Din 3D-modell prøver klær virtuelt

Texels virtuelle prøverom, her installert i Dubai. Foto via Texel.

Det russiske oppstartsfirmaet Texel bygger et system for kunder som skal prøve klær online i virtuelle prøverom gjennom sin egen avatar, som blir produsert ved hjelp av 3D-skanning av kundens kropp. Nå har de sikret seg 1,5 millioner dollar i ekstra finansiering, noe som vil gjøre det mulig for selskapet å utvide virksomheten og øke sin tilstedeværelse i internasjonale markeder.

Portal BX 3D-skanner i ferd med innskanning av en person. Foto via Texel.

–Det nettbaserte klesmarkedet var det første som var modent for introduksjonen av digitale tvillinger fra kjøpere. De neste markedene som står for tur er helse, mosjon, VR og dataspill. Selv om produktene våre fortsatt er i et tidlig utviklingsstadium, har vi allerede mottatt positive tilbakemeldinger fra markedet, sier Sergey Klimentiev, medstifter av Texel. –Denne finansieringen vil tillate oss å fortsette den dynamiske utviklingen.

Selskapet har en egenutviklet skanneløsning for å skanne inn kroppene til sine kunder. Ut fra denne kroppsskanningen lages det en virtuell modell – en avatar – av kundens kropp, som kunden da skal kunne benytte til å prøve virtuelle klær i virtuelle prøverom i nettbutikkene.

3D-skanning av menneskekropper
Texel ble grunnlagt i 2014 og er programvareutvikler og produsent av profesjonelle 3D-skannere, det nåværende produktspekteret inkluderer Texel Portal MX og Texel Portal BX 3D-skannere. Ved å utnytte den proprietære skanningsteknologien og dype maskinlæringsalgoritmer, kan selskapet også lage 3D digitale kopier av mennesker og store gjenstander.

Skannerne har blitt sendt globalt til 23 land, og har angivelig gjort det mulig for Texel å bygge de største databasene med 3D-skanninger i farger globalt. I løpet av de siste seks årene har selskapet lagd omtrent 105 000 modeller, rundt 2000 nye modeller blir lagt til hver måned. Basert på sin betydelige portefølje av data, har firmaet lansert to viktige teknologier for å produsere sine avatarer.

Texels parametriske modell av menneskekroppen bruker smarttelefonbilder for å beregne målingene. Firmaets sekundære system er et generativt nevralt nettverk som gjør det mulig for klienter å “ha på seg” klærne online. Sammen utgjør disse grunnlaget for selskapets virtuelle tilpasningsrom, shapometry.com, som for øyeblikket fullfører lukket beta-testing.

–Texel har et sterkt team med bred bakgrunn og teknologisk kompetanse, forklarer Sergey Protas, representant for Rusnano Sistema Foundations. –Vi har også et unikt datasett med 3D-modeller av menneskekroppen, noe som er ekstremt viktig for maskinlæringsalgoritmer.

Digitale avatarer i klesindustrien
Texel har nylig sluttet seg til den britiske Future Fashion Factory (FFF) og planlegger å distribuere sin teknologi for å redusere tid til markedssykluser, avfall og forbedre den generelle digitale kundeopplevelsen. Ifølge selskapet er ikke standard-dukkene tilstrekkelig, da de ikke klarer å passe proporsjonene til virkelige kjøpere, og bruk av CAD-filer kan redusere behovet for å sy prøveklær.

Firmaets nye system baner muligens vei for massetilpasning, da det gjør det mulig for produsenter å produsere nye kolleksjoner etter krav og kroppsmål fra det virkelige publikum. Ifølge Klimentiev er det bare et spørsmål om tid før teknologien blir adoptert i stor grad av “Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok, forhåpentligvis, takket være Texel-teknologi. Vi tror at det er et spørsmål om tid før hver kunde har en digital avatar.”

Selv om Texels virtuelle prøverom vil øke prisen på de aktuelle klærne med 10 prosent, spår selskapet at systemet vil forbedre kundetilfredsheten og redusere returnerte plagg med 50 prosent. Situasjonen nå er at 85 prosent av retur av klær skyldes feil størrelse, kan eliminering av tvetydigheten i passform og egnethet føre til ytterligere reduksjoner i returnerte klær fra kunder.

Ilya Korolev, IIDF Portfolio Manager, sier at Texels unike datasett gir selskapet en fordel i forhold til sine konkurrenter. –Teamet klarte å danne et unikt datasett av menneskelige størrelser, som gjorde det mulig å oppnå en parametrisk modell som var foran produktene til de fleste konkurrenter når det gjelder målenøyaktighet, sier han. –Selskapet vokser også raskt og utvikler produkter som det er etterspurt på markedet. Alt dette har blitt et overbevisende argument for oss å investere, avslutter Korolev.

Texels parametriske modell av en innskannet kropp, 3D digital avatar. Illustrasjon: Texel.

Kilde: 3Dprintingindustry.com

 

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *