Kronikk: Fire måter 3D-printing radikalt vil endre fremtiden etter Covid-19

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 2 juli 2020
Verner Hølleland

Av: Verner Hølleland, administrerende direktør i HP Norge

For både produsenter og forbrukere har COVID-19 vært en påminnelse om hvor skjør infrastrukturen vår er. Samtidig har krisen også vært en akselerator for endring. Den globale forsyningen av forbruksvarer ble forandret på måter vi aldri har sett tidligere. Vi lærte raskt hva det betydde å mangle tilgang til basisvarer som toalettpapir og medisiner, mens sykehusene slet med mangel på essensielle produkter hvor det til og med stod om liv og død.

3D-printing viste seg å være en del av løsningen på selvforsyningsproblematikken. Krisen introduserte 3D-printing til millioner av mennesker for aller første gang, som beskyttelsesvisirer, masker, nesepinner og andre former av test- og verneutstyr.

Men, det er først når pandemien på sikt går over, at vi får se hvilket fotavtrykk 3D-printing virkelig har satt på samfunnet. Vi i HP tror at oppfinnsomheten og den praktiske bruken av teknologien vil fortsette i næringene som våger å løfte blikket og se fremover, og inn til folks hverdag på fire spesifikke områder:

1. Forsyningskjeder vil utvikle seg og sikre seg mot fremtidige kriser
Ifølge en studie utført av Dun & Bradstreet i februar hadde mer enn 51.000 selskap minst én essensiell leverandør som holder til i de kinesiske provinsene som var mest påvirket av Covid-19. Likevel stopper ikke problemene med forsyningskjeden der. I Europa stod lastebiler med forsyninger milevis i kø da grensene stengte. Den nye virkeligheten, som vi alle ble utsatt for over natten, betød at mange løsninger måtte skapes på nytt, innenfor egne grenser.

Av den grunn tror jeg at virksomheter som nå skal sette opp nye verdikjeder ikke bare kommer til å fokusere på effektivitet, men også risikoredusering. Det vil si, utnytte teknologi som tåler økonomisk, geopolitisk og helseuro på den globale skalaen. Til dette passer 3D-printing som hånd i hanske, og en av de viktigste grunnene til at teknologien kommer til å se en enda større utvikling i tiden som kommer.

2. Kreativitet og design vil akselerere, til bekymring for etablerte industrier
Tilgang og beredskap kan ikke undervurderes i fremtiden når det kommer til produksjon. Nesten alle historiene om 3D-printing under Covid-19 har hatt det samme gjennomgående budskapet: «Vi gjorde dette i løpet av dager – ikke uker eller måneder». Virksomheter burde utnytte denne hastigheten og smidigheten igjen senere, enten med nye løsninger, eller ved å gjøre endringer på eksisterende løsninger. Med det øker også muligheten for innovative virksomheter til å utfordre etablerte industrier med progressiv teknologi.

Dette er selvsagt en gedigen mulighet for nye utfordrere til å komme på markedet med spennende produkter og løsninger, men også for de største selskapene, til å snu om på flisa enda raskere enn de har gjort til nå. I takt med at forbrukernes forventninger om personlig tilpasning konstant øker, må ideer flyttes fra tegnebrettet til prototype enda raskere enn det vi har sett til nå. Dette mulighetsrommet vil utvilsomt bli utnyttet av mange fremoverlente bedrifter i tiden som kommer.

3. Økosystemer vil omstille seg, og utenkelige partnerskap vil dannes
Covid-19 har også åpnet for nye måter å samarbeide på. Når krisen avtar, må virksomhetene revurdere hvordan de skal konkurrere i den nye normalen. I 2015 undersøkte BCG hvilken prosentandel av selskaper, identifisert som «sterke innovatører», som omfavnet ideer som kom ut av partnerskap med andre selskaper. Tallet da var på 65 prosent. I 2018 fant BCG ut at antallet hadde økt: 83 prosent av sterke innovatører samarbeidet nå utenfor selskapet, ofte med flere bransjer.

Selv har jeg flere ganger den siste tiden hørt oppmuntrende historier fra virksomheter som bruker HPs 3D-skrivere. De forteller om forretningssamarbeid på tvers av sektorer, over landegrenser og til og med konkurrenter som kommer sammen – for å dele ideer, bygge videre på hverandres design og skape ny verdi for kundene – og for dem selv. Digital produksjon ble grunnlagt på en økosystemmentalitet, og nå, mer enn noen gang, er verdifullt samarbeid avgjørende for å lykkes.

4. Bærekraft blir, om mulig, enda viktigere
Mer effektiv og bærekraftig produksjon er essensielt for selskaper som ønsker å konkurrere i fremtiden – spesielt nå som krisen har vist oss hvor stor påvirkning vi har på klima og miljø. Flere studier viser at forbrukernes erfaringer med Covid-19 gjør det mer sannsynlig for dem å kjøpe miljøvennlige produkter, noe 3D-printing i mange tilfeller er en klar løsning for.

Med en lokal produksjon og verdikjede kan antallet lasteskip reduseres, og med det også utslippene. Samtidig kan plastavfallet bli kraftig redusert ved å gjenbruke materialet. Det er derfor HP har jobbet for å gjøre polypropylen tilgjengelig for allmennheten, slik at man kan bruke hundre prosent gjenbrukt overskuddspulver i 3D-printproduksjonen.

Innovasjon kommer sterkere frem i krisetider, som vi har vært vitne til de siste månedene. Jeg tror derimot ikke at dette lenger er sett på som en «one-off», men starten på en revolusjon hvor alle, absolutt alle, kan ta del.

Basert på mine fire punkter over er min klare oppfordring til alle bransjer og virksomheter å utnytte mulighetene 3D-printing gir eller se på mens andre seiler forbi.

Siste nytt

AM Summit blir VIP-event for SMB-foretak

De siste årene har den danske AM Hub hver høst invitert til en stor konferanse i København om additiv produksjon, med store navn på foredragsholderlisten. Årets konferanse blir betydelig mindre.
AM-textil-1024x683
AM Summit blir VIP-event for SMB-foretak

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har hatt en økonomisk utfordrende tid. Det er nå klart at Stratasys blir den nye eieren.
MAM-News-1024x1024-1
Forward AM blir en del av Stratasys

Prototal utvider med nok en SLS-maskin

I begynnelsen av året styrket Prototal sin kapasitet på 3D-printing ved sitt anlegg i Levanger med en SLS 3D-printer fra EOS. Nå får den selskap av nok en maskin av samme modell.
Prototal-AS_EOS-P770-1024x683
Prototal utvider med nok en SLS-maskin

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase
Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535
Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim
Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop
Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280
Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse