mandag 16 mai – uke 20
Ved å bruke additiv tilvirkning kan Daimler Buses produsere reservedeler mye raskere enn ved konvensjonell produksjon. Foto: Pressebilde
Daimler Buses har lagd et mobilt 3D-printsenter for produksjon av reservedeler. En container på 12 x 3 meter inneholder verkstedet med alt som trengs for produksjon. Tanken er å kunne raskt og enkelt forsyne kunder med reservedeler.
Daimler Buses produserer busser av merkene Mercedes-Benz og Setra og reservedeler til disse. Det første “mini-verkstedet” for 3D-printing av reservedeler ligger i Hamburg, på servicesenteret BusWorld Home. Den 36 kvadratmeter store containeren inneholder toppmoderne 3D-printere for å lage deler i polyamid og alle nødvendige arbeidsstasjoner for produksjon. For tiden kan 40.000 forskjellige reservedeler skrives ut, hvorav noen nå produseres kun med additiv produksjon.
Containeren kan enkelt flyttes med en lastebil, og det eneste som kreves for å starte produksjonen er strøm og internettforbindelse. Den huser for eksempel en CAD-stasjon, plass til forberedende arbeid som pulverhåndtering og etterbehandling med stasjoner som tørking og lakkering av komponenter.
Inne i containeren på 36 kvadratmeter finner du et komplett 3D-printverksted med alle de relevante stasjonene som kreves for ferdigstilling av delene.
Planlegger flere slike miniverksteder
Den første containeren i Hamburg er et pilotprosjekt, men desentralisering av servicekontorene vil fortsette med flere enheter, ifølge Daimler Buses. Det tar bare noen få dager å få reservedelen din på denne måten, sammenlignet med konvensjonell produksjon som kan ta flere uker.
– Takket være det mobile 3D-printsenteret kan vi dra nytte av 3D-utskrift i større grad og øke tempoet på våre leveranser av reservedeler. Med en desentralisert produksjon av deler på bestilling kan vi unngå lagringskostnader og redusere transporten. 3D-printing gjør det ikke bare mulig for oss å handle raskt, fleksibelt og økonomisk i forhold til kundens krav, men også forbedre vårt økologiske fotavtrykk for produksjon av reservedeler, sier Bernd Mack, leder for kundeservice og deler hos Daimler Buses, i en pressemelding.
EOS grunnla konsulentenheten Additive Minds i 2016. Når EOS skulle stille ut på den svenske Elmia 3D messen, inviterte de med seg en konsulent fra Additive Minds for å vise hvordan man kan hjelpe bedrifter med å utnytte det potensialet som ligger i industriell 3D-utskrift.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
På 3DVerkstans stand under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai fant vi Spectram Technology, som viser frem sin robotintegrasjon for metallprinting, og Markforged, som tok med seg en “feltutgave” av 3D-printeren X7.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Massivit 3D satser på det nordiske markedet. Björn Björnström har i snart ett år vært selskapets representant i Norden, og under den svenske messen Elmia 3D 10. – 13. mai var han på plass for å vise mulighetene med den patenterte GDP-teknologien for storskala 3D-printing.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 13. mai, 2022
Stratasys har kunngjort at selskapet har utvidet sin F123 Serie™ av 3D-printere med introduksjonen av F190™CR og F370®CR 3D-printere, pluss nye FDM® Nylon-CF10-materiale forsterket med karbonfiber. De nye printerne tilbyr materialer med høy stivhet og styrke i en herdet maskin klar for utskrift av komposittmaterialer. Andre nyheter er programvare og seksten nye materialer.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Fremdrift av romfartøyer er et område hvor EOS og Hyperganic har slått sine pjaller sammen for å revolusjonere tankegang og konstruksjon. Nå presenterer de en rakettmotor som de har designet og produsert.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 11. mai, 2022
Forskere i Sydney, Australia utvikler et 3D-printet armbånd som lar handikappede, f.eks. de med cerebral parese få tilbake kontroll over spillkontroller og datamaskiner. De planlegger at det ferdig utviklede designet skal utgis som åpen kildekode til beste for menneskeheten.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 6. mai, 2022
GE Renewable Energy innviet nylig sitt toppmoderne anlegg for produksjon av vindturbiner. Produksjonen vil foregå med et automatisert 3D-printersystem som lager armerte betongkonstruksjoner, levert av danske Cobod.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Nasa har utviklet en ny legering ved hjelp av 3D-printing som forbedrer holdbarheten og styrken til komponentene betydelig. Den nye GRX-810 skal kunne vare 1000 ganger lenger enn andre eksisterende legeringer, ifølge Nasa.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Siden 2016 har IM-initiativet Humanium Metal forvandlet ulovlige våpen til nyttige gjenstander og kunstgjenstander hvor inntektene har gått til personer som er rammet av vold med våpen. Nå tas neste steg på denne reisen mot en fredeligere verden – med 3D-printede joggesko.
Publisert av:Anja Degerholm | anja.degerholm@agi.se| 3. mai, 2022
Det tsjekkiske teknologiselskapet ICE annonserte nylig at de vil hjelpe den ukrainske hæren ved å tilby 3D-printere som printer sement. Formålet med disse er å printe betongbarrierer for å beskytte det ukrainske folket mot angrep fra russiske angripere.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
Bærekraftig design og produksjon er et hett tema og noe som påvirker alle bransjer, fra mote og møbler, til pumper og maskindeler. Her får du tre tips å tenke på når du skal analysere livssyklusen til ditt produkt.
Publisert av:Roger Stormo | roger.stormo@agi.no| 26. april, 2022
AGI Publishing House AB | Altonagatan 5 | 211 38 Malmö | Sverige