Norsk Titanium har sammen med den globale standardiseringsorganisasjonen SAE International offentliggjort de første tekniske spesifikasjonene for deler lagd med direct energy deposition (DED) teknologien.
Ved å omfatte Norsk Titaniums Rapid Plasma Deposition (RPD) teknologi, vil spesifikasjonene bidra til å utvide selskapets kundebase og hjelpe tredjeparter med å opprettholde passende standarder.
Michael Canario, konsernsjef i Norsk Titanium, kommenterer: –Våre ingeniører har gjennogående satt pris på å jobbe sammen med teamet fra SAE for å validere vår proprietære prosess med ingeniører rundt omkring.
Norsk Titaniums RPD er teknologien som er benyttet til å bygge Boeings første strukturelt støttende 3d-printede komponent – en øvre del for 787 Dreamliner. Med MERKE IV, Norsk Titaniums fjerde generasjon additive tilvirkningssystem har RPD et byggevolum på 900 mm x 600 mm x 300 mm og typisk deposisjonsrate på mellom 5 og 10 kg i timen.
For å møte de høye kravene innen romfartsindustrien blir RPD monitorert «mer enn 600 ganger i sekundet» ifølge Norsk Titanium, for å sikre delenes kvalitet.
De nye SAE Aerospace Materials Specifications (AMS) utviklet av Norsk Titanium vil bidra til å støtte samsvar med internasjonale regulatoriske krav.
SAE Aerospace Materials Specifications for DED
Utviklet innenfor SAE Additive Manufacturing Committee (SAE AMS-AM) gir de nye DED spesifikasjonene detaljer om minimumbasisen som kreves av RPD-lagde deler, både for romfarts- oh ikke-romfartskunder. De respektive dokumentene har titlene:
og
– AMS7005 «Wire Fed Plasma Arc Directed Energy Deposition Additive Manufacturing Process»
Selv om begge disse er spesielt egnet til romfartsindustrien kan de også være til hjelp for DED teknologier som opererer på andre områder.
En «kritisk gryende teknologi»
Norsk Titanium har sine fasiliteter i Hønefoss her til lands, samt i Plattsburgh, New York. Siden de etablerte seg i Plattsburgh har de mottatt kraftig støtte fra de lokale myndigheter der, blant annet $125 millioner til å trappe opp produksjonen. I juni 2018 fikk fabrikken der anerkjennelse fra Boeing da de kom inn på flyfabrikantens liste over kvalifiserte produsenter.