GE (General Electric) er i ferd med å si opp 13000 medarbeidere grunnet nedgang i etterspørselen etter 3D-printede metalldeler, spesielt i flyindustrien.
GE annonserte at de kutter 13000 arbeidsplasser, dette kan ha store ringvirkninger for 3D-printing industrien. Som mange andre selskaper i koronavirusets tid er GE i vansker, men kanskje mer enn de fleste. Mans mange industriområder faktisk har det ganske travelt under denne krisen, har andre sett en nedgang i salg siden folk nå holder seg hjemme og sparer penger.
En bransje som har blitt rammet hardest har vært flyselskapene. På grunn av grense- og reisebegrensninger, tap av lønn og generell frykt for å få viruset, er det mange mennesker som rett og slett ikke drar noe sted. Mange steder er flytrafikken på under 10% av normalen i forhold til bare for noen måneder siden. I mange tilfeller er det bare en håndfull flyavganger per dag. Flyselskapene forsøker å tjene penger på å gjøre om flyene til transport av last, men dette vil ikke være nok.
Noen flyselskap har utsatt eller til og med avbestilt sine bestillinger på nye fly, noe som har ført til at både Boeing og Airbus har skåret ned på produksjonen av nye fly. Det er mye debatt om når og hvor mye flybransjen vil komme seg etter den nåværende situasjonen. Noen sier ett eller to år, andre sier minst fem år. Noen antyder til og med at bransjen aldri kan komme seg opp på tidligere nivåer, fordi tanken om å reise har endret seg fullstendig i mange menneskers øyne. Bedrifter har oppdaget at det faktisk er mulig å jobbe eksternt og via internett og skjerm, noe som betyr at de sannsynligvis vil gjøre mye mer av dette i fremtiden – i stedet for dyre fysiske reiser.
Alt i alt er det et dystert bilde for flyselskaper, flyprodusenter og deres komponentleverandører, og en av disse er GE.
GE Additive Manufacturing
GE var kanskje pioneren innen 3D-printing for flyindustrien. Det var de som brukte år med eksperimentering av metallprinting for å finne ut metoder å utvikle radikalt nye designs for deler, designs som ikke hadde kunne latt seg produsere før 3D-teknologien kom. Det var deler som f.eks. kunne være lettere, eller som kunne lages i ett stykke i stedet for å være skrudd sammen av flere deler. Vekt er en viktig faktor i flyindustrien, og når man kunne lage deler som både var lettere og samtidig bibeholdt yteevne eller endog forbedret funksjonaliteten ble GE konkurransedyktige på flydeler.
Suksessen til GE førte til et paradigmeskifte i flyindustrien og ledet til at også andre som drev med 3D-printing i metall kom på banen og begynte som underleverandører til flybransjen. Metall 3D-printere ble langt mer populære enn tidligere. GE kjøpte opp to produsenter av metallprintere for å holde seg i tetsjiktet og etablerte GE Additive som eget forretningsområde.
Med et konstant tilsig av ordre på komponenter hadde de planer om å organisere serier av metall 3D-printere som skulle stå og produsere store kvanta av de nødvendige delene på etterspørsel. Men nå er alt dette endret, etter som kundenes etterspørsel har tørket inn.
Implikasjoner for metallprinting
Dette er definitivt dårlig nytt, etter som mangelen på etterspørsel har ringvirkninger ned til leverandører og igjen ned til deres del-leverandører. Til syvende og sist betyr det at markedet for metall 3D-printere har gått kraftig ned, da flyindustrien var en stor og viktig andel av kjøperne av deler lagd med den nye teknologien.
Dårlig nytt er det for GE også ettersom de to fabrikantene av metall 3D-printere de kjøpte, Arcam og Concept Laser, såvel som printere med deres eget varemerke GE Additive vil se at markedet for å produsere og selge metall 3D-printere også kommer til å krympe betraktelig.
Kilde CNN