mandag 25 januar – uke 4
AM-Dagen er vår svenske avdeling 3dp.se sin store årlige konferanse om 3d-printede sluttprodukter for teknikkforetak innen blant annet kjøretøy-, fly- og verkstedsindustri. Fokuset ligger på kundeeksempler, materialutvikling, implementering, kvalitetskontroll og forskning.
I år skulle AM-dagen gått av stabelen den 3. desember 2020. Nå flyttes den i stedet til våren 2021 på grunn av den rådende pandemien med Covid-19.
– Vi har tatt beslutningen om å flytte konferansen til våren 2021. For oss er det viktig at deltakerne får muligheter til å mingle og titte nærmere på prøver i vår utstilling. Dette er ikke mulig på det nåværende tidspunkt med de restriksjonene som er bestemt. Ny dato for konferansen kommer i løpet av kort tid, sier prosjektleder Hanna Jangenfeldt.
I begynnelsen av desember kunngjorde den amerikansk-israelske produsenten Stratasys at de hadde kjøpt oppstartsselskapet Origin. Formålet er å investere ytterligere i masseproduksjon av komponenter for sluttbruk ved hjelp av neste generasjons fotopolymerplattform.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 12. januar, 2021
Mulighetene for luftfarts- og energinæringen for å bruke additiv tilvirkning har tidligere vært begrenset. Dette etter som komponenter i harde materialer ikke har levd opp til de høye kvalitetskravene. Ny forskning fra den svenske Högskolan Vest viser at riktig etterbehandling kan øke påliteligheten til komponentene. Noe som kan spare både tid og penger.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 12. januar, 2021
Den svenske møbelgiganten Ikea har tidligere figurert her på 3DP Norge med forskjellige 3D-løsninger de har tatt i bruk i bedriften. Men denne gangen setter vi søkelyset på 3D-designeren Adam Miklosi fra Budapest som har latt seg inspirere av flere Ikea-produkter og oppgradert disse. I god Ikea-tradisjon har han gitt sin produktserie navnet “Uppgradera”.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 8. januar, 2021
Albin Components har spesialisert seg på utvikling og produksjon av transmisjonsdeler for tunge kjøretøy og større konstruksjoner. Ved å investere i en 3D-printer har Albin Components redusert tiden for utvikling og produksjon betydelig. Det som før kunne ta 4-6 uker tar nå kun 1-2 dager. I tillegg sparer de 4000-5000 EUR i måneden på å ikke outsource noe av produksjonen av verktøydeler til eksterne leverandører.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 8. januar, 2021
Den amerikanske multinasjonale bilprodusenten General Motors (GM) har åpnet et nytt Additive Industrialization Center (AIC), der det tar sikte på å “produksjonalisere” 3D-printing.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 15. desember, 2020
Realistisk simulering og følelsen av funksjonelle benmodeller. Dette har vært fokus da Stratasys videreutviklet sin 3D-printer J750 Digital Anatomy, skriver produsentens norske forhandler Protech.
Publisert av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 11. desember, 2020
Som en del av klimaplanen har den nyvalgte presidenten i USA, Joe Biden lovet å forplikte USA på nytt til Paris-klimaavtalen. Hvis USA skal oppnå sine mål i henhold til denne avtalen, må de se tungt på transportsektoren.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 9. desember, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige