Hvert år kastes det flere tonn plastflasker på Schiphol lufthavn i Nederland. Nå har flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines begynt å resirkulere PET-flaskene til 3d-printverktøy som kan brukes i reparasjon og vedlikehold av fly.
Tidligere kjøpte flyselskapet filamenter fra eksterne leverandører. Men med sitt nye initiativ for å samle inn plastflasker og konvertere disse til plastpellets, har de funnet en løsning for både å redusere kostnadene for produksjonsmaterialet og samtidig gjøre en innsats for miljøet.
Verktøy for Boeing
Selv om flyinitiativet er nytt, har flyselskapet jobbet med 3D-printteknologi i lang tid for å få fart på reparasjons- og vedlikeholdsprosesser. For eksempel har de laget spesielle plugger for å sikre at felghull ikke blir dekket med maling når man maler hjulene på Boeing 737-flymodellen.
De har også designet et verktøy som gjør det mulig å demontere håndbagasjehyller i en Boeing 787 av bare en mekaniker i stedet for to.
Reduserer kostnadene
For produksjonen brukes 1,5 kilo glødetråd hver dag. Med flaskeinitiativet har de vært i stand til å redusere kostnadene fra 60 euro per kilo til 17 euro per kilo.
– Vi investerer kontinuerlig i bærekraftige og innovative produkter og prosesser. For våre kunder, for samfunnet og for våre ansatte. Det er utrolig å se hvordan vi kan lage nyttige produkter fra resirkulert avfall, sier Ton Dortmans, visepresident for KLM Engineering and Maintenance.