3D-printing og månelanding

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 5 mai 2020
1969: Neil Armstrong tok dette bildet av Buzz Aldrin i ferd med å bære vitenskapelig utstyr for å foreta eksperimenter på månen. Fotokreditering: NASA

Astronauter skal igjen opp og vandre på månen. Der har det ikke vært folk siden Apollo-17 i 1972. På landingsfartøyet benyttes det denne gangen 3D-printede deler.

NASAs ambisiøse Artemis-program vil medføre at to astronauter skal komme tilbake til overflaten av månen for første gang siden Apollo 17 var der i desember i 1972. For å oppnå dette innen 2024 har den amerikanske romfartsorganisasjonen gitt tre private selskaper i oppdrag å designe og produsere menneskelige landingssystemer (HLS) for oppdraget. SpaceX, Blue Origin og Dynetics, et datterselskap av Leidos, har begynt å jobbe med å konseptualisere sine fartøy som astronautene vil bruke for å lande på og ta av fra månen.

Innen Dynetics-teamet er det en rekke mindre underleverandører som vil spille spesifikke, men avgjørende roller i utviklingen av Dynetics HLS – hvorav den ene er Tuskegee. Som prosjektets eneste universitetsbaserte team av akademikere, vil Tuskegee universitets ingeniørforskere føre tilsyn med testing og evaluering av additivt produserte deler til månelandingsfartøyet.

–Dynetics er spent på å lede dette ekspertteamet med underleverandører som vil føre amerikanere tilbake til månens overflate, sier Kim Doering, visepresident for romfartssystemer i Dynetics. –Dette teamet har en bevist historie om teknisk dyktighet, og bidragene deres vil være til stor fordel for fremtiden for romutforskning.

Slik ser Dynetics visjon av månelandingsfartøyet ut. Illustrasjon: Dynetics

3D-printing av månelandingsfartøyet til Artemis

Tuskegee-teamet vil utføre strekk- og tretthetstesting på månelanderens 3D-printede komponenter, og evaluere deres kvalitet, holdbarhet og egnethet for de tøffe miljøene utenfor jordas atmosfære. Forskerne vil også gjennomføre metallurgiske evalueringer fra bunnen av, ettersom 3D-printede materialer og deler gir nye utfordringer med hensyn til standardisering og sertifisering. Studiene vil bidra til å etablere de for øyeblikket ukjente sammenhenger mellom mikrostruktur, prosessering og egenskaper til 3D-printede deler.

–Tuskegee University er stolt av å være med i dette berømmelige teamet som hjelper nasjonen med å lande astronauter på månen innen 2024, forklarer Dr. Heshmat Aglan, dekan ved Tuskegee’s College of Engineering. –Våre moderne fasiliteter innen additiv tilvirkning og materialforedling og karakterisering har satt oss i en sterk posisjon til å være med i et så betydelig selskap. Dette prosjektet gir sanntids ingeniørmuligheter når College of Engineering utdanner den neste generasjonen forskere og ingeniører.

Dynetics månelandingsfartøy

Mannskapsmodulen til Dynetics månelander vil romme to besetningsmedlemmer på oppdrag fra en bane rundt månen til månens overflate og tilbake. Inkludert i dette er ressurser for å kunne oppholde seg på månen i omtrent en uke. Alternativt kan fartøyet brukes til å transportere fire egnede besetningsmedlemmer til eller fra overflaten av månen uten pit-stop. Det endelige designet vil bli lansert på Space Launch System Block 1B-anledningen. For fremtidige kommersielle lanseringer vil fartøyet kunne ta seg en tur på United Launch Alliances Vulcan Centaur-rakett.

Landingsfartøyet på månens overflate. Illustrasjon fra Dynetics

Når horisonter utvider seg forbi gårsdagens teknologiske begrensningene, ser vi romfartsindustrien begynne å ta i bruk 3D-printing for å produsere oppdragskritiske deler. I fjor fikk metall 3D-printspesialisten Fabrisonic, sammen med optisk sensorspesialist Luna Innovations, kontrakt med NASA for å hjelpe til med å samle kryogene brenslerørdata under rakettprøver. Teamet brukte UAM-teknologi for å 3D-trykke sensorer direkte inn i veggene på de testede drivstoffrørene. Andre steder i California sikret Relativity Space sitt nye hovedkvarter på 120 000 kvadratmeter for å begynne arbeidet med 3D-printede deler for sin egen rakett – Terran 1.

På vei til månen i desember 1972 tok astronautene dette bildet av jorden, sett fra fartøyet. Dette var den foreløpig siste gangen mennesker vandret på månen. Foto: NASA

Kilde: 3DPrintingIndustry

Les mer

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Svensk arkitektfirma tilbyr 3D-printede hus

Gjennom et samarbeid med Concrete Print vil Ross arkitektur & design kunne tilby sine kunder i Sverige 3D-printede hus i betong. Ifølge selskapet er dette en måte å skille seg fra konkurrentene på.
Screenshot

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683