Rekordstor 3d-printet motordel

F-150 Hoonitruck.

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Sammen har ingeniører fra Ford i USA og et team av Fords forskningsingeniører i Europa utformet og gjort simuleringer av en 3d-printet motordel. I samarbeid med tysk RWTH Aachen Digital Additive Production Institute, bygde teamet så et plenumkammer, hvis oppgave er å levere luft fra turboladerne til motorens sylindre.

– Plenumkammeret har en kompleks, nettliknende struktur som ikke kunne tilvirkes med tradisjonelle metoder. Det sluttet med at vi løste opp støttesystemene i syre, sier Raphael Koch som er ingeniør hos Ford Europes avdeling for avanserte materialer og prosesser.

Plenumkammeret.

Printingen av plenumkammeret tok nesten fem dager å lage og veier seks kilo. Teamet har benyttet 3d-printer, delvis for å gjøre designprosessen mer fleksibel, men også for å minske vekten til delen. Ford benytter vanligvis 3d-teknikken for å påskynde sin utvikling av nye biler og for å forsøke å gjøre produksjonen mer kostnadseffektiv.

I flere av Fords modeller finner man 3d-printing, blant annet i Ford Ranger og Ford Mustang. Her kan du se trucken når den kjøres av den amerikanske rallyføreren Kenneth ”Ken” Block.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Markedet peker oppover igjen

Additiv produksjon med polymerer og metaller går mot historiske høyder. Det viser en ny rapport fra det amerikanske markedsanalyseselskapet SmarTech Analysis. Tall fra andre kvartal 2021 viser nivåer som er høyere enn før pandemien.

Publisert av: