En ny rapport fra analyseselskapet Dimension research viser en lys fremtid for additiv tilvirkningsindustri. Blant annet har printing av jigs, verktøy, fiksturer og reservedeler økt siden 2017.
På vegne av Jabil, produsent av leverandørløsninger, har analyseselskapet Dimensional research produsert rapporten «Current state of additive materials and 3d-printing«, om den additive tilvirkningsbransjen. Resultatet er basert på svar fra 308 personer som er beslutningstakere om tilsetningsindustri i produserte selskaper, mest fra USA og Canada.
Bruksområdene øker
De siste årene har bruken av teknologien økt, viser studien. Antallet selskaper som skriver ut prototyper har gått ned de siste to årene, mens produksjonsdeler, jigs, verktøy, inventar og reservedeler øker i produksjonen.
Blant de spurte mener 96 prosent at teknologien vil vokse de kommende årene, spesielt beslutningstakere hos større selskaper. Dette gjelder selv om teknologien vil påvirke hvordan hele produksjonsindustrien tenker og fungerer. En stor del av prosentandelen mener at denne endringen allerede har skjedd.
Hindringer på veien
Men til tross for at undersøkelsen viser lyse tall for fremtiden for teknologien, adresserer den også hindringene som finnes for selskaper langs veien. Når det gjelder materialer, opplever 56 prosent problemer med enten materialkostnader eller tilgjengeligheten av plast og metall for 3D-printing.
Én gruppe, 46 prosent, som opplever mye frustrasjon over mangelen på materialer, er designere av gjenstander for medisinsk bruk. På den annen side setter de pris på friheten til design som teknologien tilbyr. For designere som jobber i bilindustrien, mener 71 prosent at teknologien har bidratt til økt kreativitet.
Andre problemer er ukvalifisert personell og problemer i prosjekteringsfasen eller i etterbehandlingen.
Flere ønsker å investere i metall
I dag jobber selskapene hovedsakelig med plast/polymerer, kompositt og metall. 63 prosent ønsker imidlertid å investere mer i metall, 51 prosent på kompositt og 49 prosent på plast. Listen inkluderer også keramikk og glass som alternativer, begge lander på 36 og 30 prosent.
60 prosent føler at selskapene deres i dag ikke har råd til å bruke materialer til 3d-printing i stor skala, og at når materialer blir billigere, vil bruken av teknologien øke.
De viktigste fordelene som respondentene opplevde er personaliserte produkter og at de kan tilby en raskere levering.