Fem grunner til at firmaene velger å benytte servicebyråer

Foto: Thijs Wolzak

Additiv tilvirkning i metall er populært, men flere sluttbrukere nøler med å starte opp med egen produksjon av 3d-printede metalldeler i eget hus. Dette er en fordel for servicebyråer som spesialiserer seg på å 3d-printe på oppdrag for andre. Denne artikkelen peker på fem faktorer som gjør at enkelte servicebyråer planlegger å doble antallet metallprintere i år (2019), ifølge SmarTech.

1: Metallprinting kan være problemfylt

I fremtiden kan det se ut som om det er et dalende marked for servicebyråer som satser fullt på 3d-printing med polymer, der kundene deres i stigende grad begynner å kjøpe inn utstyr for egenproduksjon av slike objekter. Samtidig er det økende interesse for metallprinting, men her er det en høyere terskel, spesielt når det gjelder kompetanse.  Additiv tilvirkning med polymerer er mer brukervennlig enn metallprinting og sluttbrukere kan lettere lære seg 3d-printing med plastbaserte materialer. Derfor flytter denne typen produksjon seg mer og mer inn i selskapenes egne lokaler og med eget personale. Når det gjelder 3d-printing i metall er det langt flere prosessparametre og ekspertise som skal til for å produsere. Også på mediesiden er det nye metaller som kan kreve spesielle teknikker som det ikke er så lett å mestre. Dette betyr at fremtidsrettede servicebyråer bør satse mer på metallbasert 3d-printing og mindre på polymerbasert. Etter hvert blir jo også metallprinting enklere og mer kostnadseffektivt.

3d-printere for metall kommer til å gå ned i pris i løpet av de neste få årene – vi har allerede sett hvordan dette kan skje med de siste  HP og Desktop Metal produktene. Uansett sier analysen fra SmarTech Analysis at kombinasjonen av servicebyråenes kunnskap, effektiv ordrekjede og høye kapitalkostnader vil gjøre at byråene vil være konkurransedyktige i overskuelig fremtid.

2: Effekten av å være et «hett tema»

Det nåværende høye nivået av publisitet rundt metallprinting gjør denne type av produksjon automatisk mer interessant for servicebyråene. Jo mer blest om denne typen produksjon og potensialet for produktene, jo mer interessert vil kundene være i å teste ut mulighetene som ligger i 3d-printede metalldeler. «Hete temaer» er per definisjon av øyeblikkelig viktighet, men nyhetens interesse kjølner også relativt raskt. Det er forventet at additiv metallproduksjon kommer til å bli mindre hett etter hvert som det modnes og vil til slutt bli nok en type additiv prosess i ingeniørenes verktøykasse. Likevel betyr ikke mindre oppmerksomhet at markedet slutter å vokse, bare at investorers entusiasme kan komme til å minske.

3: Mangel på kapital og overskudd (ROI)

En klassisk pådriver for selskaper til å ikke 3d-printe i eget hus er at noen selskaper rett og slett ikke har investeringsvillig kapital tilgjengelig. Etterspørselen etter 3d-printede materialer vil nok intensiveres i fremtiden uansett, etter hvert som flere og flere selskaper vil innse at de har behov for metallprintede deler uten at de kan forsvare investeringen.

Og noen selskaper som har slik kapital tilgjengelig kan bedømme at grunnet fluktuasjoner i markedet og usikkerhet rundt hvorvidt investeringen vil kaste mer av seg enn kostnaden (ROI – Return of investment) så vil man fortsette å benytte servicebyråer i hvert fall i en periode. Dermed kan selskapet teste markedet en stund for å verifisere verdien av å printe i metall før de eventuelt investerer i eget utstyr og kompetanse.

4: Størrelse, kompleksitet og servicebyråer

Servicebyråer kan være i stand til å håndtere store og komplekse deler mer effektivt enn selskapene har mulighet til i eget hus. Det å være i stand til å prosessere større deler vil gi servicebyråer tilleggsverdi. A ta inn metallprinting i eget hus er allerede vanskelig nok fra før av, det å legge til større, dyrere utstyr forsterker kompleksiteten.

Endelig kan det å forstå forskjellige materialer, prosessmuligheter og hvordan komplekse egenskaper kan endre et design være erfaringer servicebyråene burde ha som vil forhindre eller utsette at firmaer flytter denne produksjonen inn under eget tak. Enkle designkonsepter, etterarbeid og selv del-orientering kan være med på å forbedre et produkt.

5: Bransjefokus hjelper

Ekspertise på et særskilt felt gir servicebyråer konkurransefortrinn. Det setter servicebyrået bedre i stand til å forstå kundene og til at både servicebyrået og kundefirmaene kan interagere med hverandre mer effektivt. Som et resultat av dette har noen servicebyråer spesialisert seg på kunder fra f.eks. romfartindustrien eller fra medisin. Man forventer også at servicebyråer som spesialiserer seg på kjøretøyindustrien vil begynne å dukke opp i nær fremtid.

Disse kommentarene er også sterke når det gjelder additiv produksjon med polymerer såvel som metall, men vi noterer oss at de byråer som henvender seg til bilindustri og romfart nok vil ha størst orientering mot metallproduksjon. Servicebyråer som inkluderer metallproduksjon og som forstår behov, metodikk og tradisjonene fra de store metallforbrukende bransjene vil være i en bedre posisjon for å vinne nye kunder enn de som ikke satser på dette.

Kilde: 3d-print.com

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny 3d-printer for dentalbransjen

Den amerikanske 3d-printerleverandøren Stratasys slapp nylig et hint om deres kommende 3d-printer for dentalbransjen på sitt nettsted. J720 skal ifølge Stratasys komme til å kunne 3d-printe realistiske modeller.

Publisert av: 

Fem grunner til at firmaene velger å benytte servicebyråer

Additiv tilvirkning i metall er populært, men flere sluttbrukere nøler med å starte opp med egen produksjon av 3d-printede metalldeler i eget hus. Dette er en fordel for servicebyråer som spesialiserer seg på å 3d-printe på oppdrag for andre. Denne artikkelen peker på fem faktorer som gjør at enkelte servicebyråer planlegger å doble antallet metallprintere i 2019.

Publisert av: 

Intervju: Kvinner i 3d-printing

For fem år siden grunnla Nora Touré organisasjonen Women in 3D Printing som arbeider for mangfold i den additive tilvirkningsindustrien.

Publisert av: 

Ny storformatprinter fra Massivit

Produsenten av storformat 3d-printere Massivit lanserer en ny modell. Massivit 1800 Pro er en oppgradert utgave av deres tidligere Massivit 1800.

Publisert av: 

3d-print i Oscarvinnende film

3d-printing ble benyttet under kostymedesignet for den Oscarbelønnede amerikanske filmen Black Panther. Kostymet har også høstet priser på andre gallaer.

Publisert av: 

Sikrer seg med sertifiseringer

Digital Metal kan meddele at deres binder jetting metallsystem, DM P2500, UL-sertifiseres. Og i tillegg lanserer de for tiden to nye legeringer som tåler høye temperaturer.

Publisert av: 

USA: Hær og marine tar i bruk 3d-printing i felten

Den amerikanske hær og marine tar ombord 3d-printing for å sette fart på sine operasjoner. Over en 28-måneders periode skal marinens USS George HW Bush (CVN 77) hangarskip oppgraderes med både konvensjonelle og 3d-printede deler.

Publisert av: 

Vant pris for verktøystål

En 3d-printet ståltype, som er i stand til å produsere verktøy som kan skjære gjennom titan, har vunnet en pris på $15 tusen australske dollar for en doktorgradskandidat på RMIT Universitetet i Melbourne.

Publisert av: 

Svenskene satser videre på utdanning

Siden 2016 har nærmere et 40-talls 3d-printingspesialister fått utdannelse i Esløv i Sverige i et prøveprosjekt. Nå forlenges tilbudet i nye to år. – Det skal finnes utdannede folk med rett kompetanse når behovet oppstår – ikke noen år inn på 20-tallet, skriver skolen i sin utdanningsplan.

Publisert av: