mandag 16 mai – uke 20
Ultimaker peker ut hvilke trender som former utviklingen av 3D-printing i rapporten “3D Printing Sentiment Index”. Foto: Ultimaker
Ultimaker ga nylig ut sin rapport “3D Printing Sentiment Index”. Resultatene viser blant annet at over halvparten av selskapene vil prioritere investeringer i additiv tilvirkning det kommende året, og nesten like mange mener at det kan være avgjørende for bedrifter å investere i teknologi.
Dette er andre gang den nederlandske 3D-printerprodusenten Ultimaker gjennomfører undersøkelsen, den første ble gjennomført i 2019. Mer enn 2500 mennesker i selskaper i ulike bransjer i tolv nøkkelnasjoner har deltatt. Rapporten peker ut trender som former utviklingen av 3D-printing globalt.
I følge rapporten har det skjedd en modning i bransjen siden forrige undersøkelse, hvor flere selskaper har gått fra å være et lite team som driver med 3D-printing til å implementere teknologien i virksomheten på alvor. Totalt svarer 39 prosent at de har innført 3D-printing, men bare en av ti har gjort det for fullt. Hindringer for dette inkluderer mangel på operativ kapasitet (67 prosent) og kunnskap (65 prosent).
Nye kreative måter å løse problemer på
Resultatene gjenspeiler det forgangne pandemiåret, og ifølge Ultimaker har krisen drevet frem innovasjon med uventede og inspirerende måter å bruke 3D-printing på. Da logistikkjedene kollapset, fant selskaper nye kreative måter å løse problemene på. Bevisstheten om teknologien har også økt og stadig flere tror at det vil være en utbredt teknologi innen fem år.
Nesten halvparten tror at 3D-printing vil være avgjørende for selskapet, og 54 prosent svarer at de vil prioritere investeringer i additiv tilvirkning det kommende året.
Flere går over til sluttproduksjon
Produksjonen av prototyper er fremdeles den mest utbredte, 71 prosent svarer at de produserer prototyper. Nesten like mange lager verktøy. Disse to bruksområdene har gått ned siden forrige måling, men sluttproduksjon har økt. Når det gjelder de vanligste materialene, dominerer fortsatt forskjellige plasttyper/polymerer.
Til tross for krisen er det optimisme blant selskapene, og mange ser fordelene med additiv produksjon. Hovedsakelig fordi det er en måte å gjennomføre ideer på, men også å produsere effektive produksjonsverktøy og at det går raskere enn konvensjonell produksjon under de rette forholdene.
Les mer om rapporten på Ultimakers nettsted.
USA topper indeksen
Ultimaker har rangert de deltakende nøkkellandene basert på blant annet størrelsen på markedet, modenheten i bransjen og veksten i additiv tilvirkning.
1.USA
2. Storbritannia
3. Tyskland
4. Frankrike
5. Kina
6. Mexico
7. Japan
8. Sveits
9. Sør-Korea
10. Nederland
11. Italia
12. Australia
EOS grunnla konsulentenheten Additive Minds i 2016. Når EOS skulle stille ut på den svenske Elmia 3D messen, inviterte de med seg en konsulent fra Additive Minds for å vise hvordan man kan hjelpe bedrifter med å utnytte det potensialet som ligger i industriell 3D-utskrift.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
På 3DVerkstans stand under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai fant vi Spectram Technology, som viser frem sin robotintegrasjon for metallprinting, og Markforged, som tok med seg en “feltutgave” av 3D-printeren X7.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Massivit 3D satser på det nordiske markedet. Björn Björnström har i snart ett år vært selskapets representant i Norden, og under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai var han på plass for å vise mulighetene med den patenterte GDP-teknologien for storskala 3D-printing.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Fremdrift av romfartøyer er et område hvor EOS og Hyperganic har slått sine pjaller sammen for å revolusjonere tankegang og konstruksjon. Nå presenterer de en rakettmotor som de har designet og produsert.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 6. mai, 2022
GE Renewable Energy innviet nylig sitt toppmoderne anlegg for produksjon av vindturbiner. Produksjonen vil foregå med et automatisert 3D-printersystem som lager armerte betongkonstruksjoner, levert av danske Cobod.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Nasa har utviklet en ny legering ved hjelp av 3D-printing som forbedrer holdbarheten og styrken til komponentene betydelig. Den nye GRX-810 skal kunne vare 1000 ganger lenger enn andre eksisterende legeringer, ifølge Nasa.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
Bærekraftig design og produksjon er et hett tema og noe som påvirker alle bransjer, fra mote og møbler, til pumper og maskindeler. Her får du tre tips å tenke på når du skal analysere livssyklusen til ditt produkt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige