Lager reservedeler i mobilt 3D-printverksted

Ved å bruke additiv tilvirkning kan Daimler Buses produsere reservedeler mye raskere enn ved konvensjonell produksjon. Foto: Pressebilde

Daimler Buses har lagd et mobilt 3D-printsenter for produksjon av reservedeler. En container på 12 x 3 meter inneholder verkstedet med alt som trengs for produksjon. Tanken er å kunne raskt og enkelt forsyne kunder med reservedeler.

Daimler Buses produserer busser av merkene Mercedes-Benz og Setra og reservedeler til disse. Det første “mini-verkstedet” for 3D-printing av reservedeler ligger i Hamburg, på servicesenteret BusWorld Home. Den 36 kvadratmeter store containeren inneholder toppmoderne 3D-printere for å lage deler i polyamid og alle nødvendige arbeidsstasjoner for produksjon. For tiden kan 40.000 forskjellige reservedeler skrives ut, hvorav noen nå produseres kun med additiv produksjon.

Containeren kan enkelt flyttes med en lastebil, og det eneste som kreves for å starte produksjonen er strøm og internettforbindelse. Den huser for eksempel en CAD-stasjon, plass til forberedende arbeid som pulverhåndtering og etterbehandling med stasjoner som tørking og lakkering av komponenter.

Inne i containeren på 36 kvadratmeter finner du et komplett 3D-printverksted med alle de relevante stasjonene som kreves for ferdigstilling av delene.

Planlegger flere slike miniverksteder
Den første containeren i Hamburg er et pilotprosjekt, men desentralisering av servicekontorene vil fortsette med flere enheter, ifølge Daimler Buses. Det tar bare noen få dager å få reservedelen din på denne måten, sammenlignet med konvensjonell produksjon som kan ta flere uker.

– Takket være det mobile 3D-printsenteret kan vi dra nytte av 3D-utskrift i større grad og øke tempoet på våre leveranser av reservedeler. Med en desentralisert produksjon av deler på bestilling kan vi unngå lagringskostnader og redusere transporten. 3D-printing gjør det ikke bare mulig for oss å handle raskt, fleksibelt og økonomisk i forhold til kundens krav, men også forbedre vårt økologiske fotavtrykk for produksjon av reservedeler, sier Bernd Mack, leder for kundeservice og deler hos Daimler Buses, i en pressemelding.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *