Testflyr Gripen med 3d-printet reservedel

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 8 april 2021
Testflyvningen viste at den 3D-printede døren ser ut til å ha motstått belastningene i luften godt. Foto: Pressebilde

Et Gripen-fly har for første gang fløyet med en 3D-printet utvendig reservedel. Testflyvningen er en del av Battlefield Damage Repair-prosjektet hvor formålet er å se hvordan additiv tilvirkning kan benyttes til å reparere jagerfly i felt.

Den aktuelle delen er en luke på selve skroget. Luken ble valgt som den første testdelen fordi den ofte monteres på og av for å få tilgang til utstyr. Dette øker risikoen for at luken av en eller annen grunn går i stykker – og øker dermed også risikoen for at flyet forblir på bakken.

Dette er hva du vil unngå med Battlefield Damage Repair-prosjektet. Hvis en del går i stykker, bør det være mulig å raskt lage en midlertidig reservedel slik at flyet kan komme opp i luften igjen. Det gjør det også mulig å skreddersy komponenter i stedet for å plukke deler fra andre fly eller ta reservedeler med seg ut i felten.

Fleksibel produksjonsprosess
Å 3D-printe reservedeler har flere fordeler sammenlignet med konvensjonell produksjon, sier Göran Backlund, teknisk sjef innen forretningsområdet Dynamics i Saab og styreleder for den interne gruppen Saab AM Group.

– Vi bruker additiv produksjon med polymerer, og det er en rask produksjonsmetode som gir korte ledetider og samtidig enorm fleksibilitet, sier Göran Backlund.

Fløy over anlegget i Linköping
Saab har tidligere produsert strukturdeler til Gripen E, inkludert braketter og holdere laget av titan med EBM (Electron Beam Melting) teknologi. Men også en kjøleplate i aluminium som nå er i serieproduksjon, der kjølekapasiteten kan økes med 50 prosent takket være 3D-printteknologien. Dette er altså nå første gang en ekstern reservedel blir testet i luften.

Testflyvningen fant sted i mars over Saabs anlegg i Linköping. Det har tatt lang tid å komme dit, prosjektet har pågått i tre år.

– Det har vært en lang prosess å bevise at komponenten er egnet for flyvning, sier Göran Backlund

Göran Backlund, Göran Backlund, styreleder for den interne gruppen Saab AM Group, foran Gripenflyet med den 3d-printede luken. Foto: Pressefoto

Tålte belastningene godt
For å lage luken ble det brukt et nylonmateriale, PA2200, og først ble en 3D-modell av det originale dekselet laget ved hjelp av skanning. Dette ble deretter printet av joint venture-selskapet Amexci, der Saab er en partner. Dette ble etterfulgt av en serie tester.

– Spørsmålet var om materialet ville tåle betydelig kaldere temperaturer og trykket som det utsettes for i luften. Etter testflyvningen kunne vi se på en rask visuell inspeksjon at luken ikke så ut til å være påvirket, sier Göran Backlund.

Amexci vil nå foreta ytterligere undersøkelser av luken for å se om det har oppstått noen deformasjoner, for eksempel sprekker. Planen er også å undersøke alternative materialer for PA2200 som er fleksible og tåler kulde i store høyder. Teamet bak prosjektet vil også utvikle en containerløsning som vil være i stand til å romme 3D-printerutstyret i felt.

Illustrasjon som viser hvordan 3D-printutstyret kan fraktes i containere når det skal bringes ut i felten. Illustrasjon: Pressebilde

Stor betydning for utviklingen
Det er flere prosjekter om additiv produksjon som er i gang hos Saab, bare i fjor var det omtrent tretti forskjellige prosjekter. En av disse handlet om å vise verdien av å bruke 3D-utskrift helt fra starten i en utviklingsprosess. Resultatene viste punkt for punkt at det er stor verdi å bruke teknologien, med betydelig lavere kostnader og kortere ledetid som resultat.

Arbeidet med å introdusere teknologien på flere områder fortsetter, og det neste som står for tur er å utvikle en AM-strategi for innkjøpssiden.

– Additiv tilvirkning vil være av stor betydning for den fortsatte utviklingen av Saabs produktportefølje, sier Göran Backlund.

Les mer

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop

Ny test: Form 4 printer feilfritt 99 ganger av 100

Et uavhengig testinstitutt har testet Formlabs Form 4 for utskriftsnøyaktighet. Resultatene viser en suksessrate på 99 prosent, som er betydelig høyere enn sammenlignbare modeller på markedet.
Formlabs_Form_4_-_1-1024x683

Advarer mot farlige damper og nanopartikler fra 3D-printere

Den svenske Kemikalieinspektionen har gitt ut informasjon om at 3D-printere som skriver ut med plastfilamenter avgir farlige damp- og nanopartikler. Stoffer som kan være helseskadelige for brukeren.
Genre-FDM-Prusa

Ny rask 3D-printingprosess: DIP - Dynamic Interface Printing

En radikalt ny og utrolig rask 3D-utskriftsprosess er utviklet: Dynamic Interface Printing, eller "DIP".
DIP1

Siste nytt

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim

Ny rapport spår eksponentiell vekst for 3D-printing for datasentre

Additiv produksjon for datasentre representerer en betydelig markedsmulighet for 3d-printing; ny forskningsrapport ser at gjennombruddsrater for AM vokser eksponentielt gjennom 2033.
AM-for-Data-Centers-a-3D-Printing-Market-Opportunity

Freemelt får ny ordre fra Saab

Europas opprustning har fått forsvarsgruppen Saabs aksjer til å skyte i været i verdi. AM-selskapet Freemelt har samtidig fått nok en ordre fra Saab, som også har fått aksjen deres til å stige betydelig.
WindowDetailFreemeltONE-scaled-1

Stratasys tar inn 120 millioner dollar i kapital

Fortissimo Capital, et israelsk private equity-selskap som investerer i teknologi og industri, investerer 120 millioner dollar i Stratasys. En investering som vil drive vekst i selskapet.
Stratasys-F3300-Yoav