tirsdag 17 mai – uke 20
Av: Verner Hølleland, administrerende direktør i HP Norge
For både produsenter og forbrukere har COVID-19 vært en påminnelse om hvor skjør infrastrukturen vår er. Samtidig har krisen også vært en akselerator for endring. Den globale forsyningen av forbruksvarer ble forandret på måter vi aldri har sett tidligere. Vi lærte raskt hva det betydde å mangle tilgang til basisvarer som toalettpapir og medisiner, mens sykehusene slet med mangel på essensielle produkter hvor det til og med stod om liv og død.
3D-printing viste seg å være en del av løsningen på selvforsyningsproblematikken. Krisen introduserte 3D-printing til millioner av mennesker for aller første gang, som beskyttelsesvisirer, masker, nesepinner og andre former av test- og verneutstyr.
Men, det er først når pandemien på sikt går over, at vi får se hvilket fotavtrykk 3D-printing virkelig har satt på samfunnet. Vi i HP tror at oppfinnsomheten og den praktiske bruken av teknologien vil fortsette i næringene som våger å løfte blikket og se fremover, og inn til folks hverdag på fire spesifikke områder:
1. Forsyningskjeder vil utvikle seg og sikre seg mot fremtidige kriser
Ifølge en studie utført av Dun & Bradstreet i februar hadde mer enn 51.000 selskap minst én essensiell leverandør som holder til i de kinesiske provinsene som var mest påvirket av Covid-19. Likevel stopper ikke problemene med forsyningskjeden der. I Europa stod lastebiler med forsyninger milevis i kø da grensene stengte. Den nye virkeligheten, som vi alle ble utsatt for over natten, betød at mange løsninger måtte skapes på nytt, innenfor egne grenser.
Av den grunn tror jeg at virksomheter som nå skal sette opp nye verdikjeder ikke bare kommer til å fokusere på effektivitet, men også risikoredusering. Det vil si, utnytte teknologi som tåler økonomisk, geopolitisk og helseuro på den globale skalaen. Til dette passer 3D-printing som hånd i hanske, og en av de viktigste grunnene til at teknologien kommer til å se en enda større utvikling i tiden som kommer.
2. Kreativitet og design vil akselerere, til bekymring for etablerte industrier
Tilgang og beredskap kan ikke undervurderes i fremtiden når det kommer til produksjon. Nesten alle historiene om 3D-printing under Covid-19 har hatt det samme gjennomgående budskapet: «Vi gjorde dette i løpet av dager – ikke uker eller måneder». Virksomheter burde utnytte denne hastigheten og smidigheten igjen senere, enten med nye løsninger, eller ved å gjøre endringer på eksisterende løsninger. Med det øker også muligheten for innovative virksomheter til å utfordre etablerte industrier med progressiv teknologi.
Dette er selvsagt en gedigen mulighet for nye utfordrere til å komme på markedet med spennende produkter og løsninger, men også for de største selskapene, til å snu om på flisa enda raskere enn de har gjort til nå. I takt med at forbrukernes forventninger om personlig tilpasning konstant øker, må ideer flyttes fra tegnebrettet til prototype enda raskere enn det vi har sett til nå. Dette mulighetsrommet vil utvilsomt bli utnyttet av mange fremoverlente bedrifter i tiden som kommer.
3. Økosystemer vil omstille seg, og utenkelige partnerskap vil dannes
Covid-19 har også åpnet for nye måter å samarbeide på. Når krisen avtar, må virksomhetene revurdere hvordan de skal konkurrere i den nye normalen. I 2015 undersøkte BCG hvilken prosentandel av selskaper, identifisert som «sterke innovatører», som omfavnet ideer som kom ut av partnerskap med andre selskaper. Tallet da var på 65 prosent. I 2018 fant BCG ut at antallet hadde økt: 83 prosent av sterke innovatører samarbeidet nå utenfor selskapet, ofte med flere bransjer.
Selv har jeg flere ganger den siste tiden hørt oppmuntrende historier fra virksomheter som bruker HPs 3D-skrivere. De forteller om forretningssamarbeid på tvers av sektorer, over landegrenser og til og med konkurrenter som kommer sammen – for å dele ideer, bygge videre på hverandres design og skape ny verdi for kundene – og for dem selv. Digital produksjon ble grunnlagt på en økosystemmentalitet, og nå, mer enn noen gang, er verdifullt samarbeid avgjørende for å lykkes.
4. Bærekraft blir, om mulig, enda viktigere
Mer effektiv og bærekraftig produksjon er essensielt for selskaper som ønsker å konkurrere i fremtiden – spesielt nå som krisen har vist oss hvor stor påvirkning vi har på klima og miljø. Flere studier viser at forbrukernes erfaringer med Covid-19 gjør det mer sannsynlig for dem å kjøpe miljøvennlige produkter, noe 3D-printing i mange tilfeller er en klar løsning for.
Med en lokal produksjon og verdikjede kan antallet lasteskip reduseres, og med det også utslippene. Samtidig kan plastavfallet bli kraftig redusert ved å gjenbruke materialet. Det er derfor HP har jobbet for å gjøre polypropylen tilgjengelig for allmennheten, slik at man kan bruke hundre prosent gjenbrukt overskuddspulver i 3D-printproduksjonen.
Innovasjon kommer sterkere frem i krisetider, som vi har vært vitne til de siste månedene. Jeg tror derimot ikke at dette lenger er sett på som en «one-off», men starten på en revolusjon hvor alle, absolutt alle, kan ta del.
Basert på mine fire punkter over er min klare oppfordring til alle bransjer og virksomheter å utnytte mulighetene 3D-printing gir eller se på mens andre seiler forbi.
EOS grunnla konsulentenheten Additive Minds i 2016. Når EOS skulle stille ut på den svenske Elmia 3D messen, inviterte de med seg en konsulent fra Additive Minds for å vise hvordan man kan hjelpe bedrifter med å utnytte det potensialet som ligger i industriell 3D-utskrift.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
På 3DVerkstans stand under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai fant vi Spectram Technology, som viser frem sin robotintegrasjon for metallprinting, og Markforged, som tok med seg en “feltutgave” av 3D-printeren X7.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Massivit 3D satser på det nordiske markedet. Björn Björnström har i snart ett år vært selskapets representant i Norden, og under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai var han på plass for å vise mulighetene med den patenterte GDP-teknologien for storskala 3D-printing.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Fremdrift av romfartøyer er et område hvor EOS og Hyperganic har slått sine pjaller sammen for å revolusjonere tankegang og konstruksjon. Nå presenterer de en rakettmotor som de har designet og produsert.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 6. mai, 2022
GE Renewable Energy innviet nylig sitt toppmoderne anlegg for produksjon av vindturbiner. Produksjonen vil foregå med et automatisert 3D-printersystem som lager armerte betongkonstruksjoner, levert av danske Cobod.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Nasa har utviklet en ny legering ved hjelp av 3D-printing som forbedrer holdbarheten og styrken til komponentene betydelig. Den nye GRX-810 skal kunne vare 1000 ganger lenger enn andre eksisterende legeringer, ifølge Nasa.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
Bærekraftig design og produksjon er et hett tema og noe som påvirker alle bransjer, fra mote og møbler, til pumper og maskindeler. Her får du tre tips å tenke på når du skal analysere livssyklusen til ditt produkt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige