tirsdag 17 mai – uke 20
“3D-printing gir helt nye muligheter for grønnere produksjon,” sier Verner Holleland, administrerende direktør, HP Norge
For at det skal være mulig å reparere biler, er bilprodusenter pålagt å lage reservedeler for ulike modeller over lengre perioder. Samtidig er produksjon og lagring av eldre bildeler både dyrt og utfordrende for produsentene. SOLIZE og HP har nå gått sammen for å utvikle og produsere reservedeler for Nissans klassiske motorsportbiler, ved hjelp av 3D-printing. Den nye måten å produsere reservedeler på vil være både mer bærekraftig og kostnadseffektiv.
SOLIZE og HP skal 3D-printe reservedeler for Nissans klassiske motorsportbiler. De to selskapene har gått sammen for å utvikle og produsere bildeler på en måte som reduserer utslipp og industrielt avfall i bilindustrien. Ved hjelp av 3D-printing, skal de produsere bærekraftige reservedeler for Nissans klassiske motorsportbiler.
Det er for Nissan Motorsport (NISMO) de to selskapene skal produsere reservedeler. Bildelene skal produseres ved etterspørsel, og de to selskapene er de første i verden som designer og produserer 3D-printede reservedeler for NISMO-biler.
SOLIZE arbeidet først med Nissan for å finne ut hvilke bildeler som kunne 3D-printes. Deretter samarbeidet de med HP for å tilrettelegge produksjonen, som utføres på 3D-printerplattformen HP Multi Jet Fusion. Den første reservedelen som ble produsert, var en plastdel tilhørende setebeltet på en R32 Nissan Skyline GT-R. Plastdelen ble produsert med materialet «HP High Reusability PA 11», hvilket gir funksjonelle og fleksible designegenskaper.
– Sammen med Nissan har vi utviklet 3D-printerteknologi for bildeler som ikke lenger er i produksjon. Med HP sin markedsledende 3D-printerteknologi kan vi støtte bilindustrien med en produksjon som er bærekraftig, kostnadseffektiv og av høy kvalitet, sier president og CEO i SOLIZE Corporation, Yasutoshi Kudo.
I Nissan er de fornøyd med at de har funnet en bedre løsning på utfordringen.
– Våre veteranbil-kunder er de mest lidenskapelige bilentusiastene i verden, og vi jobber dedikert for å sikre at de kan nyte bilene sine så lenge som mulig. Vi er glade for at SOLIZE og HP hjelper oss med å håndtere etterspørselen fra våre kunder og at vi dermed kan nå våre mål på en bærekraftig måte, sier Kent O’Hara, visepresident i Nissan Motor Corporation.
Fornyer verdikjeder med bærekraftige løsninger
For at det skal være mulig å reparere biler, er bilprodusenter pålagt å lage reservedeler for ulike modeller over lengre perioder. Samtidig er produksjon og lagring av eldre bildeler både dyrt og utfordrende for produsentene. Det forutsetter logistikkarbeid, lagringsplass og bruk av gammelt produksjonsverktøy.
Digital produksjon og 3D-printing gjør det mulig å lage fleksible design etter behov. Dette bidrar til å håndtere etterspørselen for komplekse deler, samtidig som kostnadene reduseres. I tillegg resulterer teknologien i en mer bærekraftig produksjon – med mindre CO2-utslipp og industrielt avfall.
– Det er positivt at industriledere slik som Nissan, tar ansvar for å redusere de massive kostnadene knyttet til lagring, produksjon og logistikk av reservedeler, og at industriell 3D-printing kan være løsningen på dette, sier Jon Wayne, global leder for digital produksjon og 3D-print i HP.
Fremmer en grønnere produksjon
Han tror verden i tiden fremover vil se en stor forandring i hvordan produksjonsprosesser håndteres.
– Digital produksjon er en levedyktig og langsiktig løsning som kommer til å øke produksjonseffektiviteten og forandre verdikjedene. Sammen med SOLIZE ønsker vi å hjelpe bedrifter oppnå en bærekraftig, digital produksjon, sier Wayne.
Dette stiller administrerende direktør i HP Norge, Verner Hølleland, seg også bak.
– Det er gledelig å se at HPs innovasjon innen 3D-teknologi bidrar til mindre utslipp og en mer bærekraftig verdikjede. 3D-printing gir helt nye muligheter for grønnere produksjon. Spesielt på mer spesialiserte produksjonsvolum av bestemte deler er 3D-print velegnet og kommer til å vokse kraftig i årene som kommer.
EOS grunnla konsulentenheten Additive Minds i 2016. Når EOS skulle stille ut på den svenske Elmia 3D messen, inviterte de med seg en konsulent fra Additive Minds for å vise hvordan man kan hjelpe bedrifter med å utnytte det potensialet som ligger i industriell 3D-utskrift.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
På 3DVerkstans stand under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai fant vi Spectram Technology, som viser frem sin robotintegrasjon for metallprinting, og Markforged, som tok med seg en “feltutgave” av 3D-printeren X7.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Massivit 3D satser på det nordiske markedet. Björn Björnström har i snart ett år vært selskapets representant i Norden, og under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai var han på plass for å vise mulighetene med den patenterte GDP-teknologien for storskala 3D-printing.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Fremdrift av romfartøyer er et område hvor EOS og Hyperganic har slått sine pjaller sammen for å revolusjonere tankegang og konstruksjon. Nå presenterer de en rakettmotor som de har designet og produsert.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 6. mai, 2022
GE Renewable Energy innviet nylig sitt toppmoderne anlegg for produksjon av vindturbiner. Produksjonen vil foregå med et automatisert 3D-printersystem som lager armerte betongkonstruksjoner, levert av danske Cobod.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Nasa har utviklet en ny legering ved hjelp av 3D-printing som forbedrer holdbarheten og styrken til komponentene betydelig. Den nye GRX-810 skal kunne vare 1000 ganger lenger enn andre eksisterende legeringer, ifølge Nasa.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
Bærekraftig design og produksjon er et hett tema og noe som påvirker alle bransjer, fra mote og møbler, til pumper og maskindeler. Her får du tre tips å tenke på når du skal analysere livssyklusen til ditt produkt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige