Lovende resultat for gjenvinning av termoplast

Tekst:Roger Stormo
PUBLISERT: 15 juni 2021
Målet med fellesinitiativet er å øke sirkulariteten i LFAM, stor format additiv produksjon. Foto: Pressebilde

Mange av nyhetene rundt 3D-printing i det siste har fokus på bærekraft, resirkulering og gjenvinning. Og det er jo ting som er i tiden på mange områder. Nå har to firmaer i et felles initiativ undersøkt om avfall fra additiv storformatproduksjon kan brukes om igjen. Konklusjonen er at bare man får logistikken på plass, er dette fullt mulig.

Det multinasjonale kjemiselskapet Sabic og bilprodusenten Local Motors har sammen undersøkt mulighetene for å gjenvinne plastavfall fra additiv produksjon. Resultatene viser at materialet kan gjenbrukes, men det mangler for tiden logistikk for det.

De to selskapene gjorde felles sak av å skape en mer sirkulær prosess for 3D-printing i stort format, såkalt large format additive manufacturing (LFAM), skriver de i en pressemelding. Hensikten var å undersøke hvor mye termoplastisk avfall og spon fra 3D-utskriftsprosessen som kan resirkuleres i stedet for å bare bli deponert. Men også hvordan materialegenskapene påvirkes.

I studien ble det testet seks forskjellige prøver av materialet LNP THERMOCOMP AM som inneholdt henholdsvis 0, 15, 25, 50, 75 og 100 prosent resirkulert materiale. De ble testet ved å skrive ut en ensidig sekskant. Alle prøver kunne oppvise en jevn, glanset overflate og rette, jevne lag. Selv strekkbarheten av materialet var god, om enn noe dårligere for prøvene med den mest resirkulerte plasten.

Logistikken en utfordring
Studien slår fast at plastavfallet potensielt kan brukes i LFAM eller andre prosesser, for eksempel sprøytestøping eller ekstrudering. Og fremfor alt kan materialet gjenbrukes til 100 prosent.

Selv om studienes resultater er lovende, er det en stor utfordring: det mangler en verdikjede for å ta hånd om avfallet. En kompleks prosess som handler om å finne avfallet, samle og transportere det til et anlegg som deretter kan rengjøre det, kutte det ned til mindre stykker, male det og gjenbruke det. En annen utfordring er at materialets egenskaper kan forringes ved å prosesseres igjen og igjen.

«En lys fremtid»
Samlet sett mener Sabic og Local Motors at det er muligheter til å gjenvinne både plast fra forbrukere og fra industrien. Men en fungerende logistikk og en økonomisk modell er nødvendig for å få det til å fungere.

– I takt med at utviklingen av LFAM akselererer, er det nødvendig å finne bærekraftige alternativer for å deponere store printede deler, sier Walter Thomas, Senior Applications Development Engineer hos Sabic.

– Vi er stolte av å jobbe med Sabic og gjøre LFAM mer holdbar. Å gi ny verdi til avfall og utbrukte deler er en vanskelig utfordring, men resultatene påviser en lys fremtid for bærekraftig, sirkulære produkter, sier Johnny Scotello, direktør for tekniske produkter hos Local Motors.

Siste nytt

AM Summit blir VIP-event for SMB-foretak

De siste årene har den danske AM Hub hver høst invitert til en stor konferanse i København om additiv produksjon, med store navn på foredragsholderlisten. Årets konferanse blir betydelig mindre.
AM-textil-1024x683
AM Summit blir VIP-event for SMB-foretak

Forward AM blir en del av Stratasys

Forward AM har hatt en økonomisk utfordrende tid. Det er nå klart at Stratasys blir den nye eieren.
MAM-News-1024x1024-1
Forward AM blir en del av Stratasys

Prototal utvider med nok en SLS-maskin

I begynnelsen av året styrket Prototal sin kapasitet på 3D-printing ved sitt anlegg i Levanger med en SLS 3D-printer fra EOS. Nå får den selskap av nok en maskin av samme modell.
Prototal-AS_EOS-P770-1024x683
Prototal utvider med nok en SLS-maskin

Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Pakkesjef Juan Padilla González har implementert 3D-printing for å øke oppetid og effektivitet ved Heinekens bryggeri i Sevilla, Spania.
innovation showcase
Heineken sikrer kontinuitet i produksjonen ved hjelp av 3D printing

Les mer

Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

International Association of Classification Societies (IACS), en organisasjon for tekniske standarder som dekker over 90 % av verdens lasteførende flåte, har publisert nye retningslinjer som tar sikte på å veilede bruken av 3D-printing i maritim- og offshoresektorene. "Recommendation 186" angir et standardisert rammeverk for kvalifisering, godkjenning og sertifisering av metalldeler produsert ved bruk av additiv produksjon (AM).
3D-Press-release-new-image-1024x535
Standarder for 3D-printing i maritim- og offshoresektorene

Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Aker Solutions åpner et topp moderne 3D-printsenter i Trondheim sammen med Equinor, kalt ADDMO. Det vil være dedikert til å utforske potensialet til additiv produksjon for offshore vedlikehold- og modifikasjonsarbeid.
3d-printing-digre-and-eikeseth-in-trondheim
Etablerer AM-senter rettet mot offshore-industrien

Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Sikkerhetskritiske komponenter for fly og Formel 1-racerbiler kan en dag bli 3D-printet via en ny teknikk, utviklet av forskere ved UCL og University of Greenwich, som reduserer ufullkommenheter i produksjonsprosessen betydelig.
acetabular_cup_crop
Magnetisme kan redusere feil i 3D-printing

Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse

3d Printing Industry har som vanlig i starten av året spurt bransjeeksperter om sine spådommer for årets 3D-printmarked. Her er en oppsummering, og vi kan vel fastslå at det råder optimisme om utbredelsen av 3D-printing blant de som har uttalt seg.
company-3502288_1280
Trender for 3D Printing i 2025: Spørreundersøkelse