
I anledning årsskiftet har jeg, sammen med HP internasjonalt, sett nærmere på hva vi kan forvente av 3D-printing og digital produksjon i året som kommer. Spådommene er basert på omfattende intervjuer med eksperter, og mine egne betraktninger fra året som har gått.
av Verner Hølleland, administrerende direktør i HP Norge
Generelt kan jeg si at om det blir slik jeg tror, vil det ha stor påvirkning på videreutviklingen av «industri 4.0» (den fjerde industrielle revolusjon), som blant annet dekker behovet for en mer bærekraftig produksjon, ytterligere automatisering, og fremveksten av data og programvare som ryggraden i digital produksjon. Kort fortalt tror jeg at året som kommer vil være en tid hvor både 3D-printing og digital produksjon virkelig får realisert sitt potensial på tvers av alle bransjer.
Her er mine syv spådommer om 3D-printing og digital produksjon i 2020:
1) Bærekraftig produksjon vil skyte fart
La oss være ærlige, tradisjonelle produksjonsprosesser ble ikke skapt med miljø i baktankene. Ettersom industriell 3D-printing krysser med industriell produksjon kan virkningen på planeten være enorm, da nesten en tredjedel av dagens karbonutslipp er relatert til produksjon og distribusjon av varer. 3D-printing vil gjøre det mulig for produksjonsindustrien å redusere avfall, og følgelig sitt karbonavtrykk. Ingeniører kommer til å revurdere design rundt hele produktsyklusen og bruke mindre og lettere materialer i tiden som kommer. Noe som igjen reduserer vekten og klimautslippet til eksempelvis fly og kjøretøy.
2) Etterspørselen etter studenter med 3D-bakgrunn vil øke
Høyere utdanning har en stor utfordring. Det utdannes for få til fremtidens yrker, og det trengs store ressurser for å forberede seg til industri 4.0. Universiteter og opplæringsprogram kommer i økende grad til å fokusere på å benytte fremtidens teknologier, som 3D-printing og digital produksjon. Etter hvert som man klarer å utnytte mulighetene som ligger i ny teknologi vil studentene være bedre rustet til å dra nytte av de millionene av jobbene som 3D-print-bransjen kommer til å skape de neste 10 årene.
3) Masseproduksjon av spesialtilpassede produkter gir vekst i optiker-, fottøy- og tannpleiebransjen
Forbrukerhelsesektoren vil gi vekst til digital produksjon og spesialtilpassede løsninger ettersom optiker-, fottøy- og tannpleiebransjen øker bruken av 3D-printteknologi. I følge SmartTech er inntektsmuligheten for 3D-printing av fottøy beregnet til å vokse til 6,3 milliarder dollar de neste ti årene. Tannpleie- og optiker-næringene følger hakk i hel. De første initiativene på dette er allerede i gang i Norge. Fra og med september har utvalgte XXL-butikker vært utstyrt med en HP Fitstation. En 3D-skanner som registrerer foten og trykket til kunden, og lager en 3D-modell av selve foten. På den måte får kunder anbefalinger på den perfekte skoen og tilbud om å kjøpe en spesiallagd 3D-såle, skreddersydd for dem.
Et annet eksempel er Rogalandsbedriften Meisle AS. De har i flere år produsert prototyper, deler, og ferdige produkter til blant annet landbruk-, olje-, mat- og helseindustrien. Det meste i termoplastikk og skreddersydd etter ønske og behov.
4) Automatisert montering vil blomstre i produksjonsanleggene
For øyeblikket finnes det ingen supermaskin som kan printe ut metall- og plastikkdeler samtidig. Det er mange årsaker til dette, og ulik temperaturbehandling er én av dem. Det er imidlertid en visjon fra industrien om en mer automatisert monteringslinje der det er tilgang til metall- og plastdeler samtidig. Dette vil blant annet gagne bilindustrien ved å gjøre det mulig for produsenter å printe ut metaller i plastdeler, lage deler som er slitesterke og som kan lagre spenning, ja, til og med bygge motorer av plastdeler.
5) Ny programvare vil skyve grensene for digital produksjon til et nytt nivå
I 2020 vil gapet mellom hva 3D-printing og digital maskinvare er i stand til å gjøre, og hva programvareøkosystemet kan støtte, tettes. Fremskritt innen programvare og datastyring vil gi bedre systemadministrasjon, noe som igjen vil føre til bedre kundetilfredshet. I tillegg vil produsentene kunne utnytte personlige biometriske data for massetilpasning, som gir muligheten for sporing av deler gjennom forsyningskjeden, virtuell lager- og reservedelsstyring, og distribuert produksjon nærmere sluttkunden.
6) Koding av digital informasjon i 3D-trykte teksturer vil akselerere
Selskap vil være i stand til å kode digital informasjon inn i overflateteksturer ved hjelp av avansert 3D-printing, noe som gir plass til mer enn bare serienummer. Dette er en måte å merke en del, enten åpenlyst eller skjult, slik at både mennesker og maskiner kan lese den av kun ved å kjenne igjen formen. For eksempel vil det øke sporingsmulighetene å 3D-printe hundrevis av kopier av et serienummer utover overflaten på én enkelt del. Noe som er viktig ettersom vi i stadig økende grad er avhengig av gode sporings- og datasystemer.
7) 3D-printing vil skyte fart i elektrifiseringen av kjøretøy
Bilprodusenter benytter seg i økende grad av 3D-printing og digital produksjon for å henge med i det største skiftet i sin bransje på over 100 år. Samtidig som elektriske kjøretøy øker i popularitet, øker også forventningene til kundene. Det vil 3D-printing av metall og plast bistå med å dekke gjennom raskere design og utvikling. Spesielt med tanke på hvor mange ulike deler det tar for å produsere en bil. For eksempel har Volkswagen nå forpliktet seg til å produsere mer enn 22 millioner elektriske kjøretøy over hele verden innen 2028.