
Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.
Sammen har ingeniører fra Ford i USA og et team av Fords forskningsingeniører i Europa utformet og gjort simuleringer av en 3d-printet motordel. I samarbeid med tysk RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, bygde teamet så et plenumkammer, hvis oppgave er å levere luft fra turboladerne til motorens sylindre.
– Plenumkammeret har en kompleks, nettliknende struktur som ikke kunne tilvirkes med tradisjonelle metoder. Det sluttet med at vi løste opp støttesystemene i syre, sier Raphael Koch som er ingeniør hos Ford Europes avdeling for avanserte materialer og prosesser.

Printingen av plenumkammeret tok nesten fem dager å lage og veier seks kilo. Teamet har benyttet 3d-printer, delvis for å gjøre designprosessen mer fleksibel, men også for å minske vekten til delen. Ford benytter vanligvis 3d-teknikken for å påskynde sin utvikling av nye biler og for å forsøke å gjøre produksjonen mer kostnadseffektiv.
I flere av Fords modeller finner man 3d-printing, blant annet i Ford Ranger og Ford Mustang. Her kan du se trucken når den kjøres av den amerikanske rallyføreren Kenneth ”Ken” Block.