Europas første 3D-printede båt sjøsatt

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 20 januar 2021
Sjøsetting av den 3D-printede båten i Göteborg før jul. Foto: Anna Hult

av Anja Degerholm

Rett før jul ble Europas første sjødyktige båt, som er 3D-printet i ett stykke, sjøsatt. Denne historiske begivenheten fant sted i Göteborg. Båten er resultatet av et samarbeid mellom forskningsinstituttet Rise og Cipax, som eier båtmodellen Pioneer.

Bruk av 3D-teknologien gjør det mulig for produsenten å være mer fleksibel i selve utformingen av båten og skreddersy den ut fra kundens ønsker. For eksempel i offentlige aktiviteter.

– Vi har blant annet politiet, brannvesenet og Forsvaret som kunder. Der ser vi hvordan vi vil kunne formtilpasse båter for deres individuelle behov som brannslukningsinstallasjoner, rekognoseringsutstyr, gassmasker og dykkerutstyr, sier Dag Eirik R Thomassen, administrerende direktør i Pioner i en pressemelding.

En annen fordel med 3D-printing i stedet for konvensjonell rotasjonsstøping er at du kan produsere små serier til en lav pris og med korte ledetider. Utfordringen er imidlertid å holde avfallet nede, for eksempel støttemateriale.

3D-printede båter kan bli et viktig supplement til mer konvensjonelle metoder i bransjen. Foto: Anna Hult

Kan ikke lage fritidsbåter – ennå
Dag Eirik R Thomassen tror imidlertid ikke at 3D-printede båter vil erstatte de tradisjonelt utviklede modellene, men at det kan være et viktig supplement for selskapet. For øyeblikket er det for eksempel ikke mulig å produsere fritidsbåter på denne måten, da gjeldende regler sier at båten må kunne flyte selv om den er fylt med vann. Akkurat der er man ennå ikke med de 3D-printede variantene.

– 3D-printing krever en annen type plast, og også at den blandes med glassfiber for ikke å kollapse når den legges lag på lag. Dette gjør tettheten litt høyere, slik at den blir høyere enn vann. Før 3D-printede båter kan selges kommersielt, må du legge til noen type flytende elementer, sier Jan Johansson, forsker ved Rise.

Ikke bare for marin industri
Båten er utviklet innenfor forskningsprosjektet DiLAM. Forskerne har blant annet undersøkt nye måter å produsere store produkter på med industrielle robotarmer fra ABB som fleksible 3D-printere. En kombinasjon som ifølge forskerne åpner for nye muligheter for fleksibel og ressurseffektiv produksjon av innovative store produkter, også i andre bransjer som bilindustrien, bygg, luftfart og møbler.

Prosjektet har fått støtte fra Vinnova, det svenske energibyrået og Formas gjennom Produktion 2030.

Båten er den første i sitt slag som er printet i ett stykke i en 3D-printer. Foto: Anna Hult

Les mer

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

Helsingborg satser på 3D-printede elbiler

Helsingborg og Lunds universitet i Sverige har signert en intensjonsavtale med det spanske selskapet e-Miles for en serie tester med 3D-printede kjøretøy. Disse skal brukes i et transportsystem for både personer og gods.
Test_drive

Kameleon inspirerte flerfarget 3D-print

Med inspirasjon fra kameleonens evne til å endre farge, har et team av amerikanske forskere utviklet et fargeskiftende blekk for flerfarget 3D-utskrift.
Chameleon-Colors-Coauthors

Stratasys tester 3D-printet utstyr på månen

Stratasys har annonsert at de vil levere 3D-printede materialer til et kommende måneoppdrag for å teste ytelsen deres på månens overflate.
moon

Siste nytt

Saab Dynamics og Freemelt innleder samarbeid

Freemelt har fått en ordre fra Saab Dynamics om en forstudie om materialprosessutvikling av komplekse materialer for nye innovative løsninger innen forsvarsindustrien.
Freemelt-2-1-1024x683-1

Nytt utseende og logo på 3DP Norge

Fra i dag av, fredag 12. april er det lansert nytt design og logo på vårt nettsted og nyhetsbrev.
3DP-2024-1200x800-1-1024x683

3DVerkstan utvider porteføljen med Caracol

3DVerkstan har startet et samarbeid med Caracol angående deres system for storskala additiv produksjon med roboter.
Caracol-1024x669

Sandvik legger ned sitt senter for additiv produksjon

I november i fjor bestemte svenske Sandvik seg for å revidere strategien for forretningsområdet Additive Manufacturing. Det betyr at produksjonen av 3D-printede metalldeler i Sandviken avvikles.
sandvikadditivemanufacturingcentersandvikensweden