General Motors gjør 3D-printing til produksjonsmetode

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 15 desember 2020
General Motors Produksjonstekniker Benjamin LeBlanc inspiserer en 3D-printer på General Motors Additive Industrialization Center på GM Tech Center i Warren, Michigan. (Foto: Steve Fecht for General Motors)

Den amerikanske multinasjonale bilprodusenten General Motors (GM) har åpnet et nytt Additive Industrialization Center (AIC), der det tar sikte på å «produksjonalisere» 3D-printing.

Anlegget i Michigan har 24 polymer- og metallsystemer installert, og vil samarbeide med datterselskapet GM Ventures for å validere ny bruk av additiv teknologi. Etter å ha allerede printet deler til Corvette Racing, har GM nå avslørt at de kommende Cadillacene nå blir de første som har 3D-printede komponenter.

–Kjernekomponenten i GMs transformasjon blir et mer smidig, innovativt selskap, og 3D-printing vil spille en avgjørende rolle i det oppdraget, sier Audley Brown, direktør for additiv design og materialteknikk i GM. –Sammenlignet med tradisjonelle prosesser kan 3D-printing produsere deler i løpet av noen dager, til en betydelig lavere kostnad.

GM «produksjonaliserer» 3D-printing
Selv om GM har brukt 3D-printing innen verktøy- og designapplikasjoner i mange år, er det nye komplekset bygget for å distribuere teknologien i produksjonen av bilene deres for første gang. Det nylig åpnede anlegget på 15.000 kvadratmeter har et omfattende utvalg av teknologier, inkludert SLS, SLM, FDM og MJF 3D-printere.

Ved å bruke hele utvalget av 3D-printere har selskapet som mål å øke effektiviteten i produksjonsprosessene, og redusere ledetiden knyttet til visse deler. For eksempel gjør 3D-printing ingeniørene i stand til å konsolidere verktøydeler i enkeltoptimaliserte enheter, og raskt gjøre iterative designendringer.

Denne strategien har fungert for GM før, da de sparte $ 300.000 ved å bytte til egenutviklede verktøy i 2018, og samarbeidet med Autodesk for å optimalisere vekten på kjøretøyene. Med åpningen av AIC skalerer og validerer selskapet nå nye applikasjoner av 3D-utskrift, som et middel for å øke lønnsomheten raskt.

–Mange nylige produktprogrammer har dratt nytte av 3D-printede prototypedeler på en eller annen måte, sier Brown. –Ikke bare kan disse delene spare tid og penger, men teamet bruker også 3D-printede applikasjoner under produktutviklingen for å løse uventede utfordringer med en gang de oppstår.

Fra prototyping til produksjonsprosess
I lanseringen av sine nye SUVer, for eksempel, printet GM nesten 100 håndverktøy for sitt datterselskap i Arlington Assembly, og eliminerte nesten ledetidene som var knyttet til bestilling av reservedeler. Firmaet har også jobbet med Corvette Racing for å produsere bremsekjølekanaler, som det tok 9 uker mindre å utvikle, og kostet 60% mindre å lage.

Etter suksessen med samarbeidet med Chevrolet har GMs Cadillac-datterselskap også kunngjort at de nye CT4-V- og CT5-V Blackwing-sedanene vil inneholde fire 3D-printede deler hver. Cadillac FoU-team har utnyttet additiv tilvirkning og har vært i stand til å optimalisere den kommende bilens girkasse, seler og kanaler.

–Delene som er skrevet ut for Cadillac V-Series-modellene, er eksempler på hvordan vi kan bruke additive applikasjoner på rett sted i riktig program, legger Brown til. –Til slutt ser vi potensialet for at 3D-printede deler kan brukes i et bredt spekter av produksjonsapplikasjoner, og gir større muligheter for personalisering for kjøpere av nye biler, avslutter han.

Mer hos 3DprintingIndustry.com

Les mer

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Desktop Metal har anlagt to søksmål mot Nano Dimensions

Desktop Metal har anlagt ikke bare ett, men to søksmål mot Nano Dimension. De gjelder Nano Dimensions brudd på sine forpliktelser rundt fusjonsavtalen mellom de to selskapene.
Nano-Dimension-5

Kan Prusa CORE One ta opp kampen med Bambu Lab?

Under Formnext var trolig Prusa Research sin stand en av de mest godt besøkte. Blant nyhetene var en industriell SLA-løsning, som 3dp Norge allerede har skrevet om, men det som trakk mest var nok den nye Prusa CORE One.
Prusa-Core-1024x683

Siste nytt

Metalldeler som er printet i rommet har landet på jorden

Tidlig i 2024 ble en 3D-printer for metall sendt til romstasjonen ISS. Oppdraget var å prøveprinte i null tyngdekraft. Nå har de første metalldelene kommet til jorden og vil bli nøye analysert.
3D-new-1x

Uklare meldinger om Nexa3Ds fremtid

Nexa3D kansellerte sin deltakelse i Formnext på kort varsel, noe som skapte spørsmål om selskapets økonomiske situasjon. Rett før jul ble det varslet en strategisk beslutning om nedskjæringer i driften.
Nexa3D-chess

Nascar har utsett offisiell 3D-printingpartner

Stratasys har signert en flerårig kontrakt med den amerikanske motorsportsorganisasjonen Nascar som eksklusiv leverandør av 3D-printløsninger for designutvikling og produksjon av deler og verktøy.
Nascar

Desktop Metal har anlagt to søksmål mot Nano Dimensions

Desktop Metal har anlagt ikke bare ett, men to søksmål mot Nano Dimension. De gjelder Nano Dimensions brudd på sine forpliktelser rundt fusjonsavtalen mellom de to selskapene.
Nano-Dimension-5