Designer unike låsemuttere for felg med 3D-printer

Ved hjelp av bileierens egen stemme, designer Ford unike 3D-printede låsemuttere som skal sikre dyre originalfelger mot tyver.

Dagens låsemuttere og bolter krever ofte en adapter eller nøkkel for å løsnes opp. Felgene dine er med andre ord sikrere, men låsemekanismen er ikke unik for akkurat den mutteren.

I samarbeid med selskapet EOS har Ford nå derfor utviklet 3D-printede muttere som får form fra eierens stemme. Stemmen, som er like unik som et fingeravtrykk, gjøres ved hjelp av et dataprogram om til et mønster. Dette mønsteret blir så gjort om til en unik nøkkel og mutter ved hjelp av 3D-printer, syre og rustfritt stål.

Raskere og mer personalisering

– Dette illustrerer hvordan muligheten for personalisering og 3D-print påvirker bilproduksjonen. Med en 3D-printer kan vi skrive ut nøyaktig det vi trenger. I tillegg får vi tilgang til det langt raskere enn tidligere, sier forskningsingeniør for avanserte materialer og prosesser i Ford Europa, Lars Bognar.


Også i selve mutteren er det lagt inn ekstra sikkerhet, slik at tyver ikke kan lage en vokskopi av det unikt utformede hullet. Det er gjort ved å gjøre sporene i mutteren dypere desto lengre inn du kommer. Et forsøk på å ta en vokskopi av hullet vil derfor være svært vanskelig.

Ford bruker stadig mer 3D-printing

3D-printing gir en rekke muligheter – både til å lage spesialiserte deler raskere, eller forbedre ytelser ved å forme deler som tidligere ikke lot seg lage ved hjelp av mer konvensjonelle metoder. Ford har økt sin bruk av teknologien, blant annet til å utvikle prototyper på deler for å redusere tidsbruken ved utvikling av nye modeller. Teknologien er også benyttet til å utvikle spesielle deler både til supersportsbilen Ford GT, Focus og Mustang GT500.

Ford har også utviklet verdens største 3D-printede metalldel, en aluminiums manifold, i en fungerende bil.

Ved Fords samlebånd gjør også bruken av 3D-printer-teknologien at verktøyene som blir tatt i bruk veier opptil 50 % mindre. Det reduserer belastningen som den enkelte arbeider blir utsatt for. Mange av disse verktøyene er lagd av nylon. Ford har et resirkuleringsprogram som sørger for at 100 % av gamle 3D-deler og verktøy i nylon i produksjonen blir gjenbrukt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Wohlers Report er ute

Årets utgave av Wohlers report, som tar tempen på additiv tilvirkning globalt og spår fremtiden, er ute nå.

Publisert av: 

Elektrisk 3D-printet motorsykkel

Motorsykkelprodusenten Curtiss har samarbeidet med firmaet Fast Radius om å lage den elektriske motorsykkelen Zeus 8. Curtiss har designet og Fast Radius har produsert delene, delvis via additiv tilvirkning. Sistnevnte firma har måttet tenke gjennom designet og foreslå innovasjoner for å realisere prosjektet.

Publisert av: 

Miko plast med egenutviklet verktøy for å redusere spredningen av koronaviruset

Kollegaene i Miko Plast har diskutert seg i mellom hvordan de kan bidra for å begrense spredningen av koronaviruset. Med dette i tankene har de utviklet et verktøy som de nå tilbyr gratis nedlasting av printfilen til.

Publisert av: 

Dobbelt opp i nytt printersystem

Den tyske maskinverktøyprodusenten DMG Mori utvider sitt utvalg innen additiv produksjon med et helt nytt selective laser melting 3D-printer-system, Lasertec 30 Dual SLM System.

Publisert av: 

3d-printing av ansiktskjermer

Modellverkstedet på Malmø bys byggekontor begynner å 3D-printe ansiktsvisirer på grunn av mangel på verneutstyr i helsevesenet. Så langt har de printet 75 stykker.

Publisert av: 

ARRK lanserer nettjeneste i Norden

Servicebyrået ARRK Europe gjør nå sin nettbaserte tjeneste for SLA- og SLS-deler tilgjengelig i Norden. Dette på grunn av at foretaket har en stadig voksende kundekrets.

Publisert av: 

Ny storskala 3D-betongprinter fra Twente

Twente AM, et nederlandsk oppstartfirma med fokus på arkitektonisk 3D-printing, har avduket sin siste storskala 3D-betongprinter. Det skjedde på en byggemesse i Dubai.

Publisert av: 

Britisk forsvar vurderer 3D-printing av eksplosiver

The Defense Science and Technology Laboratory (DSTL), et utøvende byrå sponset av Forsvarsdepartementet i Storbritannia, har begynt å utvikle 3D-printede eksplosiver. Også i Australia og i USA jobbes det med å produsere slike ting ved hjelp av additiv tilvirkning, bl.a. for å unngå hulrom.

Publisert av: