Airbus trapper opp 3d-printing

En Airbus XWB A350-1000. Foto: S. Ramadier, Airbus

Airbus fortsetter å ta initiativer til 3d-printing for både serieproduksjon av flydeler og for monteringsverktøy på sine fabrikker i Europa.

Det internasjonale flyselskapet Airbus er tema for to nyhetsnotiser innen 3d-printing denne uken. I den første annonseringen er det sveitsiske Liebherr-Aerospace som melder at de skal starte opp serieproduksjon av 3d-printede deler til flyet Airbus A350 XWB. I den andre, og separate nyhetsmeldingen melder nederlandske Ultimaker at de skal supplere maskiner og Ultimaker Cura programvare til Airbus fabrikker i Europa.

Begge prosjektene bygger på eksisterende partnerskap mellom selskapene og den ledende flyfabrikanten, og kommer i tillegg til den voksende andelen av initiativer innen additiv tilvirkning fra Airbus.

Etterarbeid på 3d-printede flydeler fra Liebherr. Foto: Liebherr

Liebherr planlegger flere integrerte flydeler for Airbus

Sinden høsten 2017 har Liebherr-Aerospace Lindenberg vært autorisert av de tyske myndighetenes kontor for luftfart for å produsere fly-godkjente komponenter ved hjelp av additiv tilvirkning. Det er for tiden klasse 2 og 3 titanlegeringer selskapet produserer for bruk ombord på fly.

I april 2017 utviklet Liebherr, i samarbeid med Chemnitz University of Technology, Tyskland, en 3d-printet kontrolldel for dobbeldekkeren A380. Ifølge denne nye annonseringen har de beveget seg videre til den nye modellserien A350 XWB fly.

Med godkjennelse fra Airbus skal Liebherr produsere 3d-printede braketter for landing, noe som er nytt for firmaet.

Josef Gropper fra Liebherr-Aerospace & Transportation SAS sier at firmaet planlegger å produsere ytterligere komplekse komponenter i fremtiden for å fullt ut utnytte potensialet som ligger i additiv tilvirkning.

Ultimaker introduserer 3d-printing av verktøy for Airbus Europe

I et utvidet samarbeid med Airbus skal Ultimaker levere flyfabrikanten med ut ikke kjent antall av den nyeste Ultimaker S5 3D printeren, samt «kontinuerlig tilgang» til programvaren Ultimaker Cura.

3d-printing utstyret fra leverandøren vil bli benyttet av Airbus i Europa for lokal produksjon av verktøy, jigger og fiksturer som benyttes under montering.

Ultimaker S5 (midten), mellom Ultimaker 3 (venstre) og Ultimaker 2+ (høyre). Foto via Ultimaker.

Jos Burger fra Ultimaker kommenterer: –Vi er meget stolte over at Airbus valgte Ultimaker. Jeg er glad for at vår sertifiserte løsning og muligheten til å printe med komposittmaterialer gjør at disse ingeniørene kan fortsette å utvikle. Teamet til Airbus kan fullt ut stole på vår dedikerte globale salgsorganisasjon og partnernettverk for full support.

 

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Airbus trapper opp 3d-printing

Airbus fortsetter å ta initiativer til 3d-printing for både serieproduksjon av flydeler og for monteringsverktøy på sine fabrikker i Europa.

Publisert av: 

3d-printing fra barnsben av

Den dansk-franske Skole i København huser både en skole, barnehage og en ingeniørvirksomhet. Når man som Kim er lærer, datalog og fysiker og underviser tett på tekniker-omgivelser, er det ikke langt til tanken om å bygge en 3d-printer.

Publisert av: 

Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Publisert av: 

Selvreparerende sko

Forskere ved University of Southern California (USC) har utviklet et 3d-printet gummimateriale som har den egenskapen at det kan reparere seg selv.

Publisert av: 

Skal stoppe våpenfiler på nettet

En student ved Xenter fikk i oppdrag å designe CAD-filen som skal gjøre det vanskeligere å lokalisere våpenfiler på nettet.

Publisert av: 

3d-printede tenner får flere til å spise

Høyskolen i Halmstad tar nå forskningen på tannimplantater et skritt videre via et nytt digitalt prosjekt. Ved å anvende digital teknikk og 3d-printteknologi vil kontrollert benvekst bli billigere og lettere å tilby pasienter i nød.

Publisert av: 

Rekordstor 3d-printet motordel

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Publisert av: 

CELLINK bevilges millonbeløp

Den svenske produsenten av bioprintere Cellink har sammen med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, blitt bevilget 10 millioner kroner for Eu-prosjektet FUNC, Functionalized Collagen-based bioink for bioprinting.

Publisert av: 

Tractus3D slipper ny PEEK-printer

Tractus3D er en hollandsk 3d-printerfabrikant som i de siste årene har satt fokus på storformatprintere og 3d-printere som kan håndtere høytpresterende polymer som PEEK. Nå slipper de T850P.

Publisert av: 

Sveitsergarden med 3d-printede hjelmer

Etter fem hundre år med svidde ører pga sommervarmen og vekten av to kilos metallhjelmer hvilende på hodene går Vatikanets sveitsergardister nå lysere tider i møte, takket være nye, 3d-printede hjelmer.

Publisert av: 

Bulgarsk 3d-printet ribbein i nylon

Tidligere har man printet ribben i titan, men dette har ikke vært så egnet som materiale, da det jo ikke er like bøyelig som våre naturlige. Men nå har man tatt i bruk et nylonmateriale som egner seg mye bedre.

Publisert av: 

3d-printet sin egen datamus

Mannen bak YouTube-kanalen Electronic Grenade så en video av noen som hadde modifisert et tastatur for å gjøre det om til en funksjonell datamaskin. Han fikk da en idé om å gjøre det samme, men med en datamus.

Publisert av: