Et EU-finansiert prosjekt presenterer en hybridprinter for luftfarts- og byggeindustrien. – Å minske kostnadene, forbedre effektiviteten og produksjonsfleksibiliteten er kjernepunkt for å forbedre Europas industrielle konkurransedyktighet, skriver prosjektpartneren Autodesk i en pressemelding.
Ti partnere fra seks land har i Spania bygget en hybrid 3d-printer for store og komplekse metalldeler. Den består av robotarmer som arbeider additivt og bygger opp objektet, samt en fres som arbeider subtraktivt og løsner urenheter samt eventuelle støttestrukturer. Maskinen kommer i starten til å benyttes for produksjon av deler til fly- og byggeindustrien, for eksempel flypaneler, vindturbiner og bjelkestrukturer.
Prosjektet som går under navnet LASIMM (large additive subtractive integrated modular machine), er finansiert av EU sitt innovasjonsprogram Horizon 2020. De ti partnerne som står bak prosjektet består av firmaer, forskningsinstitutter og universiteter fra forskjellige land (se spesifikke firmaer i videoen nedenfor).
Minskede kostnader og ledetider
Med den nye maskinen regner man med å kunne redusere både kostnader og ledetiden fra produkt til marked (time to market) med 20 prosent, skriver en av prosjektets partnere Autodesk i en pressemelding. Den modulære maskinen baner dessuten veien for et skifte innen 3d-tilvirkning og prosessen «fra-CAD-til-produksjon».
– Mens 3d-printing for konsumenter og tilvirkere har fått stor oppmerksomhet, er det innen industrien og byggeindustrien at denne teknikken kan få sin mest betydningsfulle og bestående effekt, sier Eurico Assuncao, prosjektkoordinator i LASIMM og fortsetter:
– Bruken har nå nådd et tippepunkt med tilvirkning og montering av en av verdens største hybride tilvirkningsmaskin. En teknisk prestasjon som kommer til å bane veien for at hele bygningsinfrastrukturen skal kunne 3d-printes fremover.
Videoen er fra prosjektets start og viser CAD-modellen av 3d-printeren: