Europas første 3D-printede båt sjøsatt

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 20 januar 2021
Sjøsetting av den 3D-printede båten i Göteborg før jul. Foto: Anna Hult

av Anja Degerholm

Rett før jul ble Europas første sjødyktige båt, som er 3D-printet i ett stykke, sjøsatt. Denne historiske begivenheten fant sted i Göteborg. Båten er resultatet av et samarbeid mellom forskningsinstituttet Rise og Cipax, som eier båtmodellen Pioneer.

Bruk av 3D-teknologien gjør det mulig for produsenten å være mer fleksibel i selve utformingen av båten og skreddersy den ut fra kundens ønsker. For eksempel i offentlige aktiviteter.

– Vi har blant annet politiet, brannvesenet og Forsvaret som kunder. Der ser vi hvordan vi vil kunne formtilpasse båter for deres individuelle behov som brannslukningsinstallasjoner, rekognoseringsutstyr, gassmasker og dykkerutstyr, sier Dag Eirik R Thomassen, administrerende direktør i Pioner i en pressemelding.

En annen fordel med 3D-printing i stedet for konvensjonell rotasjonsstøping er at du kan produsere små serier til en lav pris og med korte ledetider. Utfordringen er imidlertid å holde avfallet nede, for eksempel støttemateriale.

3D-printede båter kan bli et viktig supplement til mer konvensjonelle metoder i bransjen. Foto: Anna Hult

Kan ikke lage fritidsbåter – ennå
Dag Eirik R Thomassen tror imidlertid ikke at 3D-printede båter vil erstatte de tradisjonelt utviklede modellene, men at det kan være et viktig supplement for selskapet. For øyeblikket er det for eksempel ikke mulig å produsere fritidsbåter på denne måten, da gjeldende regler sier at båten må kunne flyte selv om den er fylt med vann. Akkurat der er man ennå ikke med de 3D-printede variantene.

– 3D-printing krever en annen type plast, og også at den blandes med glassfiber for ikke å kollapse når den legges lag på lag. Dette gjør tettheten litt høyere, slik at den blir høyere enn vann. Før 3D-printede båter kan selges kommersielt, må du legge til noen type flytende elementer, sier Jan Johansson, forsker ved Rise.

Ikke bare for marin industri
Båten er utviklet innenfor forskningsprosjektet DiLAM. Forskerne har blant annet undersøkt nye måter å produsere store produkter på med industrielle robotarmer fra ABB som fleksible 3D-printere. En kombinasjon som ifølge forskerne åpner for nye muligheter for fleksibel og ressurseffektiv produksjon av innovative store produkter, også i andre bransjer som bilindustrien, bygg, luftfart og møbler.

Prosjektet har fått støtte fra Vinnova, det svenske energibyrået og Formas gjennom Produktion 2030.

Båten er den første i sitt slag som er printet i ett stykke i en 3D-printer. Foto: Anna Hult

Siste nytt

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase

3D-printing i stein

Concr3de er et nederlandsk selskap som spesialiserer seg på binder jetting 3D-printing av stein og lignende materialer. De har eksistert i omtrent fem år og tilbyr 3D-printtjenester av stein til verden.
Print-Stone-AIDetail

Første 3D-printede ansiktsimplantat som er lagd på sykehuset

3D Systems og Universitetssykehuset i Basel har samarbeidet om å produsere og operere det første 3D-printede ansiktsimplantatet i PEEK – alt på stedet på sykehuset.
Still-2025-03-18-163620_1.29.1-1024x576

Konseptmodell av Corvette C9 med 3D-printet karosseri

General Motors (GM) presenterer nå den første av tre konseptmodeller av neste generasjons Corvette. En futuristisk elektrisk superbil med blant annet et additivt produsert karosseri.
Corvette-1024x682

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280