Rekordstor 3d-printet motordel

F-150 Hoonitruck.

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Sammen har ingeniører fra Ford i USA og et team av Fords forskningsingeniører i Europa utformet og gjort simuleringer av en 3d-printet motordel. I samarbeid med tysk RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, bygde teamet så et plenumkammer, hvis oppgave er å levere luft fra turboladerne til motorens sylindre.

– Plenumkammeret har en kompleks, nettliknende struktur som ikke kunne tilvirkes med tradisjonelle metoder. Det sluttet med at vi løste opp støttesystemene i syre, sier Raphael Koch som er ingeniør hos Ford Europes avdeling for avanserte materialer og prosesser.

Plenumkammeret.

Printingen av plenumkammeret tok nesten fem dager å lage og veier seks kilo. Teamet har benyttet 3d-printer, delvis for å gjøre designprosessen mer fleksibel, men også for å minske vekten til delen. Ford benytter vanligvis 3d-teknikken for å påskynde sin utvikling av nye biler og for å forsøke å gjøre produksjonen mer kostnadseffektiv.

I flere av Fords modeller finner man 3d-printing, blant annet i Ford Ranger og Ford Mustang. Her kan du se trucken når den kjøres av den amerikanske rallyføreren Kenneth ”Ken” Block.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


MakerBot lanserer Method X

Makerbot lanserer 3d-printeren Method X. Ifølge produsenten skal den nye maskinen gjøre det mulig å printe i ABS – på ekte.

Publisert av: 

3d-printet stoff mykt som huden

Ingeniører fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) har utviklet nye, fleksible, 3d-printbare nett-materialer som støtter mykere vev som muskler og sener. Slike materialer kan brukes til å lage medisinske enheter, bærbare støtter og enheter som kan implanteres.

Publisert av: 

Samarbeider for 3d-print i Norden

Målet er å spre 3d-printing i Norden. Derfor inngår nå Postnord ytterligere et samarbeid, denne gangen med e-handelsfirmaet Cdon.

Publisert av: 

Svensk metallpulver står for 25 prosent av markedet

I dag er det Sverige som står for 25 prosent av det globale markedet for metallpulver som brukes i additiv tilvirkning. Men det er kun få deler som hittil er i produksjon, og potensialet er betydelig større, mener Annika Strondl fra forskningsinstituttet Swerim.

Publisert av: 

Vinnerne av 3d-printing Industry Awards

Nettstedet 3d Printing Industry har latt sine lesere stemme over kandidater til flere forskjellige grener innen additiv tilvirkning og resultatene er klare.

Publisert av: 

Artec 3D med ny programvare

Artec 3D, som utvikler og lager håndskannere, slipper en oppgradering av sitt 3d-skanningsprogram Studio 13. Studio 14 kommer nå med en rekke nye funksjoner for bearbeidelse av 3d-data.

Publisert av: 

Drupa gjør plass for 3d-print

Trykkmessen Drupa i Düsseldorf den 16–26. juni 2020, får et spesielt konferanseprogram om additiv tilvirkning.

Publisert av: 

HP åpner senter for 3d-printing i Barcelona

I Barcelona lanserte HP deres nye «3D Printing and Digital Manufacturing Center of Excellence» på nesten 14.000 kvadratmeter den 12. juni. Med denne åpningen etablerer HP ett av verdens største og mest avanserte utviklingsanlegg, og samler samtidig hundrevis av verdens ledende eksperter innen 3d-printing og utvikling under samme tak.

Publisert av: 

Sandvik 3d-printer med diamant

Sandvik har benyttet seg av additiv tilvirkning for å 3d-printe i diamantkompositt. Ifølge konsernet kan det komme til å revolusjonere hvordan industrien benytter det vanskeligste naturmaterialet på jorden.

Publisert av: 

Produksjonshastighet veier tungt

En undersøkelse som det internasjonale servicebyrået Protolabs nylig har gjennomført viser at produksjonshastigheten er et tungtveiende argument blant de som lever av å produsere ting.

Publisert av: