Ti 3D-spådommer fra British Airways

Modell av en hypersonisk jet fra British Airways BA2119 Flight of The Future-arrangementet i samarbeid med Royal College of Art ved Saatchi Gallery i London.
Foto av Nick Morrish / British Airways

British Airways , Storbritannias flaggbærende flyselskap, har uttalt at de utforsker muligheten for å bruke 3D-printing for å lage cockpitdeler.

I forventning om en fremtid der 3D-printere plasseres på flyplasser og potensielt på flyene selv, har flyselskapet utarbeidet en liste over de ti beste bruksområdene det spår vil dra nytte av denne teknologien i fremtiden. Mens noen av forslagene i denne listen dekkes gjeldende nye applikasjoner, som 3D-medieomgivelser og seter, var andre elementer på listen mye mindre… er… fornuftige. Produkter for bekvemmelighetssett, som tannbørster og kammer, ble rangert som nr. 2 på listen, mens 3D-printet bestikk tok toppen.

Luftfartssektoren er kilden til en rekke imponerende bruksområder for additiv tilvirkning, som er forankret i virkeligheten. Som flyselskapsoperatør, og ikke som en kommersiell flyprodusent i seg selv, er imidlertid British Airways krystallkule-stirring ganske bredspektret.

Ikke desto mindre er påstandene selskapet gjør om 3D-printingens potensielle innvirkning på bærekraftsmålene oppmuntrende å se.

“3D-printing er et viktig skritt mot en bærekraftig fremtid for luftfart,” sier selskapet, “ettersom skriverne kan produsere deler som, selv om de er like sterke og holdbare som tradisjonelle komponenter, veier opptil 55 prosent mindre. Hver kilo som fjernes fra et enkelt fly sparer opp til 25 tonn CO2-utslipp.”

British Airways plutselige interesse for 3D-printing er en følge av BA2119: Flight of the Future-programmet. Flight of the Future utforsket flyselskapets hundreårsjubileum som det britiske flaggskipet, og utforsket konsepter som British Airways forskning fant kunne forme fremtiden for kundeopplevelsen. I en rapport som er satt sammen av data samlet inn fra 13 000 forbrukere, “ledende sektoreksperter og futurologer,” i samarbeid med trendbyrået Foresight Factory, trekker flyselskapet frem noen av de mulige resultatene for fremtiden for flyreiser.

En av disse mulighetene var, at i  løpet av det neste tiåret, kunne biologiske skannere som samler inn de reisendes fysiologiske og ernæringsmessige behov, foreslå mat og drikke for å oppfylle individuelle krav for deretter å printe denne maten ombord på flyet. En videre utvidelse av dette konseptet er å tilby 3D-printet medisin for å fjerne jetlag.

Kunstnerens inntrykk av 3D-printer for tilpasset medisinering fra British Airways BA2119 Flight of The Future-arrangementet i samarbeid med Royal College of Art på Saatchi Gallery i London 30. juli 2019. Foto av Nick Morrish / British Airways

Innen 2050 har British Airways satt seg som mål å oppnå netto null karbonutslipp i sine flyreiser. Dette området er fortsatt et av de virkelige løftene for 3D-printapplikasjoner, spesielt med tanke på at mange fly i British Airways-flåten allerede er utstyrt med 3D-printede komponenter i metall.

British Airways-flåten består for tiden av mer enn 280 fly levert av både Boeing og Airbus, selskaper som har tatt kritiske skritt for å integrere additiv tilvirkning innen MRO og ny deldesign.

Avsluttende kommentarer til British Airways 3D-printperspektiv kommer fra Ricardo Vidal, flyselskapets sjef for innovasjon: “Vi jobber med oppstartsforetak og innovasjonspartnere fra hele verden for å utforske og implementere de aller nyeste teknologiene, fra kunstig intelligens til å fremskynde snuoperasjoner til biometri, og hjelper oss å levere en sømløs flyplassopplevelse for kundene. 3D-printing er enda et fremskritt som vil holde oss i bresjen for innovasjon blant flyselskaper.”

British Airways topp 10 liste over spådommer for bruk av 3D-printing for flyselskaper er som følger:

1. Bestikk
2. Produkter for gratispakker, for eksempel tannbørster eller kammer
3. Skuffebord
4. Flyvinduer
5. Underholdningsskjermer
6. Seter
7. Bagasjebeholdere
8. Kretskort for elektriske komponenter
9. Brytere i kabinen
10. Flykropp

Kilde: 3DprintingIndustry.com

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Printet vev direkte i pasienten

Et amerikansk forskerteam har utviklet en teknikk for 3D-printing av vev direkte inn i pasienten. I følge forskerne skal denne teknologien kunne redusere infeksjoner i forbindelse med kirurgi.

Publisert av: 

Programvare oppgraderes til 2.0

Økt produktivitet for blant annet konstruktører, sykehus, ortopeder og produksjonsteknikere. Det skal Wematters nye programvare for deres 3D-printer “Gravity” bidra til.

Publisert av: 

EOS: Tre ting vi lærte av koronakrisen

Den rådende korona-pandemien har rystet samfunnet vårt, men situasjonen gir oss også innsikt i hvordan teknologi og samarbeid kan utgjøre en forskjell, sier Markus Glasser ved EOS som listet opp tre viktige leksjoner om 3D-printing i forbindelse med koronakrisen.

Publisert av: 

Cellink inngår partnerskap med Lonza

Den svenske bioprinterprodusenten Cellink har inngått partnerskap med det opprinnelig sveitsiske helseforetaket Lonza for å drive frem utviklingen av bioprinting av cellekulturer.

Publisert av: 

HP introduserer polypropenmateriale

HP introduserer polypropenmateriale for å utvide 3D-print-markedet og aktivere nye applikasjoner. Momentumet til 3D-print fortsetter med introduksjonen av PP-materiale og nye partnerskap.

Publisert av: 

Stratasys skjærer ned

Stratasys er en av markedslederne innen 3D-printteknikken på det industrielle området. Nå har de kunngjort at de vil permittere 10 prosent av sine arbeidstakere over hele verden. Beslutningen kommer i kjølvannet av selskapets rapport fra 1. kvartal.

Publisert av: 

Protech utvider produktporteføljen

Makerbot lanserer nye 3D-printere i sin Method-serie, Method Carbon Fiber Editions. Samtidig slipper de en rekke materialer tilpasset industrien. Selskapets leverandør Protech vil begynne å levere produktene i begynnelsen av juli.

Publisert av: