Sulten på litt frityrstekt kylling? Hvorfor ikke 3D-printede kyllingnuggets dyrket ved hjelp av kyllingceller? Den amerikanske hurtigmatkjeden KFC, med franchisedrevne restauranter i mange andre land, har begynt å undersøke mulighetene for å bruke bioprinting for å produsere rettene de har på menyen.
3D-printet mat er ikke noe nytt, og institusjoner som f.eks. EU-kommisjonen har oppført 3D-trykt mat som noe vi vil se mer av i fremtiden. Og med KFCs siste investering ser det ut til at fremtiden er nærmere enn vi kanskje trodde.
Finnes i 145 land
KFC, tidligere kjent som Kentucky Fried Chicken, har nå mer enn 24 000 restauranter i 145 land rundt om i verden. Restaurantene spesialiserer seg på frityrstekt kylling og tilbyr alt fra kyllingvinger til kyllingnuggets.
Sammen med det russiske selskapet 3D Bioprinting Solutions, som blant annet har utviklet den første russiske kinoprinteren Fabion, vil hurtigmatkjeden produsere labprodusert kyllingkjøtt. Hele ideen kom i forbindelse med et prosjekt KFC kaller «Restaurant of the future».
Samme tekstur
Selve kjøttet dyrkes ved bruk av mikroelementer hentet fra fuglene. Deretter printes materialet for å få riktig form. I tillegg til at maten blir printet ut for å se ut som ekte kylling, skal den også smake nesten den samme og ha en lignende tekstur, sier selskapene. Årsaken bak investeringen er at flere og flere velger bort kjøtt på grunn av miljømessige faktorer.
Ønsker å være i forkant
Raisa Polyakova, leder for KFC Russland & CIS, mener at det er viktig å være i forkant når det gjelder å introdusere avansert teknologi i virksomheten:
– Produserte kjøttprodukter er neste trinn i utviklingen av vår «Restaurant for the future»-konsept. Eksperimentet vårt med å teste 3D-bioprintteknologi for å produsere kyllingprodukter kan også bidra til å løse flere globale problemer. Vi er glade for å bidra til utviklingen og arbeider for å gjøre det tilgjengelig for tusenvis av mennesker i Russland, og om mulig rundt om i verden.
Tester kommer
Når vil vi kunne teste maten? I følge KFC skal produktet testes i Moskva, Russland høsten 2020.
Kilde: KFC