Den dansk-franske Skole i København huser både en skole, barnehage og en ingeniørvirksomhet. Når man som Kim er lærer, datalog og fysiker og underviser tett på tekniker-omgivelser, er det ikke langt til tanken om å bygge en 3d-printer.
Kim og barna fikk bygget en 3d-printer, og de printet allverdens finurligheter, bl.a. en smart liten klips i Freecad til å holde styr på ledningene på kontorbordene. Det var en ytterst lærerik prosess, hvor det blev lest manualer, skrudd, samlet, feilsøkt og problemløst i mange timer.
–En dag kom noen av de seks år gamle elevene gående forbi og så maskinen i aksjon. De ble stående i laaang tid, mens objektet lag for lag oppsto ut av det tomme intet. En av elevene spurte, om hun kunne få en. Det kunne hun selvfølgelig gjerne, for vi kunne jo bare printe en til, forklarer Kim, som er lærer på Den dansk-franske Skole.
Interessen var stabil, og i en lengre periode var 3d-printeren den første maskinen som ble slått på om morgenen og den siste maskinen som ble slått av før stengetid. Den intensive bruken medførte at printeren raskt ble slitt, og skolen valgte å oppgradere til en bedre modell.
Den nye printeren er en Prusa i3 Mk2, som ifølge Kim er noe dyrere enn dens mange kloner, men det avgjørende for skolen var at monteringen kunne skje knirkefritt.
Barna ble raskt selvgående i 3d-printerens LCD-meny, og de lærte fort å velge og starte prints. De begynte også snart å finne og designe sine egne modeller med hjelp av internett.
Prosjektet viser tydelig at barn over 6 år kan lære å bruke en 3d-printer. De forstår hvordan man bruker Tinkercad og slic3r til å lage den gcoden som printeren bruker, og de litt eldre barna har lært å bruke Blender, som er et 3d-grafikkprogram.
Mange av barna ønsker seg nå sin egen 3d-printer.