3D-printing og klimakrisen

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 9 desember 2020

Som en del av klimaplanen har den nyvalgte presidenten i USA, Joe Biden lovet å forplikte USA på nytt til Paris-klimaavtalen. Hvis USA skal oppnå sine mål i henhold til denne avtalen, må de se tungt på transportsektoren.

Transport inkluderer utslipp fra biler, lastebiler, busser, fly, tog og skip. Alt i alt utgjør sektoren 28% av de totale utslippene, noe som gjør den mer ansvarlig for klimaendringene enn noen annen. Ikke bare er sektoren den største karbonutslipperen, men den nylige nedgangen i utslipp skyldes bare pandemien, ikke meningsfull strukturendring:

Kilde: Roger Warburton/ecoRI News

3D-printing kan og må spille en rolle i å avkarbonisere transportsektoren. Fra å gjøre kjøretøy lettere til forbedring av forsyningskjeden, kan 3D-printing forvandle mye av hvordan sektoren fungerer.

Kjøretøyvekt
Lettere biler krever mindre drivstoff for å kjøre. General Electric har allerede benyttet seg av dette konseptet ved å printe flydeler som er 25% lettere enn deres tradisjonelt produserte deler. For eksempel inneholder nye GE-fly 19 3D-trykte drivstoffdyser i jetmotorene, hver betydelig lettere enn den tidligere utgaven.

Et nylig Volvo-eksperiment på lastebiler med brenselsmotorer ga lignende resultater: 3D-printede komponenter gjorde de 25% lettere, noe som resulterte i en vektreduksjon fra 534 kg til 404 kg. En slik reduksjon vil gjøre disse lastebilene 5% mer effektive, om alt annet er likt. Det virker kanskje ikke så mye, men for en sektor som leder utslippsverden, utgjør et fall på fem prosent en enorm reduksjon i atmosfærisk karbon.

USA flytter en betydelig mengde gods med lastebil. Tog bruker tre til fire ganger mindre drivstoff enn lastebiler. Jernbaneindustrien bruker 3D-printing for å gjøre tog mye mer elastiske og effektive. Maritim transport er enda et område med potensiell CO2-reduksjon. Skipsfart står for over 2% av det globale utslippet, hovedsakelig fra lange seilaser drevet av dieselmotorer. I tillegg til effektivitet i forsyningskjeden for reservedeler, kan 3D-printing også hjelpe med fremtidens dieselmotorer – motorer som avgir mye mindre forurensning. Cummins har for eksempel produksjon av deler for neste generasjons diesel – så vel som elektrisk. Disse motorene vil være avgjørende for å forhindre at maritim sektor femdobler maritime utslipp innen 2050.

Elektriske kjøretøy

«Yo Yo» er kanskje liten, men en fullvoksen person iført fullt rugby-utstyr får fint plass i bilen. Kilde: x-ev.net

Hvis transport virkelig skal transformere seg selv, må elektriske kjøretøyer dominere veien. Det betyr store muligheter for 3D-printing, som nylig har gjort bemerkelsesverdige fremskritt innen feltet. Et spesielt spennende eksempel er et komplett 3D-printet kjøretøy fra Italias X-EV. På 57 komponenter er «YoYo» langt lettere enn vanlige biler. I tillegg kommer vanlige el-biler: Storbritannia i 2019 var utslippene per kilometer med å kjøre en Nissan Leaf EV sett over hele levetiden til bilen omtrent tre ganger lavere enn for den gjennomsnittlige konvensjonelle bilen, selv før de tok høyde for den fallende karbonintensiteten i kraftproduksjonen i bilens levetid (Kilde: Carbon brief). Hvis de vanlige elbilene kan være så mye mer effektive, kan lette 3D-printede elbiler redusere transportutslipp enda mer.

Forsyningskjeder
Ikke all avkarbonisering av transportsektoren trenger å komme fra kjøretøyene selv. Dette er fordi at når en forsyningskjede blir mer konsolidert, må færre kjøretøy reise fra et sted til et annet. 3D-printing har en unik evne til å redusere mengden av slik transport. Det er fordi man for eksempel kan benytte 3D-printing til å printe ut resevedeler, slik at disse ikke trengs å lagerføres et sted og deretter transporteres til der de trengs. Også andre deler, som lages under produksjonen av ting kan nå fabrikkene 3D-printe selv, i stedet for å få disse levert fra underleverandører.

I løpet av de siste tiårene har kjøretøyfabrikanten Ford 3D-printet over 500 000 deler og spart milliarder av dollar og millioner av arbeidstimer. Der det hadde tatt 4-5 måneder og kostet 500 000 dollar å produsere en prototype med tradisjonelle metoder, kan en 3D-printet del produseres i løpet av dager eller timer til en kostnad på noen få tusen dollar (kilde: Ford).

 

Les mer

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Svensk arkitektfirma tilbyr 3D-printede hus

Gjennom et samarbeid med Concrete Print vil Ross arkitektur & design kunne tilby sine kunder i Sverige 3D-printede hus i betong. Ifølge selskapet er dette en måte å skille seg fra konkurrentene på.
Screenshot

Siste nytt

Prototal innleder året med maskininstallasjon

Prototal Industries sitt anlegg i Levanger vil fra årsskiftet styrke sin 3D-printkapasitet med en EOS-maskin for SLS-utskrift.
Prototal-EOS-2-1024x672

Det har lykkes SPEE3D å printe i minusgrader

Det australske selskapet SPEE3D, som produserer systemer for additiv produksjon i metall, har med hell nå 3D-printet i kalde temperaturer. Ifølge selskapet med de samme egenskapene som om den var laget i et labmiljø.
spee3d_2849-1024x683

AMEXCI og Saab i AM-prosjekt for finsk marine

AMEXCIs finske del vil sammen med Saab og EOS være en del av Squadron 2020 industrielt samarbeidsprogram på vegne av det finske forsvarsdepartementet. Oppdraget handler om å utvikle nye muligheter for additiv produksjon av avanserte metallkomponenter.
Amexci-finland-1024x676

Freemelt og NC State University etablerer applikasjonssenter

Freemelt har innledet et samarbeid med Center for Additive Manufacturing and Logistics (CAMAL) ved North Carolina State University (NC State University) om et felles applikasjonssenter.
Freemelt-ONE-1024x683