Jomfrutur med 300 3D-printede deler i motoren

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 28 januar 2020
Boeing 777X på vingene. Foto via Boeing Airplanes.

GE Aviation har kunngjort at den amerikanske multinasjonale luftfartsgiganten Boeing har fullført den første flyvningen på sin 777X jet, drevet av to GE9X-motorer. Disse motorene er utstyrt med over 300 3D-printede deler.

Flyet er verdens største tomotors fly og passasjerfly. To tidligere forsøk på å få 777X luftbåren ble gjort, testene ble imidlertid utsatt på grunn av sterk vind. Flyet tok av fra Paine Field i Everett, Washington, den 25. januar 2020.

-På vegne av GE-teamet, gratulerer vi Boeing med den første flyvningen til 777X. Dagens store milepæl er et vitnesbyrd om fremragende arbeid og engasjement for begge selskaper, kommenterte David Joyce, president og administrerende direktør i GE Aviation og GEs konserndirektør.

3D-print på GE9X-motoren

GE har utviklet og testet GE9X-motoren siden 2013. Den er designet for å skulle drive neste generasjons Boeing 777X. Motorens første kjøring på bakken var i 2016, og motorens første flygning fant sted i 2018. Motoren er blitt anerkjent av Guinness Book of World Records som den kraftigste kommersielle flyjetmotoren etter å ha nådd 134 300 pund skyvekraft i 2019. Den er også annonsert som verdens største kommersielle jetmotor av GE, med en frontvifte som måler på 134 tommer i diameter, fullt utstyrt med 16 fjerde generasjons vifteblad i karbonfiberkompositt.

Med utgangspunkt i arven fra den forrige GE90-motoren – den første fra GE som innarbeidet additiv tilvirkning – har 3D-printing spilt en nøkkelrolle i motorens utvikling gjennom årene. Som det først ble rapportert i 2016, medvirker 3D-printing tungt i motorens design, noe som særlig gjør det mulig for ingeniørene å produsere deler med geometrier som ikke kan virkeliggjøres med tradisjonelle produksjonsmetoder.

I 2017 kunngjorde GE at de med hell hadde utført ytterligere testing av sine 3D-printede komponenter for GE9X-motoren. Denne andre fasen av testing involverte keramiske matrikskomposittkomponenter (CMC) og additivt produserte turbinblader med avansert kjøleteknologi.

To år senere rapportertes det at GE9X inneholdt en rekke 3D-printede deler mens Boeing og GE forberedte seg på sin første testflyging med 777X. Disse består av rundt 300 3D-printede deler, og disse utgjør totalt syv flerdelte komponenter. Dette inkluderer den berømte GE 3D-trykte drivstoffdysen . Tilleggskomponenter, inkludert temperatursensorer og drivstoffblandere, og større deler, som varmevekslere, separatorer og fotlange turbinblad med lavt trykk, bidrar til å redusere vekten på motoren. Senere i 2019 ble det avslørt at GE Aviation hadde fått seg 27 Arcam elektronstrålesmeltemaskiner (EBM) for å produsere titanaluminid (TiAl) -blader til GE9X-motoren. I følge GE har 3D-printing bidratt til å gjøre GE9X-motoren 10% mer drivstoffeffektiv enn GE90.

Boeing 777X jet og GE9x motor. Foto via Boeing

777X i drift i 2021

Som forberedelse til 777X-flyvningen har GE Aviation gjennomført totalt 72 testflygninger av GE9X. Dette utgjør over 400 timers flyging på Boeing 747-teststedet i Victorville i California. Hittil har GE9X-programmet fullført mer enn 4100 timer testing på bakken og i luften, samt 6.500 sykluser. GE Aviation har vært fokusert på å klarere GE9X for sertifisering og forventer at motoren vil bli sertifisert en eller annen gang i 2020. Til støtte for Boeing 777X testprogrammet har åtte GE9X-motorer og to reservedeler blitt produsert av GE Aviation.

-Flytestprogrammet til Boeing 777X med GE9X vil validere ytelsesmålene og fordelene med denne fly- og motorkombinasjonen, uttalte Ted Ingling, GE9X-programleder. -GE9X er den mest drivstoffeffektive jetmotoren som GE noensinne har produsert, og opererer med 10 prosent lavere drivstofforbruk enn konkurrerende motorer.

777X ble lansert i november 2013 med to varianter: 777-8 og 777-9. Den førstnevnte har plass til 384 passasjerer, mens sistnevnte har plass til 426 passasjerer. Det var 777-9-varianten som ble benyttet til testflygningen, den har en flykropp som er 77 meter lang. Testflyet landet trygt på Boeing Field, med GE9X-motoren sin. Det nye settet med fly forventes å komme i drift i 2021.

Les mer

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Ny rapport spår eksponentiell vekst for 3D-printing for datasentre

Additiv produksjon for datasentre representerer en betydelig markedsmulighet for 3d-printing; ny forskningsrapport ser at gjennombruddsrater for AM vokser eksponentielt gjennom 2033.
AM-for-Data-Centers-a-3D-Printing-Market-Opportunity

Freemelt får ny ordre fra Saab

Europas opprustning har fått forsvarsgruppen Saabs aksjer til å skyte i været i verdi. AM-selskapet Freemelt har samtidig fått nok en ordre fra Saab, som også har fått aksjen deres til å stige betydelig.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Stratasys tar inn 120 millioner dollar i kapital

Fortissimo Capital, et israelsk private equity-selskap som investerer i teknologi og industri, investerer 120 millioner dollar i Stratasys. En investering som vil drive vekst i selskapet.
Stratasys-F3300-Yoav

Siste nytt

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Ny rapport spår eksponentiell vekst for 3D-printing for datasentre

Additiv produksjon for datasentre representerer en betydelig markedsmulighet for 3d-printing; ny forskningsrapport ser at gjennombruddsrater for AM vokser eksponentielt gjennom 2033.
AM-for-Data-Centers-a-3D-Printing-Market-Opportunity

Freemelt får ny ordre fra Saab

Europas opprustning har fått forsvarsgruppen Saabs aksjer til å skyte i været i verdi. AM-selskapet Freemelt har samtidig fått nok en ordre fra Saab, som også har fått aksjen deres til å stige betydelig.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Stratasys tar inn 120 millioner dollar i kapital

Fortissimo Capital, et israelsk private equity-selskap som investerer i teknologi og industri, investerer 120 millioner dollar i Stratasys. En investering som vil drive vekst i selskapet.
Stratasys-F3300-Yoav