Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 14 februar 2019

 

Prosjektpartneren Global Robots finjusterer en av LASIMMs robotarmer.

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Ti partnere fra seks land har i Spania bygget en hybrid 3d-printer for store og komplekse metalldeler. Den består av robotarmer som arbeider additivt og bygger opp objektet, samt en fres som arbeider subtraktivt og løsner urenheter samt eventuelle støttestrukturer. Maskinen kommer i starten til å benyttes for produksjon av deler til fly- og byggeindustrien, for eksempel flypaneler, vindturbiner og bjelkestrukturer.

Hybridprinteren er nå klar og kommer til å benyttes for å tilvirke store metalldeler.

Prosjektet som går under navnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), er finansiert av EU sitt innovasjonsprogram Horizon 2020. De ti partnerne som står bak prosjektet består av firmaer, forskningsinstitutter og universiteter fra forskjellige land (se spesifikke firmaer i videoen nedenfor).

CAD-modell over hybridprinteren som er 14 x 11 x 5 meter. Maskinen kommer til å kunne tilvirke metalldeler og konstruksjoner som er 6 meter med 2 meter i diameter, og med en vekt på opp til 2000 kilo.

Minskede kostnader og ledetider
Med den nye maskinen regner man med å kunne redusere både kostnader og ledetiden fra produkt til marked (time to market) med 20 prosent, skriver en av prosjektets partnere Autodesk i en pressemelding. Den modulære maskinen baner dessuten veien for et skifte innen 3d-tilvirkning og prosessen «fra-CAD-til-produksjon».

– Mens 3d-printing for konsumenter og tilvirkere har fått stor oppmerksomhet, er det innen industrien og byggeindustrien at denne teknikken kan få sin mest betydningsfulle og bestående effekt, sier Eurico Assuncao, prosjektkoordinator i LASIMM og fortsetter:

– Bruken har nå nådd et tippepunkt med tilvirkning og montering av en av verdens største hybride tilvirkningsmaskin. En teknisk prestasjon som kommer til å bane veien for at hele bygningsinfrastrukturen skal kunne 3d-printes fremover.

Videoen er fra prosjektets start og viser CAD-modellen av 3d-printeren:

Les mer

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683