Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

 

Prosjektpartneren Global Robots finjusterer en av LASIMMs robotarmer.

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Ti partnere fra seks land har i Spania bygget en hybrid 3d-printer for store og komplekse metalldeler. Den består av robotarmer som arbeider additivt og bygger opp objektet, samt en fres som arbeider subtraktivt og løsner urenheter samt eventuelle støttestrukturer. Maskinen kommer i starten til å benyttes for produksjon av deler til fly- og byggeindustrien, for eksempel flypaneler, vindturbiner og bjelkestrukturer.

Hybridprinteren er nå klar og kommer til å benyttes for å tilvirke store metalldeler.

Prosjektet som går under navnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), er finansiert av EU sitt innovasjonsprogram Horizon 2020. De ti partnerne som står bak prosjektet består av firmaer, forskningsinstitutter og universiteter fra forskjellige land (se spesifikke firmaer i videoen nedenfor).

CAD-modell over hybridprinteren som er 14 x 11 x 5 meter. Maskinen kommer til å kunne tilvirke metalldeler og konstruksjoner som er 6 meter med 2 meter i diameter, og med en vekt på opp til 2000 kilo.

Minskede kostnader og ledetider
Med den nye maskinen regner man med å kunne redusere både kostnader og ledetiden fra produkt til marked (time to market) med 20 prosent, skriver en av prosjektets partnere Autodesk i en pressemelding. Den modulære maskinen baner dessuten veien for et skifte innen 3d-tilvirkning og prosessen «fra-CAD-til-produksjon».

– Mens 3d-printing for konsumenter og tilvirkere har fått stor oppmerksomhet, er det innen industrien og byggeindustrien at denne teknikken kan få sin mest betydningsfulle og bestående effekt, sier Eurico Assuncao, prosjektkoordinator i LASIMM og fortsetter:

– Bruken har nå nådd et tippepunkt med tilvirkning og montering av en av verdens største hybride tilvirkningsmaskin. En teknisk prestasjon som kommer til å bane veien for at hele bygningsinfrastrukturen skal kunne 3d-printes fremover.

Videoen er fra prosjektets start og viser CAD-modellen av 3d-printeren:

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Airbus trapper opp 3d-printing

Airbus fortsetter å ta initiativer til 3d-printing for både serieproduksjon av flydeler og for monteringsverktøy på sine fabrikker i Europa.

Publisert av: 

3d-printing fra barnsben av

Den dansk-franske Skole i København huser både en skole, barnehage og en ingeniørvirksomhet. Når man som Kim er lærer, datalog og fysiker og underviser tett på tekniker-omgivelser, er det ikke langt til tanken om å bygge en 3d-printer.

Publisert av: 

Hybridprintere kan bane vei for byggeindustrien

Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.

Publisert av: 

Selvreparerende sko

Forskere ved University of Southern California (USC) har utviklet et 3d-printet gummimateriale som har den egenskapen at det kan reparere seg selv.

Publisert av: 

Skal stoppe våpenfiler på nettet

En student ved Xenter fikk i oppdrag å designe CAD-filen som skal gjøre det vanskeligere å lokalisere våpenfiler på nettet.

Publisert av: 

3d-printede tenner får flere til å spise

Høyskolen i Halmstad tar nå forskningen på tannimplantater et skritt videre via et nytt digitalt prosjekt. Ved å anvende digital teknikk og 3d-printteknologi vil kontrollert benvekst bli billigere og lettere å tilby pasienter i nød.

Publisert av: 

Rekordstor 3d-printet motordel

Ingeniører fra Ford har sammen med RWTH Aachen Digital Additive Production Institute bygget en rekordstor motordel for en av Fords pick-up modeller: F-150 Hoonitruck.

Publisert av: 

CELLINK bevilges millonbeløp

Den svenske produsenten av bioprintere Cellink har sammen med sin partner ACTA, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam, blitt bevilget 10 millioner kroner for Eu-prosjektet FUNC, Functionalized Collagen-based bioink for bioprinting.

Publisert av: 

Tractus3D slipper ny PEEK-printer

Tractus3D er en hollandsk 3d-printerfabrikant som i de siste årene har satt fokus på storformatprintere og 3d-printere som kan håndtere høytpresterende polymer som PEEK. Nå slipper de T850P.

Publisert av: 

Sveitsergarden med 3d-printede hjelmer

Etter fem hundre år med svidde ører pga sommervarmen og vekten av to kilos metallhjelmer hvilende på hodene går Vatikanets sveitsergardister nå lysere tider i møte, takket være nye, 3d-printede hjelmer.

Publisert av: 

Bulgarsk 3d-printet ribbein i nylon

Tidligere har man printet ribben i titan, men dette har ikke vært så egnet som materiale, da det jo ikke er like bøyelig som våre naturlige. Men nå har man tatt i bruk et nylonmateriale som egner seg mye bedre.

Publisert av: 

3d-printet sin egen datamus

Mannen bak YouTube-kanalen Electronic Grenade så en video av noen som hadde modifisert et tastatur for å gjøre det om til en funksjonell datamaskin. Han fikk da en idé om å gjøre det samme, men med en datamus.

Publisert av: