CELLINK kjøper opp Scienion

Erik Gatenholm, administrerende direktør i CELLINK inngår nok en avtale. Foto via CELLINK

Den svenske materialutvikleren og produsenten av 3D-bioprintere, CELLINK kjøper 3D-printfirmaet Scienion i en avtale på 80 millioner Euro.

CELLINK har sin hovedvirksomhet innen medisin og medisinsk forskning. Overtakelsen forventes å finne sted innen utgangen av august 2020, og medfører at CELLINK betaler 40 millioner euro i nyutstedte aksjer, pluss € 40 millioner i kontanter for å få full kontroll over Scienion. Gjennom oppkjøpet har CELLINK som mål å skalere sin virksomhet for å øke markedsgjennomtrengningen på det farmasøytiske området og utvide seg til diagnosesektoren.

–Vi er glade for å ønske Scienion velkommen til CELLINK-familien av livsvitenskapelige selskaper med dette strategiske og synergistiske oppkjøpet, sa Erik Gatenholm, administrerende direktør i CELLINK. –Med dette oppkjøpet realiserer vi CELLINKs visjon om å skape fremtiden for medisin ved å ta et skritt nærmere klinikken og forbedre helsen rundt om i verden, avsluttet han.

Ved å inkorporere Scienions pico- og nanolitercelledispenseringsevne i produktutvalget, tar CELLINK sikte på å nå nye markeder i den kliniske terapeutiske industrien.

Ved å anskaffe Scienion vil CELLINK legge firmaets presisjons dispenserteknologier (bildet) til sin produktportefølje. Foto via Scienion.

–Vi er begeistret over de unike mulighetene denne kombinasjonen vil skape for våre kunder over hele verden, så vel som våre ansatte og forretningspartnere, sa Dr. Holger Eickhoff, administrerende direktør i Scienion. –Sammen vil CELLINK-gruppen og Scienion kunne oppnå rask ekspansjon mens de leverer kvaliteten, merkevarene og produktene som kundene våre elsker.

Etter gjennomføringen av oppkjøpsavtalen vil Scienion forbli under samme ledelse og merkevarebygging. Avtalen knytter seg til CELLINKs bredere kommersielle strategi, og bygger på egen produktportefølje for å støtte fremtidig vekst i farmasøytisk og terapeutisk sektor.

Scienions forretningsmodell ligner CELLINK sin, og produktene markedsføres for selskaper i CELLINKs målmarkeder innen diagnostikk og farmasøytisk sektor. Innlemming av Scienions produktsortiment og FoU-avdeling vil også la CELLINK styre produksjonsarbeidsflyten fra start til slutt. I tillegg har firmaene lignende kundegrunnlag, slik at eventuelle fremtidige produktutgivelser lett kan markedsføres sammen.

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Tar til orde for helautomatisering

Når du ser på 3D-printingens historie, tror vi at bransjen trenger en nøkkelferdig løsning for hele prosessen. Vi ønsker ikke at våre kunder skal behøve å kjøpe fem forskjellige maskiner for å få til den arbeidsflyten som trengs for å produsere delene sine, så nå har vi satt dette på dagsorden.

Publisert av: 

Massivit tar sikte på nye markeder

Massivit 3D Printing Technologies, den israelske produsenten av store 3D-printere knytter til seg distributør for Storbritannia og Irland, og sikter seg samtidig inn på markedene for kjøretøy, marine, arkitektur og energileverandører med sine løsninger for prototyping i stor skala og verktøyproduksjon.

Publisert av: 

Anatomic Studios går globalt

Den svenske produsenten av personaliserte og 3D-printede skall for benproteser, Anatomic Studios, har fått inn 4,5 millioner svenske kroner i investeringer for å forberede en lansering utenfor norden. – Vi er så glade for å kunne ta protesemote globalt, sier Emelie Strömshed fra Anatomic Studios.

Publisert av: 

Den globale heisindustrien og 3D-printing

De store heisprodusentene restrukturerer for å drive forretningsutvikling og innovasjon. Nå tar de i bruk 3D-printing av løsninger for industrien. En annen ting er 3D-printing av reservedeler for å redusere leveringstiden og sørge for at heisene i verden ikke står stille unødvendig lenge.

Publisert av: 

Fem feil 3D-printbyråer gjør

Mike Moceri har summert opp fem ting de som 3D-printer objekter for kunder gjør feil i sin forretningsdrift. I løpet av de siste årene har han snakket med hundrevis av bedriftseiere innenfor additiv tilvirkning om hvordan de driver virksomheten. Ved å gjøre dette har han lagt merke til fem viktige feil som hver 3D-printvirksomhet gjør i løpet av de første årene av driften

Publisert av: