mandag 15 august – uke 33
Det pågår for tiden en storstilt dugnad blant 3D-printerkyndige i Norge om å produsere ansiktsvisirer som skal beskytte mot koronavirus. Nå har kopi- og printbyråkjeden Copycat kommet på banen og opprettet produksjonslinje for slike beskyttelsesvisirer ved selskapets nye produksjonssenter på Billingstad.
I samarbeid med Nautilus Subsea har den grafiske produksjonsbedriften CopyCat nå etablert en egen produksjonslinje for beskyttelsesvisirer. – Smittevernutstyr er kritisk mange steder i samfunnet under den pågående koronakrisen, og vi er i stand til å produsere inntil 5000 visirer i døgnet, sier Geir Thorbjørnsen i CopyCat.
Fra trykksaker til smittevernutstyr
Tidligere i år flyttet CopyCats profilavdeling inn i 1000 kvadratmeter produksjonslokaler på Billingstad. Koronakrisen ga kraftig reduksjon i grafiske oppdrag, da var det naturlig å ta myndighetenes oppfordring om å produsere samfunnskritisk utstyr på alvor.
Per Lillejordet i nabobedriften Nautilus Subsea kjente CopyCat fra tidligere, og tok kontakt for å se på mulighetene for å utvikle og produsere et effektivt beskyttelsesvisir for bruk i helsesektoren og andre steder med høy smitterisiko.
På én uke har vi testet og utviklet produktet, levert prototyper til blant annet sykehus og Folkehelseinstituttet, og etablert en effektiv produksjonslinje som kan håndtere inntil 5000 visirer i døgnet, forteller Per Lillejordet i Nautilus Subsea.
God beskyttelse mot dråpesmitte
Hos CopyCat er de vant til høyt tidspress og kreativ utforming av trykksaker. Samtidig hadde de nettopp investert i et nytt skjærebord med en robot som skjærer ut visirer i riktig størrelse automatisk fra store folieark. Dermed hadde de et svært godt utgangspunkt for å utvikle beskyttelsesvisiret, som dekker øyne, nese og munn, med et skumgummibånd i toppen som enkelt festes rundt hodet med borrelås. Fordi det aktuelle koronaviruset, SARS-CoV-2, smitter gjennom dråpesmitte, vil bruk av visir mot ansiktet utgjøre en effektiv beskyttelsesmetode. Ikke bare som direkte beskyttelse mot dråpesmitte fra andre mennesker i nærheten, men også for å hindre brukeren i å overføre smitte fra egne hender til ansiktet. Visiret er ikke beregnet på å bli desinfisert, og det betegnes som et «endagsprodukt»; det vil si et produkt som kan benyttes kontinuerlig gjennom en arbeidsdag før det kastes og destrueres.
Pakkes i forseglet emballasje
Produktene leveres i utgangspunktet i forseglede poser med 7 visirer i hver pakke. Geir Thorbjørnsen, daglig leder i CopyCat, understreker at de ønsker kontakt med alle bransjer og instanser som ser behov.
Vi tror produktet er anvendelig innenfor mange områder, fra de mest samfunnskritiske som helseinstitusjoner, forsvar og farmasi, til næringsliv, transport og handel. Visirene gir effektivt smittevern samtidig som de er relativt rimelige å produsere i et stort antall. For oss i CopyCat ga denne omstillingen mye positiv energi inn i virksomheten i en krevende tid, og det kjennes godt å kunne bidra med produksjon av et samfunnsnyttig produkt fremfor å bare vente på at krisen skal gå over, sier Geir Thorbjørnsen.
Forskere ved Rutgers University i New Jersey har utviklet en ny måte å skrive ut på ved hjelp av FFF-teknologien. Multiplexed Fused Filament Fabrication, eller MF3, kan være en “game changer” ifølge forskerne bak studien.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Det danske energiselskapet Ørsted og World Wide Fund for Nature (WWF) i Danmark undersøker i et felles prosjekt hvordan 3D-printede rev kan gagne det biologiske mangfoldet i Kattegatt. Håpet er blant annet å se positive effekter på torskebestanden.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. august, 2022
Ultimaker lanserer nå et tillegg til sin 3D-printer modell S5 som gjør det mulig å skrive ut metalldeler. Dette nye “Ultimaker Metal Expansion Kit” lar brukeren bytte mellom plast- og metallutskrifter.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
EOS sin egen opplæringsvirksomhet, Additive Minds Academy, lanserer nå en spesiell app med AR-teknologi. “EOS M 290 Basic Training”-appen lar personalet raskt lære systemet – selv før maskinen er på plass.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 28. juni, 2022
Lufthansa og partneren Aerotec har nådd en viktig milepæl innen additiv produksjon. Sammen har de utviklet flyselskapets første bærende 3D-printede reservedel i metall som er sertifisert for luftfartsbruk.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 28. juni, 2022
En mer fleksibel og bærekraftig produksjonsmetode førte til at Signify, tidligere Philips Lighting, introduserte 3D-printing i sin produksjon. Selskapet har vært en pioner innen belysningsindustrien for å ta i bruk additiv produksjon – men reisen dit har ikke vært enkel.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
For tre år siden startet BMW Group sammen med flere ulike aktører et prosjekt med mål om å revolusjonere bruken av 3D-printing i produksjon av biler. Resultatene viser en vellykket industrialisering og digitalisering av AM.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. juni, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige