tirsdag 19 januar – uke 3
Volkswagen Tiguan R- Line. Med sine nye Stratasys J850 3D-printere kan det lages ultrarealistiske prototyper i de korrekte fargene og tilnærmet like materialer til interiøret i bilene. Foto: Volkswagen AG
Volkswagen har gått til innkjøp av verdens eneste fullfarge 3D-printteknologi med mange materialer fra Stratasys for å forbedre prototypingskapasiteten og åpne for nye muligheter innen bildesign.
Etter installasjonen av to PolyJet Technology-baserte Stratasys J850 3D-printere, er Volkswagens senter for 3D-printing bevæpnet for å kunne lage meget realistiske prototyper for både innvendige og utvendige applikasjoner – og hjelper den tradisjonsrike tyske bilprodusenten med å drive videre innovasjon innen design av nye kjøretøy.
Volkswagen har over 25 års erfaring med 3D-printing for å innovere design og produksjon av kjøretøy for sine kunder. Ifølge selskapet tillater denne siste investeringen designteamet å oppfylle Volkswagens strenge kvalitetskrav, med muligheten til å nå lage komplekse prototyper av flere materialer som avspeiler sluttproduksjonsdelene med opptil 99% presisjon. Dette nivået av realisme vil gjøre det mulig for teamet å teste og forbedre generelle design av deler.
Med det avanserte materialet VeroUltraClear kan Volkswagen reprodusere klarheten i glass. Foto: Volkswagen AG
–Volkswagen har alltid satt innovasjon i hjertet av alt den gjør, for å utvikle biler som begeistrer våre kunder og gjør dem stolte av å eie, kommenterer Peter Bartels, leder av Volkswagen Pre-Series-Center. –For å oppnå dette er det viktig at vi gir designteamene våre de nyeste banebrytende teknologiene for å frigjøre kreativiteten og sette dem i stand til å sette standarden innen bildesign. Det nylige tilskuddet av J850 3D-skrivere gir oss flere muligheter som styrker 3D-utskriftsoperasjonen og gjør det mulig for oss å optimalisere designprosessen ytterligere, sier han.
Med J850 har Volkswagen muligheten til å produsere prototyper i fullfarge i opptil syv forskjellige materialer som varierer i stivhet, fleksibilitet, ugjennomsiktig og gjennomsiktighet – alt i en operasjon. Dette sparer betydelig tid og kostnader i forhold til tradisjonelle flertrinns designprosesser som delmontering og maling.
For kjøretøyinteriører er Volkswagen Pre-Series-Center-teamet også nå selvforsynt med 3D-printede deler i forskjellige overflater – fra stoff og lær til tre. Videre lar bruken av et avansert gjennomsiktig materiale kalt VeroUltraClear teamet replikere også glassets klarhet. Evnen til å simulere disse kjøretøyfunksjonene med virkelige modeller gir designere kreativ frihet til å teste og perfeksjonere nye design raskt og kostnadseffektivt.
–Volkswagen har vært en mangeårig kunde som alltid har tatt imot verdien av PolyJet 3D-utskrift og presset grensene for teknologien for å innovere designprosessen, legger Andreas Langfeld, president EMEA, Stratasys til. –J850 er vårt mest avanserte system hittil, og tilbyr selskaper muligheten til å ta designmulighetene til neste nivå og få et konkurransefortrinn. Vi er veldig glade for å se hvilke kreative applikasjoner Volkswagen-teamet kan utvikle med denne teknologien, avslutter Langfeld.
I begynnelsen av desember kunngjorde den amerikansk-israelske produsenten Stratasys at de hadde kjøpt oppstartsselskapet Origin. Formålet er å investere ytterligere i masseproduksjon av komponenter for sluttbruk ved hjelp av neste generasjons fotopolymerplattform.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 12. januar, 2021
Den svenske møbelgiganten Ikea har tidligere figurert her på 3DP Norge med forskjellige 3D-løsninger de har tatt i bruk i bedriften. Men denne gangen setter vi søkelyset på 3D-designeren Adam Miklosi fra Budapest som har latt seg inspirere av flere Ikea-produkter og oppgradert disse. I god Ikea-tradisjon har han gitt sin produktserie navnet “Uppgradera”.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 8. januar, 2021
Albin Components har spesialisert seg på utvikling og produksjon av transmisjonsdeler for tunge kjøretøy og større konstruksjoner. Ved å investere i en 3D-printer har Albin Components redusert tiden for utvikling og produksjon betydelig. Det som før kunne ta 4-6 uker tar nå kun 1-2 dager. I tillegg sparer de 4000-5000 EUR i måneden på å ikke outsource noe av produksjonen av verktøydeler til eksterne leverandører.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 8. januar, 2021
Den amerikanske multinasjonale bilprodusenten General Motors (GM) har åpnet et nytt Additive Industrialization Center (AIC), der det tar sikte på å “produksjonalisere” 3D-printing.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 15. desember, 2020
Realistisk simulering og følelsen av funksjonelle benmodeller. Dette har vært fokus da Stratasys videreutviklet sin 3D-printer J750 Digital Anatomy, skriver produsentens norske forhandler Protech.
Publisert av:Hanna Jangenfeldt | hanna.jangenfeldt@agi.se| 11. desember, 2020
Som en del av klimaplanen har den nyvalgte presidenten i USA, Joe Biden lovet å forplikte USA på nytt til Paris-klimaavtalen. Hvis USA skal oppnå sine mål i henhold til denne avtalen, må de se tungt på transportsektoren.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 9. desember, 2020
3D-printet mat er kanskje et segment innen 3D-printing de færreste tenker på, men her går utviklingen videre. Teknikken har blitt tatt i bruk til å fremstille sjokolade, kakedeig, ost, peanøttsmør og andre myke matvarer. Men dette er enkelt å få til. Den største utfordringen man driver og bryner seg på, er kjøtt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 4. desember, 2020
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige