Brusflasker blir til flyverktøy

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 13 november 2019
Det slitesterke filamentet for 3D-printing laget av PET-vannflasker på Ultimaker S5 Pro Bundle komplett med Air Manager og Material Station. Foto via KLM Royal Dutch Airlines.

Hvert år kastes det flere tonn plastflasker på Schiphol lufthavn i Nederland. Nå har flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines begynt å resirkulere PET-flaskene til 3d-printverktøy som kan brukes i reparasjon og vedlikehold av fly.

Tidligere kjøpte flyselskapet filamenter fra eksterne leverandører. Men med sitt nye initiativ for å samle inn plastflasker og konvertere disse til plastpellets, har de funnet en løsning for både å redusere kostnadene for produksjonsmaterialet og samtidig gjøre en innsats for miljøet.

Verktøy for Boeing
Selv om flyinitiativet er nytt, har flyselskapet jobbet med 3D-printteknologi i lang tid for å få fart på reparasjons- og vedlikeholdsprosesser. For eksempel har de laget spesielle plugger for å sikre at felghull ikke blir dekket med maling når man maler hjulene på Boeing 737-flymodellen.

De har også designet et verktøy som gjør det mulig å demontere håndbagasjehyller i en Boeing 787 av bare en mekaniker i stedet for to.

Reduserer kostnadene
For produksjonen brukes 1,5 kilo glødetråd hver dag. Med flaskeinitiativet har de vært i stand til å redusere kostnadene fra 60 euro per kilo til 17 euro per kilo.

– Vi investerer kontinuerlig i bærekraftige og innovative produkter og prosesser. For våre kunder, for samfunnet og for våre ansatte. Det er utrolig å se hvordan vi kan lage nyttige produkter fra resirkulert avfall, sier Ton Dortmans, visepresident for KLM Engineering and Maintenance.

Siste nytt

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512

Les mer

Stort potensial for 3D-printede verktøyinnsatser

Protech lanserer muligheten til å 3D-printe verktøyinnsatser med Xact Metals 3D-printere og Uddeholm Corrax stålpulver. Det beskrives som et viktig skritt mot en bredere bruk av additiv produksjon i form- og verktøyindustrien.
Corrax-2-768x512

Elektrisk motorsykkel av kun 3D-printede deler

På en nylig messe i Japan viste 3D-printerprodusenten BigRep frem en elektrisk motorsykkel som utelukkende består av 3D-printede deler, unntatt elektronikken.
Nera_eMotorbike-1-1024x683

Konsumentemballasjer av plast blir filament for 3D-printing

Mengden plastavfall i tyske husholdninger er tredoblet de siste 30 årene, en stor del av dette kommer fra emballasje. Tyske forskere har nå klart å konvertere plast til filament for 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Stratasys slipper stor og rask SLA-nyhet

På den store AM-messen Rapid + TCT i Detroit 8.-10. april avduket Stratasys et nytt produkt i SLA: Neo800+. En 3D-printer som vil kunne skrive ut 50 prosent raskere enn forgjengeren.
Neo800-768x512