3D-printede Titaniumsykler

3D-print-ekspertisen til RAM3D ble benyttet av Sturdy Cycles eier Tom Sturdy for å produsere deler til hans tre modeller av landeveissykler. Illustrasjon: RAM3D.

Det New Zealand-baserte servicebyrået for 3D-printing i metall, RAM3D, har nylig innledet et samarbeid med sykkelprodusenten Sturdy Cycles om 3D-printing av titanium-komponenter til landeveissykler.

Etter å ha jobbet med sykkelmerker tidligere, ble RAM3D sin ekspertise innen 3D-printing utnyttet av Sturdy Cycles-eier Tom Sturdy om å produsere deler til sine tre sykkelmodeller for å skape designs og strukturer som ikke kan produseres med tradisjonelle metoder. Firmaet gir også Sturdy råd og tips om nye designs av de eksisterende sykkelmodellene og involverer ham i 3D-printprosessen.

Sturdy ønsker å lansere en Time Trial spesialsykkel i 2021 for å stille opp sammen med sine eksisterende 3D-printede modeller, og kan vurdere å designe og produsere en tilpasset e-sykkel med hjelp av 3D-printing i fremtiden.

Sturdys designprosess begynner med en sykkeltilpassing for å sikre at sykkelen vil være fullt tilpasset den spesifikke kunden, hvorfra data brukes til å utvikle både geometrien og den strukturelle utformingen av sykkelen. RAM3D bruker deretter sin 3D-printteknologi hvor de bruker en 280HL 3D-printer fra SLM Solutions for å produsere sykkelrammen og noen andre komponenter.

En annen av Sturdys sykkelmodeller. Illustrasjon: RAM3D

Alle RAM3Ds 3D-printede deler i titan er varmebehandlet for å redusere restspenninger som utvikles under produksjonen, i tillegg til at man optimaliserer formbarhet, bearbeidbarhet og delens strukturelle og dimensjonale stabilitet.

Ifølge Sturdy tillater produksjon med additiv tilvirkning rammegeometrier og strukturer som ikke er mulig ved konvensjonelle teknikker. Å kunne utnytte titanens betydelige styrke- og vektbesparende fordeler gjennom 3D-printing har vært en gamechanger.

–Det er det puristiske elementet med titan, det trenger ikke å bli lakkert eller gjort ferdig på andre måter, og for mange har dette ganske stor appell, sier Sturdy. Den økte tilpasningen som er muliggjort av additiv tilvirkning er nå en integrert del av Sturdys tilpassede sykkelrammeproduksjon.

RAM3D har i sin stall også sju Renishaw AM250 SLM maskiner som printer rustfritt stål 15-5ph, rustfritt stål 316L, Inconel 718 og aluminium AlSi10Mg.

3D-printing i sykkelsektoren
Sykkelindustrien har forlengst omfavnet additiv produksjonsteknologi, med flere produsenter som velger 3D-printing fremfor tradisjonelle metoder for produksjon av sykkelrammer og diverse andre komponenter. Med sitt utmerkede styrke/vekt-forhold er titan et ønsket produksjonsmateriale for sykler, og blir stadig mer brukt hånd i hånd med 3D-printing i sykkelbransjen.

Kilde: 3DprintingIndustry.com

Tags: , , ,
Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Utgir egne filamenter av rPLA

Etter et års produktutvikling, gir svenske Lostboyslab sammen med Reflow nå ut to filamentkolleksjoner av resirkulert PLA for 3D-utskrift med FDM. Samlingene består av totalt tolv forskjellige matte farger og målgruppen er profesjonelle brukere som designere, interiørarkitekter og arkitekter.

Publisert av: 

AM-dagen i Sverige

Merk av tirsdag 7. desember 2021 i kalenderen. Da er det tid for 3dp sin årlige heldagskonferanse, AM-dagen, som ble avlyst i fjor på grunn av pandemien. I år ser vi på fremtiden under temaet “AM 2030 – Additiv tilvirkning i fremtiden”.

Publisert av: