Den 14 oktober avholdt HP sitt første digitale – og dermed globale – event «Innovation Summit», der selskapet presenterte trender de ser innen blant annet additiv tilvirkning. Noen av samtaleemnene var koronapandemien, HPs nyeste trendrapport og selskapets arbeid med mikrofluider.
HPs Innovation Summit, som vanligvis arrangeres for invitert presse på HPs Innovation Center i Sant Cugat, Spania, ble for første gang nå avholdt for et globalt publikum over internett. Arrangementet ble moderert av Ryan Patel som er frilansjournalist og som er kjent fra nyhetskanalen CNN. Eventet besto for en stor del av diskusjoner rundt hvordan teknologi kan hjelpe oss under koronapandemien.
Innledningsvis snakket Ryan Patel om verdenssituasjonen med den rådende Covid-19 pandemien, og hvordan flere og flere stoler på tekniske innovasjoner. Dette har i sin tur ført til en akselerasjon innen teknologiutvikling for flere selskaper.
HP under korona
Teknologifirmaets administrerende direktør Enrique Lores fikk deretter muligheten til å fortelle om hvordan covid-19 har påvirket HP. Mange av de ansatte jobber hjemmefra, noe som har fått arbeidsplassen til å fungere mer som et sted der samarbeid og utvikling har tatt mer plass.
– Vi er i en spennende tid akkurat nå når det gjelder innovasjon. Den fysiske og digitale verdenen er nærmere enn noen gang før, og dette er en fantastisk mulighet for et selskap som HP, som ligger midt i krysset mellom disse verdenene, sa Enrique Lores.
Når det gjelder HPs 3D-segment, sa Lores også at det er en mulighet for teknologi å ta skritt fremover og at situasjonen har ført til en akselerasjon innen teknologi. Bedrifter har raskt måttet endre seg når forsyningskjeder har endret seg, noe som har krevd kreative og fleksible løsninger, sier Lores.
Hittil har HP hatt muligheten til å 3D-printe over fire millioner kritiske deler for sykehus med behov, sier Lores og legger til at det viser mulighetene for å kunne nå kunder på en fleksibel måte, selv på lokalt nivå.
Diskuterte rapport
Under samtalen diskuterte man også HPs Digital Manufacturing Trend Report. Studien har respondenter fra tre kontinenter og ni geografiske områder som Canada, Kina, Japan, USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland.
Rapporten har vist at selskaper i økende grad investerer i avanserte 3D-printløsninger for å få større fleksibilitet, og dermed gjøre selskapet motstandsdyktig i et stadig omskiftelig miljø. Fire av fem av respondentene planlegger å øke sine investeringer i additiv produksjon, og majoriteten ser flere fordeler med å implementere teknologien.
Noe som også har dukket opp i rapporten er viktigheten av samarbeid mellom ulike sektorer for å omfavne den nye digitale teknologien. Imidlertid er det fortsatt stor mangel på kvalifisert personale. I dette spørsmålet sa 64 prosent av de spurte at de var villige til å tilby mer yrkesopplæring til sine ansatte, mens 53 prosent foretrakk at selskaper, myndigheter og institusjoner samarbeidet og investerte i opplæringsprogrammer.
Ser potensial innen pleie- og helsevesenet
Ryan Patel lot også andre stemmer komme inn i samtalen, inkludert Ramon Pastor, visepresident og sjef for HPs 3D-printsegment. Sammen med Dr. Luhua Zhao, global direktør for HP 3D Lab, viste han mer konkrete eksempler på deler som HP har produsert under koronapandemien. For eksempel en 3D-printet respirator og en «nesepinne» for koronatester.
De sa også at selskapets innovative avdeling HP Labs har jobbet for å finne måter å anvende sine kjerneteknikker- og 3D-printing på nye markeder og applikasjoner, for eksempel biovitenskap.
Selskapets Microfluid-teknologi har fått mer fokus, og de utforsker måter de kan bruke teknologien på når det gjelder legemidler og følsomhetstester. Ifølge panelet er helsevesen et godt marked for HP fordi det påvirker alle samfunnssegmenter.
Mer informasjon om alle paneldeltakere og arrangementet finner du her.