printing av reservedeler til sine togvogner. Dette både forenkler produksjonen og fører til billigere deler.

3d-printet del av en dørlås. Foto: Karin Boo

Det svenske jernbaneselskapet SJ forenkler produksjonen av reservedeler med hjelp av 3d-printing. De første delene som kommer til å installeres er holdere for toalettruller, toalettlås i metall till personvogner og kabinetter til strømuttak og ventilasjonslokk.

– 3d-printing revolusjonerer vår måte å lage reservedeler på ved at prosessen blir forenklet og mer fleksibel. Det gjelser spesielt reservedeler som ikke lengre finnes på markedet, noe som er veldig kostbart å erstatte. Dette konseptet har et enormt innsparingspotensial sett ut fra flere perspektiver. Ventetider, lagerhold, logistikk og administrasjon effektiviseres også, forteller  Anders Gustafsson, som er sjef for store prosjekter på SJ sin avdeling Fordon (kjøretøy, fartøy).

Det første SJ kommer til å tilvirke med 3d-printere er reservedeler som ikke påvirker sikkerheten eller er begrensede i størrelse og vekt. Satsningen er en viktig del i det digitaliseringsprogrammet SJ for tiden gjennomfører for å styrke en langsiktig konkurransekraft med høyere punktlighet og mer fornøyde kunder, skriver SJ i en pressemelding.

– Vi kommer suksessivt å tilvirke stadig flere reservedeler med hjelp av 3d-printing. Med et mer effektivt vedlikehold får vi robustere tog, høyere punktlighet og mer fornøyde kunder. Dette er bare starten, sier Anders Gustafsson.

SJ har blant annet et samarbeid om 3d-printing med PostNord Strålfors, som i lengre tid har levert 3d-printede produkter on-demand. De er dessuten med i et internasjonalt nettverk der store foretak er pådrivere i utviklingen av 3d-printing.

– Takket være samarbeidet med andre digitale selskaper har vi kunnet ta store sprang fremover på kort tid, så nå ligger vi i forkant i Europa også når det gjelder 3d-printing, sier Anders Gustafsson.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *