Bugattis bilmodell Chiron blir unik med verdens første 3d-printede kalippere, skriver Popular Science. Ifølge Bugatti er titankomponenten den største i sitt slag som er fremstilt med SLS-teknikken.
Den tyske produsenten Laser Zentrum Nord står bak tilvirkningen av kalipperne. Gjennom SLS-teknikken med fire lasere har deres 3d-printer smeltet 2 213 lag titanpulver på under 45 timer. Deretter har materialet blitt varmebehandlet og etterbehandlet.
Når Bugatti går fra å bruke aluminium i sitt 28 millioner kroners dollarglis til titan, minskes vekten med 40 prosent. Hele 4,8 kilo per del ned til 2,9 kilo per del. De nye delene tåler også temperaturer på over tusen grader.
Tykkelsen på den nye delen har en veggtykkelse på mellom en til fire millimeter. Ifølge Bugatti er de tynne veggene mulige på grunn av titanlegeringen Ti6AI4V, som ofte benyttes til flydeler, blant annet.