Adidas slutter med Speedfactory

Sko fra Adidas med 3D-printet midtsåle

Adidas slutter med sine Speedfactories. Ja, selve utstillingsvinduet for 3D-printede individuelle sko-tilpasninger har fått seg et skudd for baugen.

Skoprodusenten Adidas har bestemt seg for å avslutte sitt lokale produksjonsinitiativ Speedfactories. For bare noen få år siden ønsket selskapet å bringe lokal skoproduksjon tilbake til Europa ved å produsere, på en svært automatisert måte, nær forbrukeren. En av de viktigste teknologiene som skulle få dette til var 3D-printing, nærmere bestemt i karbon. Speedfactories ble opprinnelig lansert i 2017 av Adidas.

–For å redusere produksjonstider og produksjonsperioder vil Adidas bruke 3D-print eller additive fremstillingsmetoder som kjerneteknologi på fabrikken. Medio 2017 har den tyske sportsklær-giganten som mål å produsere omtrent 500 000 par sko årlig – nesten 1.370 par sko på daglig basis. For at Adidas skal samsvare med sitt globale produksjonsnivå på 300 millioner par sko, vil selskapet bruke 3D-printere som leverer høy ytelse, het det under lanseringen.

Adidas Speedfactory skulle erstatte tusenvis av menneskelige arbeidere med roboter for å automatisere noen av de manuelle prosessene i produksjonsfasen. I motsetning til de asiatiske fabrikkene som huser tusenvis av menneskelige arbeidere, skulle Adidas Speedfactory bli drevet av rundt 160 ansatte.

Men nå er det slutt på dette, ifølge nyhetsbyrået Reuters. “Adidas planlegger å stenge de høyteknologiske robotfabrikkene i Tyskland og USA som de lanserte for å bringe produksjonen nærmere kundene, og uttalte mandag at noen av de asiatiske teknikkene heller skulle benyttes, da disse var ‘mer økonomiske og fleksible'”.  Martin Shankland, sjef for Adidas globale operasjoner sier at fabrikkene har hjulpet selskapet med å forbedre sin ekspertise innen innovativ produksjon, men at de skulle ta med seg denne kunnskapen sammen med sine leverandører og bli mer fleksible og økonomiske.

I en kommentar sier Joris Peels fra nettstedet 3D Printing at det er mange årsaker til at Adidas nå kapitulerer og går tilbake til billig arbeidskraft i Asia for å lage skoene sine. For det første kan ikke hele skoen 3D-produseres, og Adidas har jo også innsett dette og konsentrert seg om midtsålen, mens resten av skoen er produsert på annet vis. For det andre egnet ikke karbon seg så veldig for denne typen produkt og produksjonsmetode. For det tredje, og kanskje mest oppsiktsvekkende, deklarerer skribenten at Industri 4.0 er et dødt prosjekt.

Kilde: 3D Printing.com: Adidas Kills the Speedfactory: Industrie 4.0 Funeral Date Not Yet Set

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Printer sportstjerner med Massivit

Fransk spesialist på visuell kommunikasjon, “Deko 3D by Sepia” har investert i en Massivit 3D-printer og produserer nå stjerner fra sportens verden i full størrelse. De er lettere, for inni er det hulrom.

Publisert av: 

Strid om forbud mot 3D-printede våpen

En føderal dommer har uttalt at Trump-administrasjonens beslutning om å tillate distribusjon av konstruksjonstegninger for 3D-printing av våpen er lovstridig.

Publisert av: 

To programvarer som samarbeider sømløst

AMFG kunngjorde et samarbeid med Autodesk om å kople sammen programvarene MES med Netfabb, noe som vil gjøre at brukerne kan få en fullt integrert arbeidsflyt fra design til produksjon.

Publisert av: 

Automatisert etterbehandling på Formnext

Den britiske spesialisten på etterbehandling av 3d-printede objekter, Additive Manufacturing Technologies (AMT) lanserte sitt nye digitale produksjonssystem (DMS) på Formnext 2019. Med dette mener de alt skal være på plass for å starte opp høyvolumsproduksjon av 3D-printede sluttprodukter.

Publisert av: 

Prototal AS får ny hovedeier og øker aktiviteten på Levanger

Prototal Industries AB har tatt over hele eierandelen i den norske avdelingen Prototal AS på Levanger, som nå skal inn i nye lokaler. Nå ser de frem til å kunne betjene sine kunder på det norske markedet på en mye bedre måte.

Publisert av: 

25-åring tar steget inn i 3D-bransjen

Network Innovation, leverandør av produkter innen foto og grafisk produksjon, utvider sin portefølje og begynner å distribuere 3D-printere fra Flashforge i hele Norden.

Publisert av: 

3ntr avduker Spectral 30 på Formnext

3ntr er en dynamisk tilstedeværelse på Formnext i år i Frankfurt, Tyskland (fra 19. til 22. november), og introduserer der den nye Spectral 30 3D-printeren med 4 dyser og som tåler opptil 500° C, produsert via Clean Sky-prosjektet

Publisert av: