
GE Aviation har kunngjort at den amerikanske multinasjonale luftfartsgiganten Boeing har fullført den første flyvningen på sin 777X jet, drevet av to GE9X-motorer. Disse motorene er utstyrt med over 300 3D-printede deler.
Flyet er verdens største tomotors fly og passasjerfly. To tidligere forsøk på å få 777X luftbåren ble gjort, testene ble imidlertid utsatt på grunn av sterk vind. Flyet tok av fra Paine Field i Everett, Washington, den 25. januar 2020.
-På vegne av GE-teamet, gratulerer vi Boeing med den første flyvningen til 777X. Dagens store milepæl er et vitnesbyrd om fremragende arbeid og engasjement for begge selskaper, kommenterte David Joyce, president og administrerende direktør i GE Aviation og GEs konserndirektør.
3D-print på GE9X-motoren
GE har utviklet og testet GE9X-motoren siden 2013. Den er designet for å skulle drive neste generasjons Boeing 777X. Motorens første kjøring på bakken var i 2016, og motorens første flygning fant sted i 2018. Motoren er blitt anerkjent av Guinness Book of World Records som den kraftigste kommersielle flyjetmotoren etter å ha nådd 134 300 pund skyvekraft i 2019. Den er også annonsert som verdens største kommersielle jetmotor av GE, med en frontvifte som måler på 134 tommer i diameter, fullt utstyrt med 16 fjerde generasjons vifteblad i karbonfiberkompositt.
Med utgangspunkt i arven fra den forrige GE90-motoren – den første fra GE som innarbeidet additiv tilvirkning – har 3D-printing spilt en nøkkelrolle i motorens utvikling gjennom årene. Som det først ble rapportert i 2016, medvirker 3D-printing tungt i motorens design, noe som særlig gjør det mulig for ingeniørene å produsere deler med geometrier som ikke kan virkeliggjøres med tradisjonelle produksjonsmetoder.
I 2017 kunngjorde GE at de med hell hadde utført ytterligere testing av sine 3D-printede komponenter for GE9X-motoren. Denne andre fasen av testing involverte keramiske matrikskomposittkomponenter (CMC) og additivt produserte turbinblader med avansert kjøleteknologi.
To år senere rapportertes det at GE9X inneholdt en rekke 3D-printede deler mens Boeing og GE forberedte seg på sin første testflyging med 777X. Disse består av rundt 300 3D-printede deler, og disse utgjør totalt syv flerdelte komponenter. Dette inkluderer den berømte GE 3D-trykte drivstoffdysen . Tilleggskomponenter, inkludert temperatursensorer og drivstoffblandere, og større deler, som varmevekslere, separatorer og fotlange turbinblad med lavt trykk, bidrar til å redusere vekten på motoren. Senere i 2019 ble det avslørt at GE Aviation hadde fått seg 27 Arcam elektronstrålesmeltemaskiner (EBM) for å produsere titanaluminid (TiAl) -blader til GE9X-motoren. I følge GE har 3D-printing bidratt til å gjøre GE9X-motoren 10% mer drivstoffeffektiv enn GE90.

777X i drift i 2021
Som forberedelse til 777X-flyvningen har GE Aviation gjennomført totalt 72 testflygninger av GE9X. Dette utgjør over 400 timers flyging på Boeing 747-teststedet i Victorville i California. Hittil har GE9X-programmet fullført mer enn 4100 timer testing på bakken og i luften, samt 6.500 sykluser. GE Aviation har vært fokusert på å klarere GE9X for sertifisering og forventer at motoren vil bli sertifisert en eller annen gang i 2020. Til støtte for Boeing 777X testprogrammet har åtte GE9X-motorer og to reservedeler blitt produsert av GE Aviation.
-Flytestprogrammet til Boeing 777X med GE9X vil validere ytelsesmålene og fordelene med denne fly- og motorkombinasjonen, uttalte Ted Ingling, GE9X-programleder. -GE9X er den mest drivstoffeffektive jetmotoren som GE noensinne har produsert, og opererer med 10 prosent lavere drivstofforbruk enn konkurrerende motorer.
777X ble lansert i november 2013 med to varianter: 777-8 og 777-9. Den førstnevnte har plass til 384 passasjerer, mens sistnevnte har plass til 426 passasjerer. Det var 777-9-varianten som ble benyttet til testflygningen, den har en flykropp som er 77 meter lang. Testflyet landet trygt på Boeing Field, med GE9X-motoren sin. Det nye settet med fly forventes å komme i drift i 2021.