Jomfrutur med 300 3D-printede deler i motoren

Boeing 777X på vingene. Foto via Boeing Airplanes.

GE Aviation har kunngjort at den amerikanske multinasjonale luftfartsgiganten Boeing har fullført den første flyvningen på sin 777X jet, drevet av to GE9X-motorer. Disse motorene er utstyrt med over 300 3D-printede deler.

Flyet er verdens største tomotors fly og passasjerfly. To tidligere forsøk på å få 777X luftbåren ble gjort, testene ble imidlertid utsatt på grunn av sterk vind. Flyet tok av fra Paine Field i Everett, Washington, den 25. januar 2020.

-På vegne av GE-teamet, gratulerer vi Boeing med den første flyvningen til 777X. Dagens store milepæl er et vitnesbyrd om fremragende arbeid og engasjement for begge selskaper, kommenterte David Joyce, president og administrerende direktør i GE Aviation og GEs konserndirektør.

3D-print på GE9X-motoren

GE har utviklet og testet GE9X-motoren siden 2013. Den er designet for å skulle drive neste generasjons Boeing 777X. Motorens første kjøring på bakken var i 2016, og motorens første flygning fant sted i 2018. Motoren er blitt anerkjent av Guinness Book of World Records som den kraftigste kommersielle flyjetmotoren etter å ha nådd 134 300 pund skyvekraft i 2019. Den er også annonsert som verdens største kommersielle jetmotor av GE, med en frontvifte som måler på 134 tommer i diameter, fullt utstyrt med 16 fjerde generasjons vifteblad i karbonfiberkompositt.

Med utgangspunkt i arven fra den forrige GE90-motoren – den første fra GE som innarbeidet additiv tilvirkning – har 3D-printing spilt en nøkkelrolle i motorens utvikling gjennom årene. Som det først ble rapportert i 2016, medvirker 3D-printing tungt i motorens design, noe som særlig gjør det mulig for ingeniørene å produsere deler med geometrier som ikke kan virkeliggjøres med tradisjonelle produksjonsmetoder.

I 2017 kunngjorde GE at de med hell hadde utført ytterligere testing av sine 3D-printede komponenter for GE9X-motoren. Denne andre fasen av testing involverte keramiske matrikskomposittkomponenter (CMC) og additivt produserte turbinblader med avansert kjøleteknologi.

To år senere rapportertes det at GE9X inneholdt en rekke 3D-printede deler mens Boeing og GE forberedte seg på sin første testflyging med 777X. Disse består av rundt 300 3D-printede deler, og disse utgjør totalt syv flerdelte komponenter. Dette inkluderer den berømte GE 3D-trykte drivstoffdysen . Tilleggskomponenter, inkludert temperatursensorer og drivstoffblandere, og større deler, som varmevekslere, separatorer og fotlange turbinblad med lavt trykk, bidrar til å redusere vekten på motoren. Senere i 2019 ble det avslørt at GE Aviation hadde fått seg 27 Arcam elektronstrålesmeltemaskiner (EBM) for å produsere titanaluminid (TiAl) -blader til GE9X-motoren. I følge GE har 3D-printing bidratt til å gjøre GE9X-motoren 10% mer drivstoffeffektiv enn GE90.

Boeing 777X jet og GE9x motor. Foto via Boeing

777X i drift i 2021

Som forberedelse til 777X-flyvningen har GE Aviation gjennomført totalt 72 testflygninger av GE9X. Dette utgjør over 400 timers flyging på Boeing 747-teststedet i Victorville i California. Hittil har GE9X-programmet fullført mer enn 4100 timer testing på bakken og i luften, samt 6.500 sykluser. GE Aviation har vært fokusert på å klarere GE9X for sertifisering og forventer at motoren vil bli sertifisert en eller annen gang i 2020. Til støtte for Boeing 777X testprogrammet har åtte GE9X-motorer og to reservedeler blitt produsert av GE Aviation.

-Flytestprogrammet til Boeing 777X med GE9X vil validere ytelsesmålene og fordelene med denne fly- og motorkombinasjonen, uttalte Ted Ingling, GE9X-programleder. -GE9X er den mest drivstoffeffektive jetmotoren som GE noensinne har produsert, og opererer med 10 prosent lavere drivstofforbruk enn konkurrerende motorer.

777X ble lansert i november 2013 med to varianter: 777-8 og 777-9. Den førstnevnte har plass til 384 passasjerer, mens sistnevnte har plass til 426 passasjerer. Det var 777-9-varianten som ble benyttet til testflygningen, den har en flykropp som er 77 meter lang. Testflyet landet trygt på Boeing Field, med GE9X-motoren sin. Det nye settet med fly forventes å komme i drift i 2021.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Wohlers Report er ute

Årets utgave av Wohlers report, som tar tempen på additiv tilvirkning globalt og spår fremtiden, er ute nå.

Publisert av: 

Elektrisk 3D-printet motorsykkel

Motorsykkelprodusenten Curtiss har samarbeidet med firmaet Fast Radius om å lage den elektriske motorsykkelen Zeus 8. Curtiss har designet og Fast Radius har produsert delene, delvis via additiv tilvirkning. Sistnevnte firma har måttet tenke gjennom designet og foreslå innovasjoner for å realisere prosjektet.

Publisert av: 

Miko plast med egenutviklet verktøy for å redusere spredningen av koronaviruset

Kollegaene i Miko Plast har diskutert seg i mellom hvordan de kan bidra for å begrense spredningen av koronaviruset. Med dette i tankene har de utviklet et verktøy som de nå tilbyr gratis nedlasting av printfilen til.

Publisert av: 

Dobbelt opp i nytt printersystem

Den tyske maskinverktøyprodusenten DMG Mori utvider sitt utvalg innen additiv produksjon med et helt nytt selective laser melting 3D-printer-system, Lasertec 30 Dual SLM System.

Publisert av: 

3d-printing av ansiktskjermer

Modellverkstedet på Malmø bys byggekontor begynner å 3D-printe ansiktsvisirer på grunn av mangel på verneutstyr i helsevesenet. Så langt har de printet 75 stykker.

Publisert av: 

ARRK lanserer nettjeneste i Norden

Servicebyrået ARRK Europe gjør nå sin nettbaserte tjeneste for SLA- og SLS-deler tilgjengelig i Norden. Dette på grunn av at foretaket har en stadig voksende kundekrets.

Publisert av: 

Ny storskala 3D-betongprinter fra Twente

Twente AM, et nederlandsk oppstartfirma med fokus på arkitektonisk 3D-printing, har avduket sin siste storskala 3D-betongprinter. Det skjedde på en byggemesse i Dubai.

Publisert av: 

Britisk forsvar vurderer 3D-printing av eksplosiver

The Defense Science and Technology Laboratory (DSTL), et utøvende byrå sponset av Forsvarsdepartementet i Storbritannia, har begynt å utvikle 3D-printede eksplosiver. Også i Australia og i USA jobbes det med å produsere slike ting ved hjelp av additiv tilvirkning, bl.a. for å unngå hulrom.

Publisert av: