Adidas slutter med Speedfactory

Sko fra Adidas med 3D-printet midtsåle

Adidas slutter med sine Speedfactories. Ja, selve utstillingsvinduet for 3D-printede individuelle sko-tilpasninger har fått seg et skudd for baugen.

Skoprodusenten Adidas har bestemt seg for å avslutte sitt lokale produksjonsinitiativ Speedfactories. For bare noen få år siden ønsket selskapet å bringe lokal skoproduksjon tilbake til Europa ved å produsere, på en svært automatisert måte, nær forbrukeren. En av de viktigste teknologiene som skulle få dette til var 3D-printing, nærmere bestemt i karbon. Speedfactories ble opprinnelig lansert i 2017 av Adidas.

–For å redusere produksjonstider og produksjonsperioder vil Adidas bruke 3D-print eller additive fremstillingsmetoder som kjerneteknologi på fabrikken. Medio 2017 har den tyske sportsklær-giganten som mål å produsere omtrent 500 000 par sko årlig – nesten 1.370 par sko på daglig basis. For at Adidas skal samsvare med sitt globale produksjonsnivå på 300 millioner par sko, vil selskapet bruke 3D-printere som leverer høy ytelse, het det under lanseringen.

Adidas Speedfactory skulle erstatte tusenvis av menneskelige arbeidere med roboter for å automatisere noen av de manuelle prosessene i produksjonsfasen. I motsetning til de asiatiske fabrikkene som huser tusenvis av menneskelige arbeidere, skulle Adidas Speedfactory bli drevet av rundt 160 ansatte.

Men nå er det slutt på dette, ifølge nyhetsbyrået Reuters. “Adidas planlegger å stenge de høyteknologiske robotfabrikkene i Tyskland og USA som de lanserte for å bringe produksjonen nærmere kundene, og uttalte mandag at noen av de asiatiske teknikkene heller skulle benyttes, da disse var ‘mer økonomiske og fleksible'”.  Martin Shankland, sjef for Adidas globale operasjoner sier at fabrikkene har hjulpet selskapet med å forbedre sin ekspertise innen innovativ produksjon, men at de skulle ta med seg denne kunnskapen sammen med sine leverandører og bli mer fleksible og økonomiske.

I en kommentar sier Joris Peels fra nettstedet 3D Printing at det er mange årsaker til at Adidas nå kapitulerer og går tilbake til billig arbeidskraft i Asia for å lage skoene sine. For det første kan ikke hele skoen 3D-produseres, og Adidas har jo også innsett dette og konsentrert seg om midtsålen, mens resten av skoen er produsert på annet vis. For det andre egnet ikke karbon seg så veldig for denne typen produkt og produksjonsmetode. For det tredje, og kanskje mest oppsiktsvekkende, deklarerer skribenten at Industri 4.0 er et dødt prosjekt.

Kilde: 3D Printing.com: Adidas Kills the Speedfactory: Industrie 4.0 Funeral Date Not Yet Set

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: