Elektrisk 3D-printet motorsykkel

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 31 mars 2020
Zeus 8. Illustrasjon: Automation World

Den elektriske Zeus 8-motorsykkelen, som er resultatet av et pågående, dynamisk samarbeid mellom motorsykkelprodusenten Curtiss i Alabama og produksjonsfirmaet Fast Radius i Illinois skal etter planen komme på markedet i 2020. Den er produsert både med tradisjonelle produksjonsmetoder og 3D-printing.

Ikke bare skal denne moderne sykkelen fange oppmerksomheten til motorsykkelelskere, men også teknologi-entusiaster med fascinasjon for virkningene 3D-printing og additiv tilvirkning har for et bredt spekter av industrier over hele verden.

Zeus 8 består av mer enn 60 deler opprettet via tradisjonelle og additive prosesser. Det strømlinjeformede, futuristiske designet er lokkende, men kvaliteten som tilbys av progressive produksjonsmetoder gjør denne maskinen spesielt unik, og tilbyr noen av de mest klassiske fordelene med 3D-printing.

Det starter med potensialet til å fremstille mer komplekse geometrier – og noen som kanskje ikke har vært mulig før via mer konvensjonelle fremstillingsmetoder. Rimelighet spiller ofte en stor rolle også, sammen med tilgang til en rekke alternative materialer som er sterkere og lettere i vekt – noe som gjør 3D-printing veldig attraktivt ikke bare for bil- og motorsykkeldeler, men også for kritiske komponenter på andre bruksområder som luftfart.

Sykkelsetene blir unike for hver bruker ved hjelp av en teknikk for dynamisk lysspredning. Illustrasjon: Automation World

Zevs 8 skulle egentlig ha vært lansert på markedet i fjor sommer, men bruk av en tradisjonell produsent av CNC-metoder for produksjon ga betydelige problemer. Selv om dette var en utfordring for teamet på Curtiss, var de ikke villige til å gi opp sine egne strenge krav til kvalitet og design av store, særegne deler. Derfor inngikk de partnerskap med produksjonsfirmaet Fast radius, som jobber både med tradisjonell produksjon og additiv tilvirkning.

–Vårt samarbeid med Curtiss er ideelt fordi det lar dem gjøre det de gjør best – designe fantastiske motorsykler, mens vi gjør det vi gjør best – matcher prosjektet med de rette produksjonsteknologiene og får deler laget raskt og effektivt, sier Brian Simms , visepresident for salg hos Fast Radius, som er ansvarlig for additiv produksjon av deler.

Teamet fra Fast Radius begynte å samarbeide med Curtiss for optimalisering av produksjon og deler, og brukte fremdeles fem-akset fresing for noen av de større komponentene, men benyttet hybrid subtraktiv og additiv produksjon for mindre deler. Delene ble lagd og levert i løpet av bare tolv dager. Ingeniørene i Fast Radius kom også opp med løsninger der designet egentlig ville ha vært umulig å fremstille. –Det å bringe Zeus avanserte design til liv var ikke lett, sier H. Matthew Chambers, administrerende direktør og styreleder for Curtiss. –Vi visste at vi trengte en partner som Fast Radius som kunne innovere med oss, ikke bare lage delene. Deres beste tilnærming til produksjonsmetode og driftseffektivitet vil også gjøre det mulig for oss å levere vår neste modell – Zeus 9 – i tide, og tilfredsstille den sterke etterspørselen fra vårt globale publikum.

Zeus 8 forfra. Illustrasjon: Automation World

–Å lempe mange av våre ingeniørproblemer til Fast Radius lar oss holde fokus og senke de faste kostnadene, og de kan skalere produksjonen for oss, forklarer Chambers. –Dette er fremtiden for produksjon i mindre kvanta. Fast Radius kan gi oss de beste delene med de korteste ledetidene, men det er ikke den eneste grunnen til at vi samarbeider med dem, sier Chambers. –Vi jobber med dem fordi de presser oss mot banebrytende produksjonsteknologi. Vi lager de mest avanserte motorsyklene verden noensinne har sett, og Fast Radius er opptatt av å gjøre visjonen vår til virkelighet.

De to firmaene har planene klare for å fortsette å videreutvikle og raffinere motorsyklene, og har på tegnebrettet nye modeller med eksotiske navn som Hades, Psyche, og Eros.

Kilde: Automation World

Les mer

Salget av 3D-printere for industrien ned med 24% i tredje kvartal 2024

En markedsanalyse forteller om nedgang i salget av 3D-printere til industrielle formål sank med en fjerdedel i tredje kvartal i 2024, men samtidig økte salget av innstegsmodeller.
press-release-Global-3D-printer-shipments-by-price-class

Komplett system for 3D-printing og testing i felt

Det norske selskapet Fieldmade har inngått et samarbeid med britiske Plastometrex om en bærbar ende-til-ende-løsning for additiv produksjon i metall med innebygde muligheter for mekanisk testing.
AM-Fieldmade-1024x683

Daimler Truck og 3D Systems inngår partnerskap for å desentralisere reservedeler med 3D-Printing

3D Systems har inngått samarbeid med Daimler Truck / Daimler Buses, en av verdens største kommersielle kjøretøyprodusenter, som introduserer en innovativ tilnærming til reservedelsproduksjon.
Screenshot

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Siste nytt

Salget av 3D-printere for industrien ned med 24% i tredje kvartal 2024

En markedsanalyse forteller om nedgang i salget av 3D-printere til industrielle formål sank med en fjerdedel i tredje kvartal i 2024, men samtidig økte salget av innstegsmodeller.
press-release-Global-3D-printer-shipments-by-price-class

Komplett system for 3D-printing og testing i felt

Det norske selskapet Fieldmade har inngått et samarbeid med britiske Plastometrex om en bærbar ende-til-ende-løsning for additiv produksjon i metall med innebygde muligheter for mekanisk testing.
AM-Fieldmade-1024x683

Daimler Truck og 3D Systems inngår partnerskap for å desentralisere reservedeler med 3D-Printing

3D Systems har inngått samarbeid med Daimler Truck / Daimler Buses, en av verdens største kommersielle kjøretøyprodusenter, som introduserer en innovativ tilnærming til reservedelsproduksjon.
Screenshot

Ny test: Form 4 printer feilfritt 99 ganger av 100

Et uavhengig testinstitutt har testet Formlabs Form 4 for utskriftsnøyaktighet. Resultatene viser en suksessrate på 99 prosent, som er betydelig høyere enn sammenlignbare modeller på markedet.
Formlabs_Form_4_-_1-1024x683