Forskere 3d-printer magnetisk væske

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 20 august 2019

Det lyktes et amerikansk forskerteam ved en feiltakelse å 3d-printe dråper med permanente magnetiske egenskaper. Fremskrittene åpner døren for en rekke bruksområder, både innen medisin og elektronikk.

Når vi tenker på magneter så er det mest åpenbare at vi tenker oss et fast material. Men lek med tanken at magnet også kan være en væske? Det er nettopp denne tanken som ansporet et forskerteam ved Berkeley National Laboratory i USA. Gjennom en ny studie har de med hjelp av en 3d-printer sett nærmere på hvordan man kan printe flytende magnetiske enheter.

– Vi har lagd et nytt materiale som er både flytende og magnetisk. Ingen har noensinne sett dette før, forteller Tom Russell, professor i polymervitenskap og teknikk ved University of Massachusetts og som har gjesteforsket ved Berkeley Lab.

Tom og kollega Xubo Liu startet arbeidet med tanken om å danne flytende strukturer. Dette skulle gjøres med ferrofluider – jernoksydpartikler som blir midlertidig magnetiske når de kommer nær en magnet. De stilte seg likevel spørsmålet om hva som skjer med strukturen om dråpene i stedet kunne forbli magnetiske?

Foto: Xubo Liu et al./Berkeley Lab

Teamet begynte med å, med en modifisert 3d-printer, printe en millimeter små dråper ned i væske. Deretter stappet de en magnetisk spole ned i væsken som dråpene begynte å tiltrekkes av. Når de derimot så tok vekk spolen igjen gjorde teamet en forbausende oppdagelse. Som forskerne selv beskrev det så «ble det som om dråpene ble synkronsvømmere». Foruten at de forble magnetiske kunne de til og med endre form for å fungere med omgivelsene.

Ifølge Tom Russell kunne dråpene også stilles inn i et enten magnetisk eller ikke-magnetisk modus og på denne måten fjernstyres i henhold til instrukser. Forskerteamet kommer etter oppdagelsen å arbeide videre, noe som åpner døren for en rekke nye bruksområder. En interessant tanke som har blitt nevnt er muligheten til å lage kunstige celler som kan fjernstyres for å transportere medisin til syke celler. Heftig, eller hva?

Her kan du lese mer inngående om hvordan studien gikk til.

Kameleon inspirerte flerfarget 3D-print

Med inspirasjon fra kameleonens evne til å endre farge, har et team av amerikanske forskere utviklet et fargeskiftende blekk for flerfarget 3D-utskrift.
Chameleon-Colors-Coauthors

Stratasys tester 3D-printet utstyr på månen

Stratasys har annonsert at de vil levere 3D-printede materialer til et kommende måneoppdrag for å teste ytelsen deres på månens overflate.
moon

Ny og lettere legering til bruk i romfarten

Forskere fra RMIT University har 3D-printet en titanstruktur som er 50 % sterkere enn den sterkeste legeringen med lignende tetthet som har blitt utviklet for romfartsapplikasjoner.
Jordan-Noronha-holding-a-sample-of-the-new-titanium-lattice-structure-3D-printed-in-cube-form.-Photo-via-RMIT-1024x772-1

Miljøvennlig bygging med nanocellulose

Svenske forskere har for første gang vist hvordan et lettvektsmateriale laget av nanocellulose og alger kan 3D-printes og brukes som et bærekraftig byggemateriale.
Chalmers-1