Den amerikanske multinasjonale bilprodusenten General Motors (GM) har åpnet et nytt Additive Industrialization Center (AIC), der det tar sikte på å «produksjonalisere» 3D-printing.
Anlegget i Michigan har 24 polymer- og metallsystemer installert, og vil samarbeide med datterselskapet GM Ventures for å validere ny bruk av additiv teknologi. Etter å ha allerede printet deler til Corvette Racing, har GM nå avslørt at de kommende Cadillacene nå blir de første som har 3D-printede komponenter.
–Kjernekomponenten i GMs transformasjon blir et mer smidig, innovativt selskap, og 3D-printing vil spille en avgjørende rolle i det oppdraget, sier Audley Brown, direktør for additiv design og materialteknikk i GM. –Sammenlignet med tradisjonelle prosesser kan 3D-printing produsere deler i løpet av noen dager, til en betydelig lavere kostnad.
GM «produksjonaliserer» 3D-printing
Selv om GM har brukt 3D-printing innen verktøy- og designapplikasjoner i mange år, er det nye komplekset bygget for å distribuere teknologien i produksjonen av bilene deres for første gang. Det nylig åpnede anlegget på 15.000 kvadratmeter har et omfattende utvalg av teknologier, inkludert SLS, SLM, FDM og MJF 3D-printere.
Ved å bruke hele utvalget av 3D-printere har selskapet som mål å øke effektiviteten i produksjonsprosessene, og redusere ledetiden knyttet til visse deler. For eksempel gjør 3D-printing ingeniørene i stand til å konsolidere verktøydeler i enkeltoptimaliserte enheter, og raskt gjøre iterative designendringer.
Denne strategien har fungert for GM før, da de sparte $ 300.000 ved å bytte til egenutviklede verktøy i 2018, og samarbeidet med Autodesk for å optimalisere vekten på kjøretøyene. Med åpningen av AIC skalerer og validerer selskapet nå nye applikasjoner av 3D-utskrift, som et middel for å øke lønnsomheten raskt.
–Mange nylige produktprogrammer har dratt nytte av 3D-printede prototypedeler på en eller annen måte, sier Brown. –Ikke bare kan disse delene spare tid og penger, men teamet bruker også 3D-printede applikasjoner under produktutviklingen for å løse uventede utfordringer med en gang de oppstår.
Fra prototyping til produksjonsprosess
I lanseringen av sine nye SUVer, for eksempel, printet GM nesten 100 håndverktøy for sitt datterselskap i Arlington Assembly, og eliminerte nesten ledetidene som var knyttet til bestilling av reservedeler. Firmaet har også jobbet med Corvette Racing for å produsere bremsekjølekanaler, som det tok 9 uker mindre å utvikle, og kostet 60% mindre å lage.
Etter suksessen med samarbeidet med Chevrolet har GMs Cadillac-datterselskap også kunngjort at de nye CT4-V- og CT5-V Blackwing-sedanene vil inneholde fire 3D-printede deler hver. Cadillac FoU-team har utnyttet additiv tilvirkning og har vært i stand til å optimalisere den kommende bilens girkasse, seler og kanaler.
–Delene som er skrevet ut for Cadillac V-Series-modellene, er eksempler på hvordan vi kan bruke additive applikasjoner på rett sted i riktig program, legger Brown til. –Til slutt ser vi potensialet for at 3D-printede deler kan brukes i et bredt spekter av produksjonsapplikasjoner, og gir større muligheter for personalisering for kjøpere av nye biler, avslutter han.
Mer hos 3DprintingIndustry.com