
Utviklingen av Arkitektkopias 3d-printer divisjon begynte allerede i 2010. Den gangen jobbet de med underleverandører, men nå har de sine egne 3d-printere, som kan printe i både plast og gips samt i hvitt og i farger.
-Vi begynte å følge utviklingen tidlig da vi så, og fortsatt ser en økt etterspørsel på markedet. Vi arbeider i bred utstrekning med virksomheder innen bygg, arkitektur, fast eiendom og teknologiske konsulenter, men også med virksomheter innenfor industri og design, sier Klaus Junkers, salgssjef hos Arkitektkopia.
Bruksområde er viktigere enn teknikk
Klaus forteller at 3d-printing ofte brukes for å hurtigere skape forståelse for et produkt, uansett om det er et hus eller en barbermaskin. Det dreier seg om å strømlinjeforme kommunikasjonen, å treffe beslutninger raskere og forkorte arbeidsprosessene.
-Det er et hett tema akkurat nå, og det fortsetter å vokse. Jeg tror at markedet ønsker å se bedre kvalitet i fremtiden, og det er nettopp det vi fokuserer på. Mange virksomheter kan ha enkle 3d-printere i hus, men hvis du vil fremstille flere produkter av høy kvalitet, trenger du bedre maskiner. Der er ikke så mange som vet at vi arbeider med dette. Vi jobber intenst på dette feltet, og vi har all nødvendig kunnskap til å hjelpe kunden med å lage vakre produkter av høy kvalitet.
Klaus forteller likeledes at Arkitektkopia ikke produserer sine egne emner, men de har den rette kunnskapen for å hjelpe kunder med å finne den riktige formen i det riktige formatet for å lage et godt produkt. For eksempel kan de skanne mennesker og printe modeller av dem i fager. Men det er egentlig ikke teknikken som er det mest interessante, mener Klaus.
-Der er mye hype rundt de teknologiene som eksisterer i dag, men det er normalt ikke det som er interessant for kunden. For dem handler det mer om sluttresultatet, hva skal produktet, modellen eller prototypen brukes til? Herfra kan vi i fellesskap komme frem til den beste løsningen. Time to market er viktig for alle virksomheter, uansett hvad som skal produseres, fremstilles eller selges. På denne måten kan du redusere tiden betydelig, da du kan fremstille prototyper på få dager og få dine ting raskere på markedet.

Fremtid og miljø
Fremtiden for 3d-teknologi ser ifølge Klaus lys ut, og han tror vi vil se store endringer innenfor alle typer av bransjer med 3d-printing, men også innenfor selve feltet additiv tilvirkning.
-Teknologi skaper muligheter for å gjøre nye ting, så vi ikke går i stå i gamle mønstre. Jeg håper at det vil endre hvordan vi tenker, og hvordan vi designer i alminnelighet. Jeg mener også at vi vil se større endringer i miljøet når vi begynner å arbeide mer med materialer – når slutter vi for eksempel å printe i plast? Og hvis vi snakker om avfall, hvilken innflytelse vil additiv tilvirkning i såfall ha på miljøet i den sammenhengen?