Brusflasker blir til flyverktøy

Det slitesterke filamentet for 3D-printing laget av PET-vannflasker på Ultimaker S5 Pro Bundle komplett med Air Manager og Material Station. Foto via KLM Royal Dutch Airlines.

Hvert år kastes det flere tonn plastflasker på Schiphol lufthavn i Nederland. Nå har flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines begynt å resirkulere PET-flaskene til 3d-printverktøy som kan brukes i reparasjon og vedlikehold av fly.

Tidligere kjøpte flyselskapet filamenter fra eksterne leverandører. Men med sitt nye initiativ for å samle inn plastflasker og konvertere disse til plastpellets, har de funnet en løsning for både å redusere kostnadene for produksjonsmaterialet og samtidig gjøre en innsats for miljøet.

Verktøy for Boeing
Selv om flyinitiativet er nytt, har flyselskapet jobbet med 3D-printteknologi i lang tid for å få fart på reparasjons- og vedlikeholdsprosesser. For eksempel har de laget spesielle plugger for å sikre at felghull ikke blir dekket med maling når man maler hjulene på Boeing 737-flymodellen.

De har også designet et verktøy som gjør det mulig å demontere håndbagasjehyller i en Boeing 787 av bare en mekaniker i stedet for to.

Reduserer kostnadene
For produksjonen brukes 1,5 kilo glødetråd hver dag. Med flaskeinitiativet har de vært i stand til å redusere kostnadene fra 60 euro per kilo til 17 euro per kilo.

– Vi investerer kontinuerlig i bærekraftige og innovative produkter og prosesser. For våre kunder, for samfunnet og for våre ansatte. Det er utrolig å se hvordan vi kan lage nyttige produkter fra resirkulert avfall, sier Ton Dortmans, visepresident for KLM Engineering and Maintenance.

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Prodways integrerer 3DExperience

Den franske industrielle 3D-printerleverandøren Prodways Group har kunngjort integrasjon av Dassault Systèmes’ 3DEXPERIENCE- plattform, samt anskaffelse av en minoritetsandel i sin nordamerikanske partner, XD Innovation.

Publisert av: 

Jomfrutur med 300 3D-printede deler i motoren

GE Aviation har kunngjort at den amerikanske multinasjonale luftfartsgiganten Boeing har fullført den første flyvningen på sin 777X jet, drevet av to GE9X-motorer. Disse motorene er utstyrt med over 300 3D-printede deler.

Publisert av: 

Ny driver forbedrer Mimakis maskiner

Med den nye printerdriveren Cuttlefish får brukerne av Mimakis fullfarge 3D-printer bedre kontroll over geometri, farger og materialoverganger.

Publisert av: 

3D-printing uten manuell programmering

ABB Robotics, robotdivisjonen til det sveitsisk-svenske multinasjonale elektronikkfirmaet ABB har introdusert 3D-print programvare for sitt robotsimuleringsprogram.

Publisert av: 

Optimaliserer smykkeproduksjonen

Den amerikanske 3D-printerprodusenten 3D Systems har kunngjort en ny smykkeproduksjonsløsning for sin Figur 4 3D-utskriftsplattform. Figure 4 Jewelry, designet for det 3D-printede smykkemarkedet, består av 3D Systems maskinvare, programvare og materialer optimalisert for å gi høy nøyaktighet, rike detaljer og glatte overflater.

Publisert av: 

Mindre plast – flere brett

Et fransk selskap som heter Hexa Surfboard har investert helhjertet i design og 3D-printing av miljøvennlige surfebrett. Målet er å redusere plasten i verdenshavene.

Publisert av: 

Postnord kjøper HP 3D-printer

I Sverige 3D-printer Postnord deler og reservedeler for kunder på forespørsel. Nå styrker de sin 3D-printvirksomhet med en ny HP 3D-printer. -Med denne teknologien kan vi effektivisere hele forsyningskjeden og kutte hele distribusjonsstadier, sier Tomas Lundström, sjef for 3D i Postnord Strålfors.

Publisert av: 

PLM Group satser på programvare

PLM Group, forhandler av HP, 3D Systems og Markforged i det nordiske markedet, investerer nå ytterligere i programvare. Derfor inngår de et samarbeid med den belgiske utvikleren Materialize.

Publisert av: 

Snart kan du spise 3D-printet fisk til middag

Magasinet San Diego Union-Tribune skrev nylig om Foodtech-selskapet BlueNalu i San Diego, USA, og har lyktes med 3D-utskriftslaborert fisk. Noe som kan være på markedet i løpet av to år.

Publisert av: 

Reguleringer for 3D-printing av kroppsdeler

Artikkelen tar for seg fremskrittene til 3D-printing og dens avlegger bioprinting innen feltet medisin, og stiller spørsmål om lovreguleringer som finnes, og andre som kanskje bør komme på plass før utviklingen løper fra lovgiverne.

Publisert av: 

Bransjeekspertene spår om 2020

3D Printing Industry har spurt 80 insidere i ledende firmaer innen additiv tilvirkning om hva de tror kommer til å skje i 2020. Vi viderebringer her et utvalg av svarene, oversatt til norsk.

Publisert av: