3D-printet elsparkesykkel

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 28 mai 2021
El-sparkesykkelen kan individtilpasses, blant annet etter førerens høyde og vekt. Foto: Pressebilde

Det amerikanske selskapet Scotsman slipper nå det de mener er verdens første helt 3D-printede elektriske sparkesykkel laget med en komplett ramme i karbonfiberkompositt. Den er utviklet i samarbeid med Arevo.

Fra før av finnes det el-sparkesykler som har komponenter laget av karbonfiberkompositt, men Scotsmans nye flaggskipmodell består utelukkende av det lette materialet. Såvel rammen samt styret, styrestammen og stigbrettet er laget av karbonfiberkompositt. Valg av materiale gjør sykkelen støtsikker samtidig som den er lett.

Teknologi- og 3D-printselskapet Arevo, som i likhet med Scotsman er basert i Silicon Valley i California står bak den avanserte teknologien. Det muliggjør en individuell tilpasning der hver ramme kan skreddersys etter eierens høyde, vekt, kjørestilling og arm- og benlengde.

Doble motorer og hurtigladende batterier
Den elektriske sparkesykkelen har også en rekke avanserte funksjoner. Som at den kan utstyres med doble motorer med totalt 2000 watt, et dobbelt regenerativt bremsesystem, patenterte komposittdempere og plass til doble, hurtigladende batterier for ekstra lang kjøretid. Batteriet kan også brukes som en nødlader for mobiltelefonen eller datamaskinen. Den elektriske sparkesykkelen er koblet til via GPS og mobilnettverket, noe som gjør det mulig å finne den uansett hvor den er, og låse den opp automatisk. Den har til og med innebygd kamera på styret.

Målgruppen for den elektriske scooteren er ifølge Scotsman blant annet bypendleren som ønsker et alternativt transportmiddel. Den selges for $ 2999 med levering fra desember 2021.

Les mer

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

Jernbaneselskap satser på AM for reparasjoner

Det franske transportselskapet Alstom har vært tidlig ute med additiv produksjon. Nå skal teknologien også tas i bruk i Sverige gjennom en ny samarbeidsavtale.
Alstom-bergslagen

Kompakt 3D-lab til bruk i felt

Det australske foretaket SPEE3D har annonsert noe de kaller EMU, Expeditory Manufacturing Unit, altså en produksjonsenhet for ekspedisjoner. Det består av en container som inneholder alt som trengs for å benytte 3D-printing i felt, inkludert etterbehandlingsutstyr.
EMU-Duo-Outdoors-Larger

Siste nytt

Bransjens beste skal kåres på TCT Awards

5. juni avgjøres årets utgave av TCT Awards i Birmingham der 61 finalister konkurrerer i elleve kategorier.
Stratasys-F3300-Yoav-1024x683

Unilever sparer 90 prosent med 3D-printede former

3D-printing begynner å finne veien inn i emballasjeindustrien, spesielt for produksjon av støpeformer. Et aktuelt eksempel på dette er Unilever og Serioplast, som gjør store tids- og kostnadsbesparelser ved å bruke teknologien i produktutviklingen.
Formlabs-Unilever-1-1024x681

3D print vokser kraftig viser rapport fra Protolabs

Den nye utgaven av Protolabs årlige internasjonale 3DP-trendrapport viser at 3D-printmarkedet vokser raskere enn forventet. Rapporten baserer seg på markedsinformasjon samt uttalelser fra 700 ingerniørekspertenr verden over.
sementprint

Forskning på AM med dupleks rustfritt stål

Hvordan kan dupleks rustfritt stål brukes optimalt både for lasersveising og additiv produksjon? Amir Baghdadchis fra Högskolan Väst i Sverige søkte svaret på det spørsmålet i sin doktoravhandling.
Amir-Baghdadchi-doktor-i-produktionsteknologi-1024x682