Elektrisk 3D-printet motorsykkel

Zeus 8. Illustrasjon: Automation World

Den elektriske Zeus 8-motorsykkelen, som er resultatet av et pågående, dynamisk samarbeid mellom motorsykkelprodusenten Curtiss i Alabama og produksjonsfirmaet Fast Radius i Illinois skal etter planen komme på markedet i 2020. Den er produsert både med tradisjonelle produksjonsmetoder og 3D-printing.

Ikke bare skal denne moderne sykkelen fange oppmerksomheten til motorsykkelelskere, men også teknologi-entusiaster med fascinasjon for virkningene 3D-printing og additiv tilvirkning har for et bredt spekter av industrier over hele verden.

Zeus 8 består av mer enn 60 deler opprettet via tradisjonelle og additive prosesser. Det strømlinjeformede, futuristiske designet er lokkende, men kvaliteten som tilbys av progressive produksjonsmetoder gjør denne maskinen spesielt unik, og tilbyr noen av de mest klassiske fordelene med 3D-printing.

Det starter med potensialet til å fremstille mer komplekse geometrier – og noen som kanskje ikke har vært mulig før via mer konvensjonelle fremstillingsmetoder. Rimelighet spiller ofte en stor rolle også, sammen med tilgang til en rekke alternative materialer som er sterkere og lettere i vekt – noe som gjør 3D-printing veldig attraktivt ikke bare for bil- og motorsykkeldeler, men også for kritiske komponenter på andre bruksområder som luftfart.

Sykkelsetene blir unike for hver bruker ved hjelp av en teknikk for dynamisk lysspredning. Illustrasjon: Automation World

Zevs 8 skulle egentlig ha vært lansert på markedet i fjor sommer, men bruk av en tradisjonell produsent av CNC-metoder for produksjon ga betydelige problemer. Selv om dette var en utfordring for teamet på Curtiss, var de ikke villige til å gi opp sine egne strenge krav til kvalitet og design av store, særegne deler. Derfor inngikk de partnerskap med produksjonsfirmaet Fast radius, som jobber både med tradisjonell produksjon og additiv tilvirkning.

–Vårt samarbeid med Curtiss er ideelt fordi det lar dem gjøre det de gjør best – designe fantastiske motorsykler, mens vi gjør det vi gjør best – matcher prosjektet med de rette produksjonsteknologiene og får deler laget raskt og effektivt, sier Brian Simms , visepresident for salg hos Fast Radius, som er ansvarlig for additiv produksjon av deler.

Teamet fra Fast Radius begynte å samarbeide med Curtiss for optimalisering av produksjon og deler, og brukte fremdeles fem-akset fresing for noen av de større komponentene, men benyttet hybrid subtraktiv og additiv produksjon for mindre deler. Delene ble lagd og levert i løpet av bare tolv dager. Ingeniørene i Fast Radius kom også opp med løsninger der designet egentlig ville ha vært umulig å fremstille. –Det å bringe Zeus avanserte design til liv var ikke lett, sier H. Matthew Chambers, administrerende direktør og styreleder for Curtiss. –Vi visste at vi trengte en partner som Fast Radius som kunne innovere med oss, ikke bare lage delene. Deres beste tilnærming til produksjonsmetode og driftseffektivitet vil også gjøre det mulig for oss å levere vår neste modell – Zeus 9 – i tide, og tilfredsstille den sterke etterspørselen fra vårt globale publikum.

Zeus 8 forfra. Illustrasjon: Automation World

–Å lempe mange av våre ingeniørproblemer til Fast Radius lar oss holde fokus og senke de faste kostnadene, og de kan skalere produksjonen for oss, forklarer Chambers. –Dette er fremtiden for produksjon i mindre kvanta. Fast Radius kan gi oss de beste delene med de korteste ledetidene, men det er ikke den eneste grunnen til at vi samarbeider med dem, sier Chambers. –Vi jobber med dem fordi de presser oss mot banebrytende produksjonsteknologi. Vi lager de mest avanserte motorsyklene verden noensinne har sett, og Fast Radius er opptatt av å gjøre visjonen vår til virkelighet.

De to firmaene har planene klare for å fortsette å videreutvikle og raffinere motorsyklene, og har på tegnebrettet nye modeller med eksotiske navn som Hades, Psyche, og Eros.

Kilde: Automation World

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


3D-printing lyser opp verden

3D-printede lys lyser opp verden. Stearinlysbedrifter bruker nå 3D-printteknologi for å utvikle nye og forbedrede lysproduksjonsprosesser, i tillegg til produkttesting.

Publisert av: 

Skal 3D-printe rekkehus i betong

ConcretePrint har klart å 3D-printe en sylinder bestående av doble vegger i betong. – Målet er å 3D-printe rekkehus sensommeren og høsten 2021, sier administrerende direktør Tobias Haslingen.

Publisert av: 

3D-printing av deler til landbruksmaskiner

HİDROMEK, som er en tyrkisk produsent av industrielle kjøretøy benytter seg av LOOP PRO 3D printeren for å produsere sluttbrukerdeler for deres landbruksmaskiner.

Publisert av: 

Materiale for de fine detaljer

Protolabs lanserer nytt materiale for detaljerte prototypedeler – Microfine Grey. I følge selskapet kan dette bidra til å redusere utviklingstiden for nye komponenter betydelig.

Publisert av: 

Forskere med bio-robot

Ved å kombinere et 3D-printet hydrogel skjelett med ryggmargen fra en rotte har forskere ved universitetet i Illinois lagd en “gående” bio-robot.

Publisert av: 

De lager steriliserbare visirer

Protolabs har hjulpet Michelin med å utvikle steriliserbare ansiktsvisirer for helsetjenesten.
– Stroppen, visiret og den nedre armeringen er alle laget av polykarbonat. Skjermene kan derfor steriliseres uten å bli skadet, sier Frédéric Pialot, Senior Fellow Processes hos Michelin.

Publisert av: 

Nedgang for metallprinting

GE (General Electric) er i ferd med å si opp 13000 medarbeidere grunnet nedgang i etterspørselen etter 3D-printede metalldeler, spesielt i flyindustrien.

Publisert av: 

3D-printing og månelanding

Astronauter skal igjen opp og vandre på månen. Der har det ikke vært folk siden Apollo-17 i 1972. På landingsfartøyet benyttes det denne gangen 3D-printede deler.

Publisert av: 

SINTEF med i EU-prosjekt for rensing av vaksiner

Den norske forskningsorganisasjonen SINTEF deltar i et EU prosjekt der 3D-printing benyttes for å rense vaksiner, noe som er kostnadsreduserende og føre til at vaksiner lettere kan komme trengende i utviklingsland til gode.

Publisert av: