Brusflasker blir til flyverktøy

Det slitesterke filamentet for 3D-printing laget av PET-vannflasker på Ultimaker S5 Pro Bundle komplett med Air Manager og Material Station. Foto via KLM Royal Dutch Airlines.

Hvert år kastes det flere tonn plastflasker på Schiphol lufthavn i Nederland. Nå har flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines begynt å resirkulere PET-flaskene til 3d-printverktøy som kan brukes i reparasjon og vedlikehold av fly.

Tidligere kjøpte flyselskapet filamenter fra eksterne leverandører. Men med sitt nye initiativ for å samle inn plastflasker og konvertere disse til plastpellets, har de funnet en løsning for både å redusere kostnadene for produksjonsmaterialet og samtidig gjøre en innsats for miljøet.

Verktøy for Boeing
Selv om flyinitiativet er nytt, har flyselskapet jobbet med 3D-printteknologi i lang tid for å få fart på reparasjons- og vedlikeholdsprosesser. For eksempel har de laget spesielle plugger for å sikre at felghull ikke blir dekket med maling når man maler hjulene på Boeing 737-flymodellen.

De har også designet et verktøy som gjør det mulig å demontere håndbagasjehyller i en Boeing 787 av bare en mekaniker i stedet for to.

Reduserer kostnadene
For produksjonen brukes 1,5 kilo glødetråd hver dag. Med flaskeinitiativet har de vært i stand til å redusere kostnadene fra 60 euro per kilo til 17 euro per kilo.

– Vi investerer kontinuerlig i bærekraftige og innovative produkter og prosesser. For våre kunder, for samfunnet og for våre ansatte. Det er utrolig å se hvordan vi kan lage nyttige produkter fra resirkulert avfall, sier Ton Dortmans, visepresident for KLM Engineering and Maintenance.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: