GE Aviation: Deler det er bedre å 3D-printe enn å støpe

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 19 mai 2021
De fire delene som ble byttet ut i prosjektet. Foto: Pressebilde

GE Aviation har erstattet fire eksisterende støpte deler til en turbin, med reservedeler som er 3D-printet i metall. Dette har spart selskapet for både tid og penger. Noe som gjør at man ser potensial for å erstatte hundrevis av andre komponenter.

Prosjektet startet med å identifisere deler som kunne erstattes med 3D-printede komponenter. I februar 2020 hadde GE Aviation produsert 180 støpte deler som potensielt kunne være egnet for prosjektet. Teamet beregnet kostnadene og utvalget ble gradvis begrenset til fire deler: adapterlokk for ventilasjonssystemet på LM 9000 turbinen.

Alle fire delene er 3,5 tommer i diameter og 6 tommer høye, og de har lignende geometrier og funksjoner. De er tilvirket i CoCr, en legering av kobolt og krom som ofte brukes til turbindeler for å takle den varme trykkluften. GE Additive, som er en del av GE Group, har stått for den faktiske produksjonen med sin Concept Laser M2-skriver.

Viser de samme egenskapene
Utviklingsprosessen tok bare ti måneder fra å identifisere hvilke deler som skulle 3D-printes til de endelige prototypene hadde blitt utviklet. Til sammenligning tar det omtrent 12 til 18 måneder å gjøre den samme prosessen hvis du bruker støping. Gjennom simuleringer og analyser klarte teamet å fastslå at de 3D-printede delene viste de samme kvalitetene som de støpte delene.

Prosjektet har vist at 3D-printing med metalliske materialer kan konkurrere med konvensjonell støping når det gjelder kostnader og ledetider. I dette tilfellet forventer GE til og med å kunne spare 35 prosent, og man kan dermed kaste støpeformene for godt. Det betyr også at man ikke er avhengig av forhandlere hvis det er mangel på reservedeler eller hvis delen slutter å produseres.

Kan erstatte hundrevis av deler
GE beskriver prosjektet som en suksess. Dette er første gang selskapet erstatter støpte deler med 3D-printede, kun basert på kostnadsfaktoren. Det har blitt gjort uten noen endringer for å forbedre funksjonene. Og det har blitt gjort raskt. Dette viser at det er både tid og penger å spare, og GE ser muligheten for til slutt å erstatte hundrevis eller til og med tusenvis av deler i deres produksjonslinje.

Les mer

Høyoppløste detaljer med SAF-oppdatering

Print deler med SAF-teknologi som er mer presise og i enda høyere oppløsning. Det er mulig med oppgraderingen som er utgitt av Stratasys.
Protech-H350-1024x683-1

Offentligt 3D-printerskap skal få flere til å oppdage teknologien

Gründeren Rasmus Jansson har tatt konseptet print on demand til et nytt nivå. I et pilotprosjekt har han utplassert en FDM-3D-printer som alle kan bestille og bruke.
Internal3-1024x576

Stratasys med 3D-printing rett på klær

DTG - Direct-to-garment (direkte-til-plagg) er en kjent teknologi innen grafisk bransjes segment for tekstilprinting. Nå lanserer Stratasys en ny DTG-løsning for deres tekstil-3D-printer, J850. 
stratasys-d2g-cover

Ultimaker går industrielt med Factor 4

I forbindelse med Hannover Messe lanserte Ultimaker sitt nye flaggskip: Faktor 4. En komplett ende-til-ende-løsning utviklet for 3D-printing i lett industri.
UltiMaker-Factor-4-user-1024x683

Siste nytt

AMEXCI satser med Nikon

Det svenske AM-selskapet AMEXCI har kjøpt en Nikon SLM Solutions NXG XII 600 metall 3D-skriver, med 12 lasere.
IMG_4080-1-scaled

GE Additive får nytt navn

GE Additive har omdøpt seg til Colibrium Additive, et GE Aerospace-selskap. Samtidig faser faser ut merkevarene Concept Laser og Arcam EBM.
CA_RGB-AtmsBlu

Sintratec legger ned virksomheten

Den sveitsiske produsenten Sintratec har gått konkurs. Til tross for vekst og suksess gjennom selskapets ti år lange historie, ble den økonomiske situasjonen til slutt uholdbar.
Sintratec-1024x683

PLM Groups AM-del samles i Addinor

Det som tidligere var PLM Groups 3D-printavdeling får nå en ny drakt i form av merkevaren Addinor.
Addinor_team