Mange av nyhetene rundt 3D-printing i det siste har fokus på bærekraft, resirkulering og gjenvinning. Og det er jo ting som er i tiden på mange områder. Nå har to firmaer i et felles initiativ undersøkt om avfall fra additiv storformatproduksjon kan brukes om igjen. Konklusjonen er at bare man får logistikken på plass, er dette fullt mulig.
Det multinasjonale kjemiselskapet Sabic og bilprodusenten Local Motors har sammen undersøkt mulighetene for å gjenvinne plastavfall fra additiv produksjon. Resultatene viser at materialet kan gjenbrukes, men det mangler for tiden logistikk for det.
De to selskapene gjorde felles sak av å skape en mer sirkulær prosess for 3D-printing i stort format, såkalt large format additive manufacturing (LFAM), skriver de i en pressemelding. Hensikten var å undersøke hvor mye termoplastisk avfall og spon fra 3D-utskriftsprosessen som kan resirkuleres i stedet for å bare bli deponert. Men også hvordan materialegenskapene påvirkes.
I studien ble det testet seks forskjellige prøver av materialet LNP THERMOCOMP AM som inneholdt henholdsvis 0, 15, 25, 50, 75 og 100 prosent resirkulert materiale. De ble testet ved å skrive ut en ensidig sekskant. Alle prøver kunne oppvise en jevn, glanset overflate og rette, jevne lag. Selv strekkbarheten av materialet var god, om enn noe dårligere for prøvene med den mest resirkulerte plasten.
Logistikken en utfordring
Studien slår fast at plastavfallet potensielt kan brukes i LFAM eller andre prosesser, for eksempel sprøytestøping eller ekstrudering. Og fremfor alt kan materialet gjenbrukes til 100 prosent.
Selv om studienes resultater er lovende, er det en stor utfordring: det mangler en verdikjede for å ta hånd om avfallet. En kompleks prosess som handler om å finne avfallet, samle og transportere det til et anlegg som deretter kan rengjøre det, kutte det ned til mindre stykker, male det og gjenbruke det. En annen utfordring er at materialets egenskaper kan forringes ved å prosesseres igjen og igjen.
«En lys fremtid»
Samlet sett mener Sabic og Local Motors at det er muligheter til å gjenvinne både plast fra forbrukere og fra industrien. Men en fungerende logistikk og en økonomisk modell er nødvendig for å få det til å fungere.
– I takt med at utviklingen av LFAM akselererer, er det nødvendig å finne bærekraftige alternativer for å deponere store printede deler, sier Walter Thomas, Senior Applications Development Engineer hos Sabic.
– Vi er stolte av å jobbe med Sabic og gjøre LFAM mer holdbar. Å gi ny verdi til avfall og utbrukte deler er en vanskelig utfordring, men resultatene påviser en lys fremtid for bærekraftig, sirkulære produkter, sier Johnny Scotello, direktør for tekniske produkter hos Local Motors.