Ti 3D-spådommer fra British Airways

Modell av en hypersonisk jet fra British Airways BA2119 Flight of The Future-arrangementet i samarbeid med Royal College of Art ved Saatchi Gallery i London.
Foto av Nick Morrish / British Airways

British Airways , Storbritannias flaggbærende flyselskap, har uttalt at de utforsker muligheten for å bruke 3D-printing for å lage cockpitdeler.

I forventning om en fremtid der 3D-printere plasseres på flyplasser og potensielt på flyene selv, har flyselskapet utarbeidet en liste over de ti beste bruksområdene det spår vil dra nytte av denne teknologien i fremtiden. Mens noen av forslagene i denne listen dekkes gjeldende nye applikasjoner, som 3D-medieomgivelser og seter, var andre elementer på listen mye mindre… er… fornuftige. Produkter for bekvemmelighetssett, som tannbørster og kammer, ble rangert som nr. 2 på listen, mens 3D-printet bestikk tok toppen.

Luftfartssektoren er kilden til en rekke imponerende bruksområder for additiv tilvirkning, som er forankret i virkeligheten. Som flyselskapsoperatør, og ikke som en kommersiell flyprodusent i seg selv, er imidlertid British Airways krystallkule-stirring ganske bredspektret.

Ikke desto mindre er påstandene selskapet gjør om 3D-printingens potensielle innvirkning på bærekraftsmålene oppmuntrende å se.

“3D-printing er et viktig skritt mot en bærekraftig fremtid for luftfart,” sier selskapet, “ettersom skriverne kan produsere deler som, selv om de er like sterke og holdbare som tradisjonelle komponenter, veier opptil 55 prosent mindre. Hver kilo som fjernes fra et enkelt fly sparer opp til 25 tonn CO2-utslipp.”

British Airways plutselige interesse for 3D-printing er en følge av BA2119: Flight of the Future-programmet. Flight of the Future utforsket flyselskapets hundreårsjubileum som det britiske flaggskipet, og utforsket konsepter som British Airways forskning fant kunne forme fremtiden for kundeopplevelsen. I en rapport som er satt sammen av data samlet inn fra 13 000 forbrukere, “ledende sektoreksperter og futurologer,” i samarbeid med trendbyrået Foresight Factory, trekker flyselskapet frem noen av de mulige resultatene for fremtiden for flyreiser.

En av disse mulighetene var, at i  løpet av det neste tiåret, kunne biologiske skannere som samler inn de reisendes fysiologiske og ernæringsmessige behov, foreslå mat og drikke for å oppfylle individuelle krav for deretter å printe denne maten ombord på flyet. En videre utvidelse av dette konseptet er å tilby 3D-printet medisin for å fjerne jetlag.

Kunstnerens inntrykk av 3D-printer for tilpasset medisinering fra British Airways BA2119 Flight of The Future-arrangementet i samarbeid med Royal College of Art på Saatchi Gallery i London 30. juli 2019. Foto av Nick Morrish / British Airways

Innen 2050 har British Airways satt seg som mål å oppnå netto null karbonutslipp i sine flyreiser. Dette området er fortsatt et av de virkelige løftene for 3D-printapplikasjoner, spesielt med tanke på at mange fly i British Airways-flåten allerede er utstyrt med 3D-printede komponenter i metall.

British Airways-flåten består for tiden av mer enn 280 fly levert av både Boeing og Airbus, selskaper som har tatt kritiske skritt for å integrere additiv tilvirkning innen MRO og ny deldesign.

Avsluttende kommentarer til British Airways 3D-printperspektiv kommer fra Ricardo Vidal, flyselskapets sjef for innovasjon: “Vi jobber med oppstartsforetak og innovasjonspartnere fra hele verden for å utforske og implementere de aller nyeste teknologiene, fra kunstig intelligens til å fremskynde snuoperasjoner til biometri, og hjelper oss å levere en sømløs flyplassopplevelse for kundene. 3D-printing er enda et fremskritt som vil holde oss i bresjen for innovasjon blant flyselskaper.”

British Airways topp 10 liste over spådommer for bruk av 3D-printing for flyselskaper er som følger:

1. Bestikk
2. Produkter for gratispakker, for eksempel tannbørster eller kammer
3. Skuffebord
4. Flyvinduer
5. Underholdningsskjermer
6. Seter
7. Bagasjebeholdere
8. Kretskort for elektriske komponenter
9. Brytere i kabinen
10. Flykropp

Kilde: 3DprintingIndustry.com

Publisert av: 

Del denne artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny driver forbedrer Mimakis maskiner

Med den nye printerdriveren Cuttlefish får brukerne av Mimakis fullfarge 3D-printer bedre kontroll over geometri, farger og materialoverganger.

Publisert av: 

3D-printing uten manuell programmering

ABB Robotics, robotdivisjonen til det sveitsisk-svenske multinasjonale elektronikkfirmaet ABB har introdusert 3D-print programvare for sitt robotsimuleringsprogram.

Publisert av: 

Optimaliserer smykkeproduksjonen

Den amerikanske 3D-printerprodusenten 3D Systems har kunngjort en ny smykkeproduksjonsløsning for sin Figur 4 3D-utskriftsplattform. Figure 4 Jewelry, designet for det 3D-printede smykkemarkedet, består av 3D Systems maskinvare, programvare og materialer optimalisert for å gi høy nøyaktighet, rike detaljer og glatte overflater.

Publisert av: 

Mindre plast – flere brett

Et fransk selskap som heter Hexa Surfboard har investert helhjertet i design og 3D-printing av miljøvennlige surfebrett. Målet er å redusere plasten i verdenshavene.

Publisert av: 

Postnord kjøper HP 3D-printer

I Sverige 3D-printer Postnord deler og reservedeler for kunder på forespørsel. Nå styrker de sin 3D-printvirksomhet med en ny HP 3D-printer. -Med denne teknologien kan vi effektivisere hele forsyningskjeden og kutte hele distribusjonsstadier, sier Tomas Lundström, sjef for 3D i Postnord Strålfors.

Publisert av: 

PLM Group satser på programvare

PLM Group, forhandler av HP, 3D Systems og Markforged i det nordiske markedet, investerer nå ytterligere i programvare. Derfor inngår de et samarbeid med den belgiske utvikleren Materialize.

Publisert av: 

Reguleringer for 3D-printing av kroppsdeler

Artikkelen tar for seg fremskrittene til 3D-printing og dens avlegger bioprinting innen feltet medisin, og stiller spørsmål om lovreguleringer som finnes, og andre som kanskje bør komme på plass før utviklingen løper fra lovgiverne.

Publisert av: 

Bransjeekspertene spår om 2020

3D Printing Industry har spurt 80 insidere i ledende firmaer innen additiv tilvirkning om hva de tror kommer til å skje i 2020. Vi viderebringer her et utvalg av svarene, oversatt til norsk.

Publisert av: 

Pasientspesifikke stents godkjent i USA

3D-printede pasientspesifikke luftveisstents, utviklet av en lege ved Cleveland Clinic, et medisinsk senter i Ohio, har fått godkjenning fra US Food and Drug Administration (FDA).

Publisert av: 

Autodesk lager generativ design for Airbus

En av fordelene med 3D-printing teknikken er at den er i stand til å produsere former som tidligere ikke var mulig å fremstille ved tradisjonelle, subtraktive metoder. Dette gjør at ingeniører må frigjøre seg fra begrensningene som de er vant med å ha når de skal designe deler. Ved å benytte seg av programvarer fra Autodesk har Airbus tenkt nytt rundt en rekke flydeler. 

Publisert av: