Den svenske materialutvikleren og produsenten av 3D-bioprintere, CELLINK kjøper 3D-printfirmaet Scienion i en avtale på 80 millioner Euro.
CELLINK har sin hovedvirksomhet innen medisin og medisinsk forskning. Overtakelsen forventes å finne sted innen utgangen av august 2020, og medfører at CELLINK betaler 40 millioner euro i nyutstedte aksjer, pluss € 40 millioner i kontanter for å få full kontroll over Scienion. Gjennom oppkjøpet har CELLINK som mål å skalere sin virksomhet for å øke markedsgjennomtrengningen på det farmasøytiske området og utvide seg til diagnosesektoren.
–Vi er glade for å ønske Scienion velkommen til CELLINK-familien av livsvitenskapelige selskaper med dette strategiske og synergistiske oppkjøpet, sa Erik Gatenholm, administrerende direktør i CELLINK. –Med dette oppkjøpet realiserer vi CELLINKs visjon om å skape fremtiden for medisin ved å ta et skritt nærmere klinikken og forbedre helsen rundt om i verden, avsluttet han.
Ved å inkorporere Scienions pico- og nanolitercelledispenseringsevne i produktutvalget, tar CELLINK sikte på å nå nye markeder i den kliniske terapeutiske industrien.
–Vi er begeistret over de unike mulighetene denne kombinasjonen vil skape for våre kunder over hele verden, så vel som våre ansatte og forretningspartnere, sa Dr. Holger Eickhoff, administrerende direktør i Scienion. –Sammen vil CELLINK-gruppen og Scienion kunne oppnå rask ekspansjon mens de leverer kvaliteten, merkevarene og produktene som kundene våre elsker.
Etter gjennomføringen av oppkjøpsavtalen vil Scienion forbli under samme ledelse og merkevarebygging. Avtalen knytter seg til CELLINKs bredere kommersielle strategi, og bygger på egen produktportefølje for å støtte fremtidig vekst i farmasøytisk og terapeutisk sektor.
Scienions forretningsmodell ligner CELLINK sin, og produktene markedsføres for selskaper i CELLINKs målmarkeder innen diagnostikk og farmasøytisk sektor. Innlemming av Scienions produktsortiment og FoU-avdeling vil også la CELLINK styre produksjonsarbeidsflyten fra start til slutt. I tillegg har firmaene lignende kundegrunnlag, slik at eventuelle fremtidige produktutgivelser lett kan markedsføres sammen.