torsdag 30 november – uke 48
av Anja Degerholm
Det er stor optimisme om fremtiden for digitale produksjonsmetoder, ifølge en fersk rapport fra HP. Foto: Pressebilde
HP ga nylig ut sin årlige rapport om trender innen additiv tilvirkning (AM). I følge rapporten er det stor optimisme for 3D-printing, og 7 av 10 forespurte selskaper planlegger investeringer – og 85 prosent utvider budsjettet i 2021.
HP har spurt mer enn 2000 ledere i beslutningstagende posisjoner i produksjonsindustrien om deres syn på 3D-printing i dag og hvordan teknologien kan brukes i fremtiden. Bedriftene er lokalisert i Europa, Asia, USA, Canada og Mexico.
Den klareste trenden er en overveldende tro på 3D-printing. Nesten alle selskapene som svarte ser på digital tilvirkning som en mulighet til å øke økonomisk vekst, både i egen virksomhet og i bransjen som helhet. Området der folk flest tror på vekst er sluttproduksjon (72 prosent).
Covid-19 akselererer trenden med kundetilpasninger
Det faktum at verden ble rammet av en global pandemi i fjor, har også satt sitt preg i AM-bransjen. Ifølge HP har covid-19 akselerert visse trender, for eksempel økt etterspørsel etter tilpassede produkter. Takket være den økende tilgjengeligheten av 3D-printing, kan bedrifter oppfylle kundenes individuelle krav på en helt annen måte. Dette er en trend som forventes å øke enda mer i 2021.
En annen trend er økt implementering i helse- og velvære-sektoren, der det for eksempel kan dreie seg om å integrere biomedisinske data om kropp og helse for å tilpasse prototyper og deler til individer. Mer enn halvparten av selskapene mener at dette er området som vil øke mest de neste fem årene.
Rapporten peker også på områder der utvikling er nødvendig for at digital produksjon skal fortsette å vokse. For eksempel er det behov for bredere yrkesopplæring på flere forskjellige områder for å få frem kvalifisert arbeidskraft samt flere grenseoverskridende samarbeider. Et økt fokus på programvare kan også gi bedriftene flere verktøy og forbedret infrastruktur for å muliggjøre industriell produksjon i større skala.
Bærekraft er fortsatt en viktig faktor
En trend som har vært mye fokusert på i de nordiske landene er spørsmålet om bærekraft. Dette er noe som også vises i HPs rapport, og halvparten av selskapene svarer at de tror på en mer sirkulær økonomi og mindre avfall ved hjelp av 3D-printing. Det kan også forkorte forsyningskjeder og skape en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel.
Endelig tror selskaper på innovasjon gjennom nye materialer og verktøy. Dette kan føre til både reduserte kostnader og forbedret funksjonalitet.
I fire dager, den 7-10 november, forvandlet Messe Frankfurt seg til et valfartsmål for alle som på noe vis er interessert i additiv tillverkning. 3dp Norge tok en rundtur med kameraet og her er et utvalg av det som ble vist på messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 21. november, 2023
Prototal Industries er en kjent aktør i det nordiske AM-markedet, men har også virksomhet i flere europeiske land. For å ytterligere spre sitt navn benyttet selskapet anledningen til å stille ut på Formnext-messen.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 9. november, 2023
I fjor vår kjøpte britiske Solid Print3D konkursboet til 3DVerkstan Nordic. Administrerende direktør Neil Sewell tok deretter over som leder av det nye 3DVerkstan AB også. Denne uken da han besøkte Stockholm, tok 3dp Norge en prat med ham om fremtiden. Og det ser lyst ut.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 2. november, 2023
Wilhelmsen og Thyssenkrupp har startet et samarbeid innen additiv produksjon i det felles selskapet Pelagus 3D. Det bør føre til en mer effektiv produksjon av reservedeler i maritim og offshore sektor.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 26. oktober, 2023
Svenske Ekbacken Studios ønsker å lage “mesterverk fra avfall”. På kort tid har de etablert seg i designverdenen med møbler som er 3D-printet fra gamle fiskegarn og med sikte på et globalt marked.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. oktober, 2023
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige