HP avslo tilbudet fra Xerox men har døren på gløtt

Hovedkvarteret til Xerox i Norwalk, Connecticut. Foto via Bloomberg News.

3DP Norge skrev 6. november at Xerox hadde gitt et tilbud til HP om å kjøpe firmaet. Det er en klar forskjell på størrelsen på selskapene, det rapporteres at HP er mer enn tre ganger så store som Xerox. Men Xerox hadde innhentet en uformell finansieringsforpliktelse fra en storbank til å støtte opp under et eventuelt oppkjøp.

Nå meldes det at HP har avvist tilbudet. –Tilbudet undervurderer HPs markedsverdi markant og er ikke i aksjonærenes interesse, heter det i en pressemelding fra HP. I pressemeldingen kalte de forslaget “meget betinget og usikkert” og uttrykte betenkeligheter med hensyn til “den potensielle innvirkning av overdrevne gjeldsnivåer på det samlede selskapets aksje.” De reiste også bekymring for den nylige kraftige nedgangen i Xerox  sine inntekter.

Men de lot, ifølge New York Times, muligheten for en fusjon stå åpen under forskjellige vilkår. –Vi anerkjenner de potensielle fordelene ved konsolidering og vi er åpne for å undersøke om det kan skapes verdi for HPs aksjonærer gjennom en potensiell sammenslåing med Xerox.

Tilbudet kom ett år etter at Xerox var langt i forhandlingene om kjøp av Fujifilm, men som de måtte oppgi etter at en av hovedaksjonærene, John Icahn, hadde samlet tilstrekkelig motstand til prosjektet. Det skal etter sigende være selvsamme John Icahn som nå sto bak tilbudet til HP.

John Icahn har opplyst at han har store aksjeposter i både HP og Xerox. Det er spesielt på kontorrekvisita at en sammenslåelse har størst mening. Begge firmaer er pressede i dette segment og har, ifølge Wall Street Journal, lagt opp til store besparelser. Presset kommer fordi det printes mindre papir i kontor-segmentet og fordi det er en stigende konkurranse fra tredjeparts leverandører, som tilbyr alternativer til HP og Xerox sine forsyningstjenester. Xerox er historisk sterk på de store kontormaskinene, mens HP har deres styrke i printere til små virksomheter og private.

Xerox og HP i 3D-printmarkedet

Etter mye spekulasjoner kom Xerox inn i 3D-printindustrien i februar 2019, ved oppkjøpet av 3D- produsent Vader Systems, som driver med metallprinting. Dette fulgte en uttalelse fra året før fra selskapets administrerende direktør som kunngjorde at Xerox, “utvikler et veikart for å delta i 3D-printmarkedet .”

HPs engasjement i 3D-bransjen er veldokumentert. Den siste Multi Jet Fusion-utgivelsen var lanseringen av 5200-serien 3D-skrivere som var rettet mot volumproduksjon.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: