Brusflasker blir til flyverktøy

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 13 november 2019
Det slitesterke filamentet for 3D-printing laget av PET-vannflasker på Ultimaker S5 Pro Bundle komplett med Air Manager og Material Station. Foto via KLM Royal Dutch Airlines.

Hvert år kastes det flere tonn plastflasker på Schiphol lufthavn i Nederland. Nå har flyselskapet KLM Royal Dutch Airlines begynt å resirkulere PET-flaskene til 3d-printverktøy som kan brukes i reparasjon og vedlikehold av fly.

Tidligere kjøpte flyselskapet filamenter fra eksterne leverandører. Men med sitt nye initiativ for å samle inn plastflasker og konvertere disse til plastpellets, har de funnet en løsning for både å redusere kostnadene for produksjonsmaterialet og samtidig gjøre en innsats for miljøet.

Verktøy for Boeing
Selv om flyinitiativet er nytt, har flyselskapet jobbet med 3D-printteknologi i lang tid for å få fart på reparasjons- og vedlikeholdsprosesser. For eksempel har de laget spesielle plugger for å sikre at felghull ikke blir dekket med maling når man maler hjulene på Boeing 737-flymodellen.

De har også designet et verktøy som gjør det mulig å demontere håndbagasjehyller i en Boeing 787 av bare en mekaniker i stedet for to.

Reduserer kostnadene
For produksjonen brukes 1,5 kilo glødetråd hver dag. Med flaskeinitiativet har de vært i stand til å redusere kostnadene fra 60 euro per kilo til 17 euro per kilo.

– Vi investerer kontinuerlig i bærekraftige og innovative produkter og prosesser. For våre kunder, for samfunnet og for våre ansatte. Det er utrolig å se hvordan vi kan lage nyttige produkter fra resirkulert avfall, sier Ton Dortmans, visepresident for KLM Engineering and Maintenance.

Les mer

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683

75 prosents vektredusering med DfAM-design

Nikon SLM Solutions og Hexagon har redesignet en stor komponent for et Boeing-fly. Gjennom additiv produksjon og design for additiv produksjon (DfAM) kunne både vekten og antall deler reduseres betydelig.
AM-A330-Fuel-Air-Separator-prototype

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683