tirsdag 17 mai – uke 20
1969: Neil Armstrong tok dette bildet av Buzz Aldrin i ferd med å bære vitenskapelig utstyr for å foreta eksperimenter på månen. Fotokreditering: NASA
Astronauter skal igjen opp og vandre på månen. Der har det ikke vært folk siden Apollo-17 i 1972. På landingsfartøyet benyttes det denne gangen 3D-printede deler.
NASAs ambisiøse Artemis-program vil medføre at to astronauter skal komme tilbake til overflaten av månen for første gang siden Apollo 17 var der i desember i 1972. For å oppnå dette innen 2024 har den amerikanske romfartsorganisasjonen gitt tre private selskaper i oppdrag å designe og produsere menneskelige landingssystemer (HLS) for oppdraget. SpaceX, Blue Origin og Dynetics, et datterselskap av Leidos, har begynt å jobbe med å konseptualisere sine fartøy som astronautene vil bruke for å lande på og ta av fra månen.
Innen Dynetics-teamet er det en rekke mindre underleverandører som vil spille spesifikke, men avgjørende roller i utviklingen av Dynetics HLS – hvorav den ene er Tuskegee. Som prosjektets eneste universitetsbaserte team av akademikere, vil Tuskegee universitets ingeniørforskere føre tilsyn med testing og evaluering av additivt produserte deler til månelandingsfartøyet.
–Dynetics er spent på å lede dette ekspertteamet med underleverandører som vil føre amerikanere tilbake til månens overflate, sier Kim Doering, visepresident for romfartssystemer i Dynetics. –Dette teamet har en bevist historie om teknisk dyktighet, og bidragene deres vil være til stor fordel for fremtiden for romutforskning.
3D-printing av månelandingsfartøyet til Artemis
Tuskegee-teamet vil utføre strekk- og tretthetstesting på månelanderens 3D-printede komponenter, og evaluere deres kvalitet, holdbarhet og egnethet for de tøffe miljøene utenfor jordas atmosfære. Forskerne vil også gjennomføre metallurgiske evalueringer fra bunnen av, ettersom 3D-printede materialer og deler gir nye utfordringer med hensyn til standardisering og sertifisering. Studiene vil bidra til å etablere de for øyeblikket ukjente sammenhenger mellom mikrostruktur, prosessering og egenskaper til 3D-printede deler.
–Tuskegee University er stolt av å være med i dette berømmelige teamet som hjelper nasjonen med å lande astronauter på månen innen 2024, forklarer Dr. Heshmat Aglan, dekan ved Tuskegee’s College of Engineering. –Våre moderne fasiliteter innen additiv tilvirkning og materialforedling og karakterisering har satt oss i en sterk posisjon til å være med i et så betydelig selskap. Dette prosjektet gir sanntids ingeniørmuligheter når College of Engineering utdanner den neste generasjonen forskere og ingeniører.
Dynetics månelandingsfartøy
Mannskapsmodulen til Dynetics månelander vil romme to besetningsmedlemmer på oppdrag fra en bane rundt månen til månens overflate og tilbake. Inkludert i dette er ressurser for å kunne oppholde seg på månen i omtrent en uke. Alternativt kan fartøyet brukes til å transportere fire egnede besetningsmedlemmer til eller fra overflaten av månen uten pit-stop. Det endelige designet vil bli lansert på Space Launch System Block 1B-anledningen. For fremtidige kommersielle lanseringer vil fartøyet kunne ta seg en tur på United Launch Alliances Vulcan Centaur-rakett.
Når horisonter utvider seg forbi gårsdagens teknologiske begrensningene, ser vi romfartsindustrien begynne å ta i bruk 3D-printing for å produsere oppdragskritiske deler. I fjor fikk metall 3D-printspesialisten Fabrisonic, sammen med optisk sensorspesialist Luna Innovations, kontrakt med NASA for å hjelpe til med å samle kryogene brenslerørdata under rakettprøver. Teamet brukte UAM-teknologi for å 3D-trykke sensorer direkte inn i veggene på de testede drivstoffrørene. Andre steder i California sikret Relativity Space sitt nye hovedkvarter på 120 000 kvadratmeter for å begynne arbeidet med 3D-printede deler for sin egen rakett – Terran 1.
På vei til månen i desember 1972 tok astronautene dette bildet av jorden, sett fra fartøyet. Dette var den foreløpig siste gangen mennesker vandret på månen. Foto: NASA
Kilde: 3DPrintingIndustry
EOS grunnla konsulentenheten Additive Minds i 2016. Når EOS skulle stille ut på den svenske Elmia 3D messen, inviterte de med seg en konsulent fra Additive Minds for å vise hvordan man kan hjelpe bedrifter med å utnytte det potensialet som ligger i industriell 3D-utskrift.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
På 3DVerkstans stand under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai fant vi Spectram Technology, som viser frem sin robotintegrasjon for metallprinting, og Markforged, som tok med seg en “feltutgave” av 3D-printeren X7.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Massivit 3D satser på det nordiske markedet. Björn Björnström har i snart ett år vært selskapets representant i Norden, og under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai var han på plass for å vise mulighetene med den patenterte GDP-teknologien for storskala 3D-printing.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Fremdrift av romfartøyer er et område hvor EOS og Hyperganic har slått sine pjaller sammen for å revolusjonere tankegang og konstruksjon. Nå presenterer de en rakettmotor som de har designet og produsert.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 6. mai, 2022
GE Renewable Energy innviet nylig sitt toppmoderne anlegg for produksjon av vindturbiner. Produksjonen vil foregå med et automatisert 3D-printersystem som lager armerte betongkonstruksjoner, levert av danske Cobod.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Nasa har utviklet en ny legering ved hjelp av 3D-printing som forbedrer holdbarheten og styrken til komponentene betydelig. Den nye GRX-810 skal kunne vare 1000 ganger lenger enn andre eksisterende legeringer, ifølge Nasa.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
Bærekraftig design og produksjon er et hett tema og noe som påvirker alle bransjer, fra mote og møbler, til pumper og maskindeler. Her får du tre tips å tenke på når du skal analysere livssyklusen til ditt produkt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige