
Heineken har dratt nytte av den additive tilvirkningsteknikken i sin produksjon. Det har ført til både tids- og kostnadsbesparelser, skriver Ultimaker på sitt nettsted.
Med 150 bryggerier er Heineken en av de største ølprodusentene i verden. Men det er på deres spanske bryggeri i Sevilla at den additive teknikken har fått gjøre en forskjell. Ultimaker skriver om bryggeriet på sitt nettsted, at det i dag er et 3d-laboratorium der med Ultimakers 3d-printere.
Ulike bruksområder
På bryggeriet i Sevilla produserer man rundt 500 millioner liter øl i året. Ved å sette i gang med å etablere et 3d-laboratorium der ville Heineken forbedre sine tilvirkningsprosesser, både når det gjaldt effektivitet såvel som sikkerhet, skriver Ultimaker. På laboratoriet kan de nå printe alt fra verktøy til reservedeler i materialene PLA, nylon og TPU.

For å gjøre produksjonen mer effektiv har de blant annet printet verktøy det ellers ville ha tatt flere dager å få levert til bryggeriet. Også reservedeler, egendesignede verktøy for kvalitetskontroller og maskinkomponenter som har fått nytt, mer funksjonelt design.
Lavere kostnader
Noe Heineken også har forbedret, er deres sikkerhetsanordninger. Med hjelp av en 3d-printet del har de lagd en sperre som sikrer at maskinen ikke setter i gang mens operatøren arbeider med den. For bryggeriet har den nye arbeidsmåten innebåret både tidsbesparelse og lavere utgifter.