
av Anja Degerholm
Rett før jul ble Europas første sjødyktige båt, som er 3D-printet i ett stykke, sjøsatt. Denne historiske begivenheten fant sted i Göteborg. Båten er resultatet av et samarbeid mellom forskningsinstituttet Rise og Cipax, som eier båtmodellen Pioneer.
Bruk av 3D-teknologien gjør det mulig for produsenten å være mer fleksibel i selve utformingen av båten og skreddersy den ut fra kundens ønsker. For eksempel i offentlige aktiviteter.
– Vi har blant annet politiet, brannvesenet og Forsvaret som kunder. Der ser vi hvordan vi vil kunne formtilpasse båter for deres individuelle behov som brannslukningsinstallasjoner, rekognoseringsutstyr, gassmasker og dykkerutstyr, sier Dag Eirik R Thomassen, administrerende direktør i Pioner i en pressemelding.
En annen fordel med 3D-printing i stedet for konvensjonell rotasjonsstøping er at du kan produsere små serier til en lav pris og med korte ledetider. Utfordringen er imidlertid å holde avfallet nede, for eksempel støttemateriale.

Kan ikke lage fritidsbåter – ennå
Dag Eirik R Thomassen tror imidlertid ikke at 3D-printede båter vil erstatte de tradisjonelt utviklede modellene, men at det kan være et viktig supplement for selskapet. For øyeblikket er det for eksempel ikke mulig å produsere fritidsbåter på denne måten, da gjeldende regler sier at båten må kunne flyte selv om den er fylt med vann. Akkurat der er man ennå ikke med de 3D-printede variantene.
– 3D-printing krever en annen type plast, og også at den blandes med glassfiber for ikke å kollapse når den legges lag på lag. Dette gjør tettheten litt høyere, slik at den blir høyere enn vann. Før 3D-printede båter kan selges kommersielt, må du legge til noen type flytende elementer, sier Jan Johansson, forsker ved Rise.
Ikke bare for marin industri
Båten er utviklet innenfor forskningsprosjektet DiLAM. Forskerne har blant annet undersøkt nye måter å produsere store produkter på med industrielle robotarmer fra ABB som fleksible 3D-printere. En kombinasjon som ifølge forskerne åpner for nye muligheter for fleksibel og ressurseffektiv produksjon av innovative store produkter, også i andre bransjer som bilindustrien, bygg, luftfart og møbler.
Prosjektet har fått støtte fra Vinnova, det svenske energibyrået og Formas gjennom Produktion 2030.
