Slik bruker Heineken 3d-printing

På Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania, lages det årlig 500 millioner liter øl. Foto via Ultimaker

Heineken har dratt nytte av den additive tilvirkningsteknikken i sin produksjon. Det har ført til både tids- og kostnadsbesparelser, skriver Ultimaker på sitt nettsted.

Med 150 bryggerier er Heineken en av de største ølprodusentene i verden. Men det er på deres spanske bryggeri i Sevilla at den additive teknikken har fått gjøre en forskjell. Ultimaker skriver om bryggeriet på sitt nettsted, at det i dag er et 3d-laboratorium der med Ultimakers 3d-printere.

Ulike bruksområder
På bryggeriet i Sevilla produserer man rundt 500 millioner liter øl i året. Ved å sette i gang med å etablere et 3d-laboratorium der ville Heineken forbedre sine tilvirkningsprosesser, både når det gjaldt effektivitet såvel som sikkerhet, skriver Ultimaker. På laboratoriet kan de nå printe alt fra verktøy til reservedeler i materialene PLA, nylon og TPU.

 

3d-printet verktøy. Foto via Ultimaker

For å gjøre produksjonen mer effektiv har de blant annet printet verktøy det ellers ville ha tatt flere dager å få levert til bryggeriet. Også reservedeler, egendesignede verktøy for kvalitetskontroller og maskinkomponenter som har fått nytt, mer funksjonelt design.

Lavere kostnader
Noe Heineken også har forbedret, er deres sikkerhetsanordninger. Med hjelp av en 3d-printet del har de lagd en sperre som sikrer at maskinen ikke setter i gang mens operatøren arbeider med den. For bryggeriet har den nye arbeidsmåten innebåret både tidsbesparelse og lavere utgifter.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: