torsdag 26 januar – uke 4
Fra Protech: Et prosjekt på et håndtak, fra designskisse til et fullt fungerende produkt med additiv produksjon. Ved å bruke additiv produksjon og innovativ konstruksjon, blir resultatet et produkt som veier mindre og koster mindre å produsere.
For en stund siden fikk Protech et spørsmål fra en av sine partnere: kan dere konstruere et håndtak fra en designskisse? Håndtaket skulle først produseres som en prototype og senere i et mindre antall på fem håndtak. Det endelige antallet av produserte håndtak skulle være 100 stykk per år. Håndtaket måtte være lett og derfor ble det foreslått aluminium.
Håndtaket ble tegnet og visualisert for deretter å produseres med tradisjonelle metoder i aluminium. dette førte ikke til ønsket vekt, og Protech gikk deretter over til å produsere håndtaket med additiv tilvirkning i rustfritt stål. Fortsatt var vekten for høy, så man gikk over til å la noe av håndtaket produseres i plast, for deretter å settes sammen med ståldelen. Protech har fått lov til å gjengi hele prosessen med håndtaket av sin partner, med formål å inspirere andre til å tenke over hvordan deres produkter blir laget.
Her er en lenke til denne produksjonspresentasjonen.
Det svenske teknologikonsernet Hexagon gjør en investering på 100 millioner dollar i Divergent Technologies. Et selskap som skapte den første digitaliserte modulære fabrikken for bilindustrien med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 17. januar, 2023
Alexander Schmitz er utnevnt til ny administrerende direktør i GE Additive. Han starter sitt nye oppdrag 16. januar og skal lede selskapet i en “ny fase av vekst og transformasjon”.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Luksusbilprodusenten Bentley tilbyr 3D-printede applikasjoner i gull i sin nyeste modell Batur. Ifølge Bentley er det første gang i bilindustriens historie at gulldetaljer er produsert med additiv produksjon.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Det franske transportselskapet Alstom implementerer den første 3D-printede masseproduserte delen i sitt elektriske høyhastighetstog AGV. Dette betyr store kostnadsbesparelser og vesentlig kortere ledetider.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Additiv produksjon med laser og tråd i dupleks rustfritt stål må videreutvikles for å kunne brukes i reell industriproduksjon. Dette er innenfor rammen av det nystartede forskningsprosjektet SESAM på Högskolan Väst som ligger i Trollhättan i Sverige.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 10. januar, 2023
Meltio, produsent av systemer for additiv produksjon i metall, innleder samarbeid med tolv programvareselskaper. Det vil drive industrialiseringen og utvide tilbudet av Meltios CNC- og robotintegreringer.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. januar, 2023
Luma AI (AI = artificial intelligense – kunstig intelligens) har i desember sluppet en lukket beta-test av en ny tjeneste, “Imagine 3D”, som automatisk kan generere 3D-modeller fra en brukerspesifisert tekstmelding.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 20. desember, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige